Gå til innhold

Finne ut om en gård er odelsgård, eller ikke??


Gjest 1bf27...d8b

Anbefalte innlegg

Gjest 1bf27...d8b

Det virker som offentlige register opererer med "cirka-mål" om hvor store eiendommer egentlig er. 

Så det spiller egentlig ingen rolle om  eventuelle kart man finner på Internett  viser at eiendommen er over (eller litt under) en visst størrelse. Man har vel null og niks "garanti" for at kartene er korrekt uansett. Så hvor kan man sjekke da, for å finne mest mulig nøyaktig størrelse? 

Anonymous poster hash: 1bf27...d8b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er ganske enkelt?

Dersom en eiendom har vært i familiens eie i over 20 år, og har mer enn 35 dekar fulldyrket/overflatedyrket mark, eller mer enn 500 dekar produktiv skog, så kan den odles.

Oppfyller ikke eiendommen disse kravene, så kan den ikke odles.

For størrelser på eiendom, så er det nok eiendomsregisteret til Kartverket som gjelder uansett, ikke ymse mål bonden tror han eier, eller unøyaktig kart som ikke er basert på data fra Kartverket.

Svaret på spørsmålet ditt er derfor trolig "Kartverket".
Du kan slå opp eiendommer i deres system:

https://seeiendom.kartverket.no/

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 1bf27...d8b skrev (På 20.6.2023 den 21.35):

Det virker som offentlige register opererer med "cirka-mål" om hvor store eiendommer egentlig er.

Jasså? Hvilke da?

For min egen eiendoms del opererer seeiendom med 4.755.462,3 kvadratmeter, altså en nøyaktighet på 0,1m2. Mens gardskart.nibio.no oppgir 4.756,3 dekar (med en nøyaktighet på 0,1 dekar, dvs 100 kvadratmeter), altså er det et uforklarlig avvik mellom de to registrene på ca 800 kvadratmeter, hele 0,2 promille...

Når det gjelder tallene for dyrket mark og produktiv skog, så er det NIBIO/gårdskart som gjelder; det er såvidt jeg vet den eneste datakilden for de tallene.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...