Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av husleie etter 12 mnd (KPI)


Nistelrooy

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg leier ut en leilighet privat og ønsker å øke husleien etter konsumprisindeksen når det er gått ett år. 

Kontrakten ble inngått i midten av august 2022 og de flyttet inn samtidig. Ønsker derfor å øke husleien fra september 2023, så det starter opp fra en hel måned, og jeg overholder kravet til ett år siden inngått kontrakt/forrige økning. Jeg må da varsle leietakerne før utgangen av juli, for å gi de minimum en måneds varsel. 

Problemet er at tallene for KPI kommer på etterskudd. Hvordan gjør man dette i praksis da? Tall for juni kommer ca. 10. juli. Det betyr at tall for august vil komme ca. 10. september. 

Hvordan kan jeg da sette husleien presist etter KPI? Jeg kan jo vente en ekstra mnd, men vil helst unngå det. 

Jeg har i utgangspunktet tenkt å bruke denne kalkulatoren: https://www.ssb.no/kalkulatorer/husleiekalkulator

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg har tolket riktig, men såvidt jeg skjønner av husleieloven er det ikke spesifisert at beløpet være med i varselet, selv om jeg ville sett på det som en fordel å vite nøyaktig hva beløpet blir om jeg selv var leietaker. 

Sitat

§ 4-2.Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a.endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b.endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c.den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lovens forarbeider, i merknad til § 4-2 i Ot.prp.nr.82 (1997-1998) med henvisning til NOU 1993:4 side 133, står det: "Er avtalen inngått, eller leien sist justert, den 1. juni 1993, kan leien tidligst endres med virkning fra den 1. juni 1994." 

Så hvordan kan man få til dette i praksis?

For det første er det i følge forarbeidene "ikke nødvendig at varselet inneholder eksakte opplysninger om hvor betydelig endringen er." Så det holder å varsle om at endringen kommer. 

Når det gjelder hvilke tall man bruker og hvordan det betales sier Christian Fr. Wyller dette (note 253 til husleieloven på Rettsdata.no):

Quote

Siden omfanget av reguleringen først kan fastsettes i ettertid, må det kunne avtales at indeksreguleringen skjer med én måneds tilbakevirkende kraft: Er leien avtalt i januar med virkning på et leieforhold som starter 1. februar, kan den indeksreguleres f.o.m. 1. februar året etter og med basis i januarindeksen dette året. Siden januarindeksen først foreligger omkring 10. februar, må det 1. januar kunne varsles om indeksregulering med virkning fra 1. februar, men slik at tillegget først beregnes og faktureres f.o.m. 1. mars, dvs. at leieren i marsleien betaler indekstillegget både for februar og mars.

(Jeg er ikke sikker på hva Wyller mener med at det må "kunne avtales" en slik løsning. Etter min mening må dette i utgangspunktet være tillatt.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...