Jeg fikk problemer med min Skoda Octavia, diesel 2011 modell, for et par dager siden. Hadde kjørt nesten en time så begynte glødelampen å blinke og bilen gikk i nødmodus. Kunne bare kjøre 20-40 km og maks 2000 rpm. Ingen nytte i å restarte bilen heller. Fungerte heller ikke å koble fra/til batteriet i forsøk på å nullstille.
Måtte derfor fraktes til verksted for feilsøk. Fikk tlf i går fra verkstedet og de var ikke helt sikre enda, men foreløpig så det ut til å være problemer med diesel-innsprøytningen såvidt jeg forstod. Kostet visst 12 000 kr for ny del...
Har i etterkant tenkt litt og har såvidt merket at det er ørlite ujevn tomgang på bilen, men det kommer og går. Det er ofte også fin og jevn tomgang. Har vel vært slik noen måneder nå.
Så har jeg bladd litt i serviceheftet og på hver service er det krysset "nei" på bytte av drivstoffilter. Bilen har nå gått 122 000 km. (Brukes bare sporadisk så lite for alderen). Er ikke det rart at det aldri er krysset ja for bytte? Bør ikke et dieselfilter byttes ganske jevnlig? Kan dette ha sammenheng med feilmeldingen på diesel innsprøytningen?
Vil også nevne at på kjøreturen jeg hadde før turen det stoppet opp fikk jeg en liten fornemmelse av svak lugging når jeg gasset, men veldig kortvarig, kanskje 1-2 sekunder og skjedde bare en gang. Utover dette har bilen føltes helt normal å kjøre frem til det stoppet.
Føles litt hjelpesløs når jeg ikke har særlig peiling på bil og er prisgitt det verkstedet sier, så hadde vært supert med noen innspill.