Gå til innhold

Vurderer å bytte karriere i voksen alder til yrkesfaglig (industrimek/rørlegger, rørlegger, elektriker). Hvordan er hverdagen? Yay or nay?


comadore

Anbefalte innlegg

Hei,

Kort fortalt: Jeg vurderer etter mange år å bli voksenlærling og ta et fagbrev. Det vil da trolig være innenfor en av disse fagene:

1. Industrirørlegger

2. Industrimekaniker
3. Rørlegger

4. Elektriker

 

Det er naturligvis kun hvis det er mulig å få seg voksenlærlingplass/fagbrev på jobb. Hvis jeg tar fagbrev, ser jeg også for meg på sikt å ta fagskole. Da ser jeg at industrirørlegger/mekaniker(4) kan ta betraktelig flere retninger enn rørlegger(2)/elektriker(3).

Jobber kanskje du som leser dette, innenfor en av disse yrkene?

Hvordan er hverdagen, lønnen og hva er fordelene og ulempene?

 

Min største utfordring er 3,5-4år som lærling/fagbrev på jobb lønnen. Samt at jeg slites litt mellom disse fagene.

Jeg ser på som industrørlegger det jeg kannskje vil trives best med(av det jeg har sett hittil), men elektriker er nok det "tryggeste" i fremtiden.

 

Hva tenker dere der ute?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Den enkleste (og beste måten) er å ta fagbrev innenfor ønsket fag som praksiskandidat. 

Jeg jobber selv som pleiemedarbeider i mange år - før jeg hadde nok arbeidserfaring til å melde meg opp som praksiskandidat, før jeg tok fagprøven. Dette var en enklere prosess enn jeg på forhånd hadde forutsett. 

De fleste læringer begynner når de er 17-18 år. Da mangler man ganske mye livserfaring. Så man får automatisk ganske mye relevant kunnskap som voksen, slik at denne prosessen blir nokså mye enklere. Nesten innenfor hva som helst - vil jeg påstå. 

Så dersom du kan få jobb som assistent i et yrkesfag - og lønn som ufaglært. Er nok dette bedre enn en vanlig lærlinglønn. 

Jeg brukte 4 år fra jeg fikk jobb som pleiemedarbeider, til fagbrev som helsefagarbeider. 

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korleis arbeidskvardagen er varierer ganske mykje mellom ulike bransjar og ulike firma.

Som nemnt så er det praksiskandidat som er den mest hensiktsmessige vegen din inn. Det du då treng er å få deg ein jobb innafor aktuelt fagområde. Helst som assistent/hjelpemann, men også anna arbeidserfaring kan være mogleg å få godkjent som praksis. Det er litt ulikt mellom dei ulike fylkeskommunene kva som blir godkjent som praksis, men det er ofte nok å vise til arbeidserfaring innafor eit arbeidsmiljø der det er sannsynleg at du har lært ting som er relevante for yrket.

Etter å ha dokumentert 25% lengre praksistid enn det som er normalt utdanningsløp så kan du ta eksamen og fagprøve. For dei fleste fagbrev vil denne 25% regelen bety at du må få godkjent minst 5 års relevant arbeidserfaring. Det er veldig godt mogleg at du kan få godskreve i alle fall delar av den arbeidserfaringa som du alt har, men det kjem sjølvsagt litt ann på kva du har jobba med fram til no.

Lønna kan være ei utfordring, men det treng ikkje å måtte bety ein veldig stor lønnsnedgang. Det kjem sjølvsagt ann på kva du har jobba med så langt, men det som er vanleg er at du får stilling som ufaglært men med tillegg for alder og/eller ansiennitet. Husk at det vil være mogleg å forhandle på lønna, også i bedrifter som følger tarifflønn. Eit godt argument for at du kan kreve litt ekstra i lønn er jo at du har som mål å ta fagbrev, og at det at du får eit skikkelg lønnstilbod frå bedrifta gjer at denne bedrifta får deg som kvalifisert fagarbeidar om ein 5 års tid og at det såleis er ei god investering å tilsette akkurat deg.
Vanleg lærlinglønn er ikkje rare greiene, men det er fordi at vanlege lærlingar er under utdanning, så ein vanleg lærling får vanlegvis ein lønn som tilsvarar 50% av ei fagarbeidarlønn fordi ein reknar at lærlingen i snitt er 50% i opplæring og 50% verdiskapande. Det er vanleg å rekne om denne lønna slik at ein får ein større og større del av fagarbeidarlønna jo lengre ein kjem i utdanningsløpet, både for å motivere og fordi ein på siste året som læring kan mykje meir enn då ein var heilt fersk.

Som voksen ufaglært så kan du rekne med å få ei langt betre lønn enn det typiske lærlingar har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...