Gå til innhold

Smarte valg å gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber per dags dato offshore. Har 5 års utdanning fra universitet så jeg får brukt i veldig begrenset grad i jobben som jeg nå har hatt i 5 år. Jobben offshore har fordeler som veldig god lønn til tider grunnet mulighet til å jobbe overtid samt mye fri. Det negative er at det ofte er lange skift, mye kjemikalie eksponering som jeg har tenkt mye på hva konsekvensene dette vil gi på lang sik, samt at jeg ofte er lenge vekke om gangen og kan sjelden planlegge i perioder jeg er på (har en turnus som ikke er 2-4, men mer x antall uker på og følgende x antall uker av). 

Jeg er ganske lei denne jobben, men det å skulle gå ned en del i lønn stresser meg. 

Jeg har tenkt at å få en land jobb med lavere lønn vil kunne gjøre at jeg kan lære og dermed bygge på kompetanse og bli med attraktiv på jobbmarkedet fremover da jeg har stagnert veldig i den jobber jeg har offshore.

Man har jo i grunn en jobb for mulighetene man får gjennom lønn og fri, så det sitter langt inne å bytte til en lavere betalt landjobb. Jeg er dermed redd for å bli for lenge i min offshore jobb og så da etter noen år skulle være utdatert på jobbmarkedet. Man blir jo veldig innprintet med at man hele tiden må ta det rette valget for å komme seg opp og frem. 

 

Noen råd her for hva man bør gjøre? Jeg føler meg rådvill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du sier tilsvarende jobb på land er ned i lønn, men ofte er jo veien tilbake på land et steg opp da du ser etter jobber som kordinerer personell offshore innen det du gjøre offshore, da er det ikke nødvedigvis et steg ned i lønn, men det er gjerne ikke inne det du er utannet innen, men etter noen år i arbeid blir utdanning mindre og mindre relevant for det du gjør og ofte er et papir som beviser at du kan lære ting. 

Lenke til kommentar

Vanskelig å si da du gir begrenset informasjon. Men med en master er det ingen grunn til at du skal være underbetalt på land. Men de ekstreme tilleggene kan du takke forvell til, ja. 

Jeg hadde kommet meg på land så fort som mulig. Tenk 10 år frem i tid, bransjen kommer til å være noe helt annet og tilleggene forsvinner,litt etter litt. Mange har sett dette allerede de 10 siste årene, nedtur på nedtur og stadig dårligere avtaler. Jeg ser ingen grunn til at denne trenden skal snu.

Har selv jobbet i industrien.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva du jobber med offshore med en universitetsutdanning? 

Jeg er i motsatt situasjon hvor jeg kunne tenke meg å komme meg offshore og er lei landbasert arbeid som også tidvis er mye jobb og lite fri. Tjente relativt bra i fjor, men det var med enorme mengder overtid.

I likhet med deg føler jeg også at jeg har stagnert i karrieren min. Delvis selvforskyldt, men også litt på grunn av begrensninger i firmaet (smalt felt og veldig spesialiserte arbeidsoppgaver). Føler jeg lærte veldig mye i starten, men de siste to årene har gått delvis på auto-pilot.

Så jeg skjønner problemstillingen.

Har du undersøkt lønnen på land slik du vet sikkert hvor mye du eventuelt ville gått ned?

Jeg regner med at å kombinere offshore arbeid med landbasert arbeid ikke er et realistisk alternativ.

Lenke til kommentar

Det er dei færraste som har offshore-jobb som karriereveg heile livet, dei fleste ender opp på land etterkvart.

Basert på at du har 5 års arbeidsefaring så er du nok i starten av 30 åra. Det å gå ned i lønn i bytte mot meir forutsigbar arbeidstid er noko som blir meir attraktiv etterkvart som du blir eldre, og då blir det også ein lettare overgang sidan du forhåpentlegvis har lagt deg opp litt pengar, nedbetalt litt lån, og generelt har komt deg i ein litt betre situasjon der lønnsnivået ikkje er fullt like viktig lenger.
Du toler heilt sikkert nokre år til med offshorearbeid, men det kjem litt ann på kva du ser for deg du vil jobbe med og bruke utdanninga di til. Om du eigentleg vil jobbe på land og meiner at utdanninga du har ikkje er så relevant for den jobben du har no så bør du nok vurdere å bytte jobb for å kome deg inn i den bransjen du vil satse på, men for dei fleste så vil det meste av arbeidserfaring uansett være relevant. At du gløymer teoretisk utdanning etter mange liv i yrkeslivet er ikkje så uvanleg, men samtidig så er det ikkje så mange jobbar der ein brukar universitetsfaga direkte. For dei aller fleste så er utdanninga ei rein dokumentasjon på at du kan lære nye ting, og så er det internopplæring i dataprogram og rutiner som gjer deg i stand til å gjere ein bestemt jobb.

 

Eg vil også legge til at mykje av grunnen til at du har god lønn når du jobbar offshore brukar å være at det er ulempetillegga som utgjer største forskjellen og ikkje grunnlønna i seg sjølv.
Dersom du søker deg ein jobb der det er gode muligheiter for å jobbe overtid, eller kanskje til og med vurderer å ha ein sidejobb så kan det være ein god måte å kompansere på lønnsutbetaling på om du berre er villig til å bruke av tida di til å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...