Gå til innhold

Hvilken "koblingtype" oppsett av ny ruter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med det er DHCP (dynamic host configuration protocol). Dette er helt automatisk og krever minimalt med konfigurering. Static er når man definerer faste IP-addresser, men PPPoE er Point-to-point protocol over Ethernet, noe som er litt avlengs nå og sjelden blir brukt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Så det er jeg som må finne ut hva jeg skal velge og ikke internett leverandøren? Har gått for DHCP.

Kan det være at jeg har valgt noe annet enn dette som har gjort at internett har til stadighet falt inn og ut?

Leverandøren sier alt ser bra ut hos dem. Feilen må ligge hos meg.

Har jo helt ny ruter så skjønner liksom ikke at ruteren skulle være defekt. Hadde samme problem med forrige ruter også.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, ltdata said:

Internett leverandøren min sier at de ikke har noe med dette å gjøre og at jeg må ta kontakt med produsenten av ruteren hvis jeg skal få info om dette?

Stemmer det?

Internett-leverandøren din må levere internet til deg på en måte, så de bruker som regel DHCP på inntakssiden av routeren. Du kan også som regel konfigurere videre-levering til LANet ditt via ulike metoder, men de fleste routere er satt opp til DHCP også her.

Tror ikke den personen du snakket med vet helt hva som er standard hos dem og bare har gitt deg et bogus svar. Du ser fort om du får WAN-internett connection på routerlamper eller ikke med DHCP så det er sånn sett lett å sjekke.

Lenke til kommentar

Hvilken internettleverandør er det snakk om og hvilken aksessteknologi? Hvilken ruter er det snakk om? Det er flere ting som spiller inn her. Som det sies er det som regel DHCP som benyttes, men andre faktorer kan også spille inn. Så vidt jeg har forstått, bruker Telia VLAN på aksesser for Trådløst Bredbånd, og da må ruteren støtte dette og konfigureres riktig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Tror ikke den personen du snakket med vet helt hva som er standard hos dem og bare har gitt deg et bogus svar. Du ser fort om du får WAN-internett connection på routerlamper eller ikke med DHCP så det er sånn sett lett å sjekke.

Jeg ville ikke antatt at den jevne kundeservicemedarbeider rundt hos internettleverandørene har kunnskap om dette. For å få support "bak aksessen", blir man gjerne avhengig av å bruke ruter fra internettleverandøren. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, NULL said:

Jeg ville ikke antatt at den jevne kundeservicemedarbeider rundt hos internettleverandørene har kunnskap om dette. For å få support "bak aksessen", blir man gjerne avhengig av å bruke ruter fra internettleverandøren. 

Helt enig, men hvis du leser første innlegget så sa han at kunde måtte snakke med routerleverandøren, noe som virker som at han ikke peling på hva han snakker om eller må ha misforstått hva det egentlig dreide seg om.

Lenke til kommentar
Just now, vidor said:

Helt enig, men hvis du leser første innlegget så sa han at kunde måtte snakke med routerleverandøren, noe som virker som at han ikke peling på hva han snakker om eller må ha misforstått hva det egentlig dreide seg om.

Kan godt være en kombinasjon 😉 Og poenget er vel at hvis han trenger hjelp med ruteren som da er levert av ruterleverandøren, må man kontakte ruterleverandørens support.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (8 timer siden):

Hvilken internettleverandør er det snakk om og hvilken aksessteknologi? Hvilken ruter er det snakk om? Det er flere ting som spiller inn her. Som det sies er det som regel DHCP som benyttes, men andre faktorer kan også spille inn. Så vidt jeg har forstått, bruker Telia VLAN på aksesser for Trådløst Bredbånd, og da må ruteren støtte dette og konfigureres riktig.

Det er Lynet internett og det er vel fiber som er teknologien. https://www.lynet.no/

Har vært i kontakt med dem flere ganger. Men de sier hele tiden at alt ser bra ut hos dem, og at det må være noe feil med ruteren min eller noe annet. Ikke noe som de har ansvar for. Men nå har jeg prøvd med 2 forskjellige rutere og problemet har oppstått med begge 2. 

Problemet oppsto også ut av det blå uten at jeg hadde gjort noe endringer på ruter eller settings. 

Lenke til kommentar

Det ser ut som de leverer fiber inn til huset og så sprer de det videre med ethernet-veggport. Vil anta at de på sin ende ser sitt endeutstyr hos deg og at det er operativt. Kan virke som at de kanskje trenger å resette dette utstyret da det ikke går internett videre til deg via deres egen ethernetport (se websiden deres).

De gangene jeg hadde slike problemer med Telenor så merket jeg det med at jeg ikke fikk DHCP fra dem. Det viste seg da at det var snakk om konfigurasjonsendringer de hadde gjort for å sperre internett til tross for at jeg aldri hadde avbestilt eller misligholdt noe.

Jeg lurer på hva support du snakker med egentlig sjekker for å si at alt ser bra ut.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Det ser ut som de leverer fiber inn til huset og så sprer de det videre med ethernet-veggport. Vil anta at de på sin ende ser sitt endeutstyr hos deg og at det er operativt. Kan virke som at de kanskje trenger å resette dette utstyret da det ikke går internett videre til deg via deres egen ethernetport (se websiden deres).

De gangene jeg hadde slike problemer med Telenor så merket jeg det med at jeg ikke fikk DHCP fra dem. Det viste seg da at det var snakk om konfigurasjonsendringer de hadde gjort for å sperre internett til tross for at jeg aldri hadde avbestilt eller misligholdt noe.

Jeg lurer på hva support du snakker med egentlig sjekker for å si at alt ser bra ut.

Ja først var det noe med at ikke hadde fylt ut en KYC som de ikke hadde informert om, som de først mente var problemet. Men det var nok ikke det. Med mindre det gjorde at noen konfigureringer ble endre. 

Nå har jeg vært online i et døgn uten avbrudd, første avbrudd fikk jeg etter installasjon av ny ruter etter noen minutter. Etter det har det virket bra. Får se hvor lenge det varer.

Har vært i kontakt med dem på chat og telefon. Virker som de ikke ønsker å ha noe med dette å gjøre og ønsker å avslutte samtalen raskt. Ta det opp med ruterprodusenten sier de. 

Synes ikke de er veldig behjelpelige til å løse problemet, eller prøve å finne ut årsaken 

Lenke til kommentar

Om det skjer igjen så prøv følgende - Last ned og kjør siste firmware på din router. Kjør standard oppsett/fabrikkoppsett. De fleste hjemmeroutere står på DHCP som standard. Gå gjennom setup på nytt

Kjører du tv over routeren må du aktivere/sette riktig IGMP(Internet Group Management Protocol) for at signal mot dekoder/IPTV ikke skal henge seg opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ltdata said:

Har vært i kontakt med dem på chat og telefon. Virker som de ikke ønsker å ha noe med dette å gjøre og ønsker å avslutte samtalen raskt. Ta det opp med ruterprodusenten sier de. 

Synes ikke de er veldig behjelpelige til å løse problemet, eller prøve å finne ut årsaken 

Hva skjer om du kobler en pc med kabel inn i fibermodem i stedet for å gå via ruter. Er det fortsatt stabilitetsproblemer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (8 timer siden):

Hva skjer om du kobler en pc med kabel inn i fibermodem i stedet for å gå via ruter. Er det fortsatt stabilitetsproblemer? 

Ja det har vært problemer da også. Altså kabel fra pc og rett i vegguttak. Det er jo derfor jeg hsr mistenkt at ruteren ikke har vært kilden til problemet 

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Medlem skrev (10 timer siden):

Om det skjer igjen så prøv følgende - Last ned og kjør siste firmware på din router. Kjør standard oppsett/fabrikkoppsett. De fleste hjemmeroutere står på DHCP som standard. Gå gjennom setup på nytt

Kjører du tv over routeren må du aktivere/sette riktig IGMP(Internet Group Management Protocol) for at signal mot dekoder/IPTV ikke skal henge seg opp

Takk gjorde det på den nyeste ruteren jeg nettopp kjøpte. Etterpå trykket jeg på " optimization" knappen inne på appen til ruteren. Og etter det har det ikke vært problemer. Ikke nødvendigvis en sammenheng. Kan ha vært tilfeldig også.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, ltdata said:

Ja det har vært problemer da også. Altså kabel fra pc og rett i vegguttak. Det er jo derfor jeg hsr mistenkt at ruteren ikke har vært kilden til problemet 

Husk også at nettverkskabler kan ha fått skader, eller noe har skjedd med veggkontakt(er) eller kabel/konnektering. Så det å koble direkte i aksesstermineringen med en en ny kabel vil også være et tips. Symptomene her kan være forskjellige - f.eks at forbindelsen blir helt borte i perioder (omså bare et sekund, eller lengre...) eller at ytelsen reduseres pga. høyt pakketap

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Husk også at nettverkskabler kan ha fått skader, eller noe har skjedd med veggkontakt(er) eller kabel/konnektering. Så det å koble direkte i aksesstermineringen med en en ny kabel vil også være et tips. Symptomene her kan være forskjellige - f.eks at forbindelsen blir helt borte i perioder (omså bare et sekund, eller lengre...) eller at ytelsen reduseres pga. høyt pakketap

Har prøvd ulike kabler, så da må det i såfall være selve veggkontakten, selv om det er litt snodig da den har blitt minimalt med brukt (inn/ut med kabel) og ser helt fin ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...