Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo litt forskjellig da, f. eks dukket dette, og mye annet, opp på VG i går:

Kortversjonen

Den norske redningsbåten Geo Barents, som tilhører Leger Uten Grenser, har utført søk- og redningsarbeid for flyktninger i det sentrale Middelhavet.
Imidlertid hevder organisasjonen at en ny italiensk lov godkjent i mars har begrenset kapasiteten deres. Loven krever at de returnerer til en italiensk havn etter enhver redningsoperasjon.
Leger Uten Grenser og flere humanitære organisasjoner klager nå Italia inn til EU-kommisjonen. De mener den nye lovgivningen setter flere liv i fare.
Ifølge humanitærrådgiver Trygve Thorson i Leger Uten Grenser, har 1700 mennesker mistet livet sjøveis i år alene mellom Italia og Afrika.
Thorson sier også at italienske myndigheter har gitt redningsbåter instrukser om å gå til havner i Nord-Italia, langt fra redningsområdet i Middelhavet.
Nylig oppfordret Europaparlamentet medlemslandene til å holde deres havner åpne for ikke-statlige organisasjoner og forsikre at overlevende kan lande i nærmeste havn.

Og mye, mye mer.  Det var det eneste jeg har dokumentert da, men du så vel det samme?

 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Okei, hva er det du ønsker å diskutere ved det?
Og nei, jeg kan ikke si jeg så noe av dette i går, man kan heldigvis ikke gå utifra at folk gjør akkurat det samme til enhver tid.

Ønsker å diskutere dele og generelt. Er ikke så fan av at hvilke informasjon man får tilgang til, og narrative man selges, er så sentralisert og partisk.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lite kreativt navn said:

Ønsker å diskutere dele og generelt. Er ikke så fan av at hvilke informasjon man får tilgang til, og narrative man selges, er så sentralisert og partisk.

Aha, ja, jeg er på generelt grunnlag også kritisk til hva som får bli nyheter (som í sendes på de såkalte nyhetene) og hva som ignoreres, da det ofte ikke synes åpenbart hvilke parametere som møtes når noe kringkastes, og hvilke parametere som ikke innfris når noe forbigåes, altså at man risikerer at det fremstår noe arbitrært.
Samtidig som det finnes nyhetskilder som gjør en bedre jobb med å velge bredere, Le Monde synes jeg holder høy standard, en litt nyere kilde som er litt nyere enn at jeg har erfaringen til å garantere for den er Ground news, som blant annet spesifikt sikter seg inn på å dekke saker som av ulike grunner fremstår ignorert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...