Gå til innhold

Flytte til Thailand?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kostnadsnivået i Thailand øker raskt for oss nordmenn, blitt over dobbelt så dyrt der de siste 10 årene pga kroneverdi og økte kostnader generelt. Pga norsk økonomisk vanstyre så må du regne med at denne utviklingen vil fortsette i negativ retning.

Du må også sette deg inn i visum regelverket, du kan ikke selv jobbe der og må møte visse kriterier.

F.eks så må du være over 50 år for å gå innunder "retirement visa" ordningen, du er dog innenfor de økonomiske kravene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 minutter siden):

Kostnadsnivået i Thailand øker raskt for oss nordmenn, blitt over dobbelt så dyrt der de siste 10 årene pga kroneverdi og økte kostnader generelt. Pga norsk økonomisk vanstyre så må du regne med at denne utviklingen vil fortsette i negativ retning.

Du må også sette deg inn i visum regelverket, du kan ikke selv jobbe der og må møte visse kriterier.

F.eks så må du være over 50 år for å gå innunder "retirement visa" ordningen, du er dog innenfor de økonomiske kravene.

Har du erfaring med å bo i Thailand selv?

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (Akkurat nå):

Har du erfaring med å bo i Thailand selv?

Nei, og ja. Har vært der flere ganger, men ikke bodd fast over en lengre periode.

Du kan kjøpe et slags elite visa, dette er meget dyrt men gir det rett til å oppholde deg i landet i en lengre periode. Såkalte "border run" var vanlig, men har hørt at de har blitt mer strenge på dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (30 minutter siden):

Hei. Noen her som har peiling på det å flytte til Thailand fast?

La oss si at jeg er 40 år, har 3-4 millioner på bok, noe som vil sørge for at jeg kan leve på formuen i Thailand til jeg blir døende gammel, er dette mulig? Hvordan er prosessen med å flytte dit? 

Hvis du har 4 millioner og blir 80 år gammel så blir det vel bare 100.000 kroner i året å leve for. Høres ikke akkurat ut som det er så mye. Og husk på at det nok blir en del helseutgifter med alderen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (Akkurat nå):

Nei, og ja. Har vært der flere ganger, men ikke bodd fast over en lengre periode.

Du kan kjøpe et slags elite visa, dette er meget dyrt men gir det rett til å oppholde deg i landet i en lengre periode. Såkalte "border run" var vanlig, men har hørt at de har blitt mer strenge på dette.

Takk for svar.
Ja, det er jo en haug med utgifter jeg ikke aner noe om. Jeg har bare omregnet en viss formue til Baht, og sjekket hvor mange år jeg kan leve i Thailand på dette.. Synes jeg leste noe om visum på en pris av 250,000kr, googler meg ihjel, men finner ikke ut noe av det. Vurderer egentlig å booke møte på NAV for å høre om de har noe peiling på dette(?)

Lenke til kommentar
Markiii skrev (Akkurat nå):

Hvis du har 4 millioner og blir 80 år gammel så blir det vel bare 100.000 kroner i året å leve for. Høres ikke akkurat ut som det er så mye. Og husk på at det nok blir en del helseutgifter med alderen.

Googler meg ihjel for å finne ut av alle typer utgifter, men finner ingenting. Tror du NAV kan noe om dette? Finnes det noen etater/bedrifter som jeg kan kontakte for å kartlegge så jeg kan lage en realistisk plan?

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (47 minutter siden):

Takk for svar.
Ja, det er jo en haug med utgifter jeg ikke aner noe om. Jeg har bare omregnet en viss formue til Baht, og sjekket hvor mange år jeg kan leve i Thailand på dette.. Synes jeg leste noe om visum på en pris av 250,000kr, googler meg ihjel, men finner ikke ut noe av det. Vurderer egentlig å booke møte på NAV for å høre om de har noe peiling på dette(?)

Gjør det enkelt. Finn deg en grei kone som er voksen og ikke krever all verden. Unngå de unge skliene. Dem kan du ikke stole et sekund på. Og pass deg for familien. Hold på lommeboka og bankkortet. Plutselig er der 70 stykker som ikke gidder å jobbe og tigger penger. De bruker alle triks som finns i boka. Sykdom. Gjeld. Får ikke jobb. Griner. Osv. Lista er lengre enn armen din. Ikke gi de lillefingeren. Da sluker de hele deg. Rå. De eneste du er ansvarlig for er din kone, mindreårige barn og hennes foreldre, hvis de er for gamle til å jobbe. Men pass deg der også. Grådigheten har ingen grenser. Gir du de 500 bath en gang så blir de sure hvis du ikke hoster opp 1000 neste gang. Og slik dobler det seg hver gang. Smilets land kaller de det. Falskheten, baksnakkelse og frekkhetens land passer bedre. Lær deg Thai fortest mulig så de ikke kan snakke nedsettende bak din rygg. Men; det er greit å bo der bare du passer på pengene dine og ikke drikker deg sanseløs for ofte.

Endret av Suntec
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Markiii skrev (59 minutter siden):

Hvis du har 4 millioner og blir 80 år gammel så blir det vel bare 100.000 kroner i året å leve for. Høres ikke akkurat ut som det er så mye. Og husk på at det nok blir en del helseutgifter med alderen.

Man mottar norsk pensjon fra fylte 70 år selv om man bor i utlandet. Men pass på helseforsikring. Det er svindyrt å være forsikret gjennom norsk helsetjeneste. Finnes andre private forsikringer som er mye billigere. Jeg har en som dekker alle sykdommer inntil 5 mill og koster ca 5.500,- NOK i året.

Endret av Suntec
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Suntec skrev (Akkurat nå):

Man mottar norsk pensjon fra fylte 70 år selv om man bor i utlandet. Men pass på helseforsikring. Det er svindyrt å være forsikret gjennom norsk helsetjeneste.

Takk for svar. Beskrivelsen din høres Afrika-tendenser, haha. Har du noen anelse på total kostnad visum osv? Jeg ser at leiligheter for 5000 Baht i bangkok har bedre standard enn jeg noengang har levd i Norge..

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Beskrivelsen din høres Afrika-tendenser, haha. Har du noen anelse på total kostnad visum osv? Jeg ser at leiligheter for 5000 Baht i bangkok har bedre standard enn jeg noengang har levd i Norge..

Gifter du deg så koster det bare småpenger. Man møter opp på et kontor en gang i året og betaler noen baht. Thailenderne er mye frekkere enn afrikanere. Men de skjuler det godt. Roter man seg ikke bort i dårlig selskap, eller noe kriminelt, så er der helt trygt. Thailandsk fengsel holder man ikke ut lenge. Men; de lopper deg for mest mulig hvis du ikke passer på. Lei deg noe billig i starten til du får oversikten. Så blir du loppet for minst mulig. Allier deg med en thai, hvis du finner en ærlig en, som snakker for deg og vær usynlig. Ser de at du er utlending så plusser de på 100%.

Endret av Suntec
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Suntec skrev (1 minutt siden):

Gifter du deg så koster det bare småpenger. Man møter opp på et kontor en gang i året og betaler noen baht. Thailenderne er mye frekkere enn afrikanere. Men de skjuler det godt. Roter man seg ikke bort i dårlig selskap, eller noe kriminelt, så er der helt trygt. Thailandsk fengsel holder man ikke ut lenge. Men; de lopper deg for mest mulig hvis du ikke passer på.

Jeg er singel, og kommer alltid til  å være det, og uten barn. 
Takker for svar!

Lenke til kommentar
Enmannpaa27 skrev (3 minutter siden):

Jeg er singel, og kommer alltid til  å være det, og uten barn. 
Takker for svar!

Du kan gifte deg pro forma. Da koster det bare en brøkdel av hva du må betale som singel hvis du ønsker å bli der lenge. Og du har alle thailandske rettigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spoers hvordan du takler det.

Er du fornuftig, har kontrollen paa rus, er oekonomisk, holder deg borte fra folk som vil utnytte deg, saa kan det gaa bra,

Blir det mye piker, vin og sang, saa vil du finne ut i 55 aars alderen cirka, at no money, er no honey og saa er  det hjem igjen og begynne paa bar bakke.

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Hvorfor Thailand?

Hva med de andre nabolandene i soer oest asia.?

Kjekkere og billigere Visa regler.

Thailand fordi det er billig nok for meg - ser det ut som. Også er det jo kjekt at det er mange andre nasjoner der, deriblant nordmenn. Men jeg vet ikke om det er mulig å fikse visum for mange år om gangen til en ok pris? Ser at mange visum krever inntekt, jeg drømmer om å ta med en formue der og leve titalls år på den..

Lenke til kommentar

Naar jeg bodde  7 mnd  i Bangkok, for ca, 10 aar siden, maatte jeg reise til grensen, hver 14 dag for aa fornye visiumet mitt. Det ble veldig dyrt. Fikk dobbelt saa mye bath, for krona ogsaa  da.

I Kambodia, fikk du visium, ett aar om gangen.

Leve titalls aar paa formuen?

Tre fire miller, er ikke saa mye.

Glem droemmen om en bar eller et hotell, der nede i hvertfall, hvis du vil begynne med busines, eller noe.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Naar jeg bodde  7 mnd  i Bangkok, for ca, 10 aar siden, maatte jeg reise til grensen, hver 14 dag for aa fornye visiumet mitt. Det ble veldig dyrt. Fikk dobbelt saa mye bath, for krona ogsaa  da.

I Kambodia, fikk du visium, ett aar om gangen.

Leve titalls aar paa formuen?

Tre fire miller, er ikke saa mye.

Glem droemmen om en bar eller et hotell, der nede i hvertfall, hvis du vil begynne med busines, eller noe.

10 millioner baht.
30.000Bhat per mnd.
=
27 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...