Gå til innhold

Solgt datamaskin, avtalt pris og henting, men kjøper sier han har fått en bedre pris hos noen andre


Anbefalte innlegg

Jeg har avtalt og selge en stasjonær PC med skjerm for 7000 kr til en på Finn.no. Jeg sa klart og tydlig til han at jeg ikke kunne overlevere i helgen da vi var borte, og spurte om han trengte den "asap" og fikk til svar at han ikke gjorde det.

Jeg sa dermed den kunne hentes søndag rundt 19.00 eller mandag, og han sa søndag funket.

Igår så sendte jeg melding og sa jeg var hjemme 21.30 pga. forsinkelser i trafikken, og fikk ikke svar. Idag sendte jeg meldinger til han og sa han kunne hente idag, og fikk da til svar at han hadde fått en bedre deal hos noen andre, og kan heller by meg 6000 kr. 

Jeg har slettet alt innholdet på PCen for å selge den til han, og så trekker han seg plutselig i siste liten. Hva rettigheter har jeg her? Er meget frustrerende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobben med å slette innholdet og gjere PCen klar for salg er vel ein jobb som du uansett ville hatt?

Ein avtale er bindande så du har rett til å få solgt PCen til avtalt pris.

Eg ser at det kan være litt tvil om kva som er avtalt om levering, men det ser også ut til å være irrelevant då eg forstår det slik at det er ingen tvil om at avtalen om salget er inngått og det berre er detaljane rundt utlevering som eventuelt var uklart.

Spørsmålet er berre om du vil ta jobben med å kreve inn disse pengane eller om du berre lar det gå og finn ein meir seriøs kjøpar.

Eit fyrste og veldig enkelt grep du kan gjere er å sende kjøpar eit betalingskrav og varsle at du kjem til å ta rettslege steg for å kreve inn pengane. Ofte vil saka løyse seg ganske raskt i slike tilfelle ettersom det også medfører ein del ekstraarbeid for kjøper om saka går via forliksråd og kanskje til slutt ender opp hos Namsmannen.

Lenke til kommentar

Enig med de over. Når pris og leveringsvilkår er avtalt, kan ikke jeg se på det som noe annet enn en bindende avtale. Hvis produktet ikke er av oppgitt kvalitetet, kan man kanskje gå bort fra en avtale eller forhandle avslag, men her har jo mulig kjøper gjort det klart at vedkommende ikke har intensjoner om å innfri avtalen. Ville lagt ut PCen på nytt og forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen. Hvis du må selge PCen med tap i forhold til budet på 7000, burde du ha en god sak i forhold til å kunne kreve inn mellomlegget. Faktura, purring/varsel, forliksråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...