Gå til innhold

Mandag 8 September 2025, har Støres sosialistiske paradis havarert


Anbefalte innlegg

Støre var feil mann til feil tid på en utdatert sosialistisk politikk. Mandag 8/9-2025 er Støres fiaskoregjering et faktum. Hvordan vil han redde æren - jobb i Brussel, en hjelpende hånd fra Jensemann kan hende, FN eller annen helt ufortjent toppjobb? Burde han ikke heller jobbe med folk på gata, i Kirkens bymisjon eller dele ut suppe i matkøer skapt av politikken han står for? 

Endret av Branden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jonas Gahr Støre er ikke sosialist, og heller ikke sodialdemokrat men nyliberalist og har vel egentlig ikke hatt noe i Arbeiderpartiet å gjøre med mindre det er en del av karrierestigen? Støres AP kommer til å tape valget så det suser i 2025 men jeg er desverre ikke overbevist om at "alternativet" som tar over er noe bedre skal vi tro partimålingene. Støre vil være 65 år om 2 år så videre karriere i FN eller EU; tja; eller kanskje; det er jo en sterk overrepresentasjon av eldre mennesker i store overnasjonale organer så kanskje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Støres fiasko brer om seg. Hajik, Brenna, Trettebergstuen og Borten Moe har forlatt sine poster uten ære. De var ikke brukbare i noe regjering. Sosialistene er nok i gang med å grave for å finne noe offer på den blå siden for å fjerne fokuset vekk fra sin egne fallerte statsråder innen lokalvalget i september. 

Endret av Branden
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 18.6.2023 den 2.18):

Jonas Gahr Støre er ikke sosialist, og heller ikke sodialdemokrat men nyliberalist og har vel egentlig ikke hatt noe i Arbeiderpartiet å gjøre med mindre det er en del av karrierestigen? Støres AP kommer til å tape valget så det suser i 2025 men jeg er desverre ikke overbevist om at "alternativet" som tar over er noe bedre skal vi tro partimålingene. Støre vil være 65 år om 2 år så videre karriere i FN eller EU; tja; eller kanskje; det er jo en sterk overrepresentasjon av eldre mennesker i store overnasjonale organer så kanskje.

Nei, Støre er ingen liberalist. Økte og mer progressive skatter for å finansiere økt offentlig forbruk, flere reguleringer og forbud som AP og Støre står for har ingenting med liberalisme å gjøre. Har man fullført grunnskolen burde man ha såpass grunnleggende kunnskap som forskjellen på sosialdemokrati og liberalisme.

Støre kan ikke få noen karriere i EU, Norge er ikke med i EU, i FN kanskje.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå synes jeg det er en ekstremt ufin debatteknikk å spekulere i vil fremmede motdebattanters utdannelsesnivå og er ihvertfall noe jeg holder meg for god til, men andre er kanskje uenige og synes slike stråmenn er innsiktsfulle, hva vet jeg, men der er jeg uenig.

Når det er sagt kan ikke jeg huske at det ble undervist i politisk teori hverken på barne- eller ungdomsskolen, men det ble kanskje det der du gikk?

Denne forfatteren som påpeker APs vending mot nyliberalisme siden 1990-tallet, innføring av New Public Management, privatisering og skifte fra tillitssamfunn i velferdsstaten til "arbeidslinjen har ihvertfall fullført grunnskolen:

https://agendamagasin.no/kommentarer/ap-ga-splid/

NPM har ingenting med sosialdemokratisk politikk å gjøre. Og samfunnet har beveget seg mer og mer i en markedsorientert retning siden Gro Harlem Brundtland ledet AP.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Nå synes jeg det er en ekstremt ufin debatteknikk å spekulere i vil fremmede motdebattanters utdannelsesnivå og er ihvertfall noe jeg holder meg for god til, men andre er kanskje uenige og synes slike stråmenn er innsiktsfulle, hva vet jeg, men der er jeg uenig.

Når det er sagt kan ikke jeg huske at det ble undervist i politisk teori hverken på barne- eller ungdomsskolen, men det ble kanskje det der du gikk?

Vi lærte grunnleggende forskjeller på de ulike politiske ideologiene som er en del av læreplanen for samfunnsfag. Har man fulgt med i timen forstår man hvorfor påstanden om at AP og Støre er liberalister bare er tøv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan jo spørre en gjennomsnittelig VGS-elev om hvor godt de kjenner til de politiske partienes ideologiske ståsted; men uansett blir det en digresjon. Uansett så er det nå en gang slik at de ofte er forskjell på teori og praksis. At AP historisk er tuftet på et sosialdemokratisk funament er riktig, men den observante har registrert hvordan de bit for bit siden 1990-tallet mer og mer har adoptert modeller som har sin opprinnelse i Maggie Thatchers England. Som for eksempel velferdspolitikken, noe en annen veteran innen samfunnsdebatten som forøvrig også har fullført grunnskolen har satt seg veldig godt inn i:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/12/22/fattigdommen-i-norge-det-skumle-er-at-det-er-en-villet-politikk/

https://frifagbevegelse.no/debatt/a-kaste-vrak-pa-arbeidslinja-vil-vare-en-fallitterklaring-6.490.932621.34e22535ee

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 timer siden):

Du kan jo spørre en gjennomsnittelig VGS-elev om hvor godt de kjenner til de politiske partienes ideologiske ståsted; men uansett blir det en digresjon.

Dersom de har fulgt med i samfunnsfagtimene vil de kjenne til disse forskjellene. Det er en del av det de lærer på skolen. At AP har tilpasset politikken til skiftende tider gjør dem ikke til liberalister, det forstår også dem som har fulgt med å timene på skolen og fått med seg grunnleggende kunnskap som forskjellen mellom sosialdemokrater og liberalister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er teori og en annen ting er praksis. Det er gratis å lene seg tilbake på hva tidligere generasjoner i et parti som opprinnelig ble bygget på sosialistiske verdier gjorde og så si "vi er sosialdemokrater". Det er gratis å si "alle skal med" og "nå er det vanlige folks tur" selv om realiteten er at vi ser et stadig større gap mellom de som har mye og de som har lite.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

En ting er teori og en annen ting er praksis. Det er gratis å lene seg tilbake på hva tidligere generasjoner i et parti som opprinnelig ble bygget på sosialistiske verdier gjorde og så si "vi er sosialdemokrater". Det er gratis å si "alle skal med" og "nå er det vanlige folks tur" selv om realiteten er at vi ser et stadig større gap mellom de som har mye og de som har lite.

Tallene fra SSB sier at forskjellene har stått stille de siste 20 årene. Vi skal være glade for at AP ikke valgte å tviholde på politikken fra 50-tallet som ytre-venstre ønsker å gjeninnføre, men forstod nødvendigheten av å tilpasse seg tiden, uten disse reformene ville velferdsstaten ha knekt sammen for lenge siden. Det gjør ikke AP til liberalister, det gjør dem til pragmatiske sosialdemokrater.

i5Q_3xdIckSA52HreDCsoFmvzxFpi8c2scd7Zb_gYfD5exQ8KKT1DdEp3_ebk7ttwoeuC7SScwISvl6RT3EJH4xaSdU0J4zrqTD0txYuDGtRpGScmjZLFmUKMlz8VYZzPz95M0Q

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/17/2023 at 11:06 PM, Branden said:

Mandag 8/9-2025 er Støres fiaskoregjering et faktum. Hvordan vil han redde æren - jobb i Brussel, en hjelpende hånd fra Jensemann kan hende, FN eller annen helt ufortjent toppjobb? Burde han ikke heller jobbe med folk på gata, i Kirkens bymisjon eller dele ut suppe i matkøer skapt av politikken han står for? 

Hvordan definerer du at Støre sin regjering er fiasko?

Mitt inntrykk er at regjeringen er sterkt rammet av store internasjonale hendelser og har gjort det like bra/dårlig som en annen regjering ville gjort det. Han har ikke imponert som statsminister, men jeg synes landet mangler gode statsministerkandidater. 
 

En ting er sikkert er at han er godt kvalifisert til en toppjobb innen en internasjonal organisasjon. Han har mye erfaring, et stort nettverk og kjenner "alle" prosessene. Det å mene noe annet handler kun om politisk bias.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (38 minutter siden):

Ja, da kan man jo lure på hvorfor det er så stor tilstømning til Matsentralen, Fattighuset og Frelsesarmeen for tiden i og med at forskjellene mellom folk slett ikke øker.

At de rikes inntekter vokser raskere enn resten gjør ikke de fattige fattigere. Det er ikke et nullsumspill. Årsakene til de voksende køene ved matsentralene er inflasjonen.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Hvordan definerer du at Støre sin regjering er fiasko?

Mitt inntrykk er at regjeringen er sterkt rammet av store internasjonale hendelser og har gjort det like bra/dårlig som en annen regjering ville gjort det. Han har ikke imponert som statsminister, men jeg synes landet mangler gode statsministerkandidater. 
 

En ting er sikkert er at han er godt kvalifisert til en toppjobb innen en internasjonal organisasjon. Han har mye erfaring, et stort nettverk og kjenner "alle" prosessene. Det å mene noe annet handler kun om politisk bias.
 

 

Problemet er kanskje at han er mer opptatt av det internasjonale enn forhold her hjemme i det landet han er valgt til å lede en regjering for. Man får jo av og til et inntrykk av han har en dobbeltrolle og er både statsmninister og utenriksminister på en og samme tid.

Men strømpriskrisen er ingen "internasjonal hendelse". Den kunne vært løst med enkle grep som de har satt seg kategorisk på bakbeina med og nektet å løfte en finger for å gjøre noe med. Selv om de gir krigen i Ukraina, eller "krigen i Europa" som Støre elsker å kalle det for pompøst å gi inntrykk av verdenskrig(store deler av Ukraina ligger ikke i Europa en gang men det er nå en annen sak)skylden for sin egen inkompetanse og egen politikk.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

At de rikes inntekter vokser raskere enn resten gjør ikke de fattige fattigere. Det er ikke et nullsumspill. Årsakene til de voksende køene ved matsentralene er inflasjonen.

Og inflasjonen øker ikke forskjellene mellom de som har mye fra før og de som fra før sliter?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

 

Problemet er kanskje at han er mer opptatt av det internasjonale enn forhold her hjemme i det landet han er valgt til å lede en regjering for. Man får jo av og til et inntrykk av han har en dobbeltrolle og er både statsmninister og utenriksminister på en og samme tid.

Men strømpriskrisen er ingen "internasjonal hendelse". Den kunne vært løst med enkle grep som de har satt seg kategorisk på bakbeina med og nektet å løfte en finger for å gjøre noe med. Selv om de gir krigen i Ukraina, eller "krigen i Europa" som Støre elsker å kalle det for pompøst å gi inntrykk av verdenskrig(store deler av Ukraina ligger ikke i Europa en gang men det er nå en annen sak)skylden for sin egen inkompetanse og egen politikk.

Et godt øye for internasjonale hendelser er ekstremt viktig for et lite land som Norge. Enhver statsminister i Norge bør ha et slik fokus.

Strømpriskrisen/energipriskrisen er definitivt internasjonal. Det er ingen enkle grep for å løse den. Dersom du sikter til "å kutte kablene", så har du ingen forståelse av hvilke enorme konsekvenser det vil gi fir landet. Det vil både gi oss en stor risiko rundt energisikkerheten vår og det vil svekke oss enormt som en troverdig handelspartner.

Påstanden om at det ikke er løftet en finger, faller på steingrunn. Strømstøtten har hatt stor effekt på private husholdninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 minutter siden):

(store deler av Ukraina ligger ikke i Europa en gang men det er nå en annen sak)

Det stemmer ikke, grensen går ved det kaspiske havet og sør for Krim og øst for Uralfjellene. Ukraina er et europeisk land geografisk og kulturelt.

Morromann skrev (20 minutter siden):

Og inflasjonen øker ikke forskjellene mellom de som har mye fra før og de som fra før sliter?

Nei, det blir kompensert gjennom omfordeling gjennom skatte og velferdssystemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 timer siden):

Et godt øye for internasjonale hendelser er ekstremt viktig for et lite land som Norge. Enhver statsminister i Norge bør ha et slik fokus.

 

Joda, men ikke så viktig at man mister for syne at det viktigste og det fremste for en folkevalgt er LANDET de er folkevalgt til å lede.

WiiBoy skrev (8 timer siden):

 

Strømpriskrisen/energipriskrisen er definitivt internasjonal. Det er ingen enkle grep for å løse den. Dersom du sikter til "å kutte kablene", så har du ingen forståelse av hvilke enorme konsekvenser det vil gi fir landet. Det vil både gi oss en stor risiko rundt energisikkerheten vår og det vil svekke oss enormt som en troverdig handelspartner.

 

Det var stortingsflertallet av AP-Høyre som på tross av hva flertallet av befolkningen ønsker valgte å melde Norge inn i ACER-avtalen uten å overhodet spørre folket og det BLE advart på forhånd at strømprisene ville eksplodere. Og de fikk rett. Jo, det er en enkel sak å sette en makspris på strøm. Det vil være kjipt for de griske og grådige stømprofittørene og strømbaronene som har hatt tidenes utbyttefest. Man kan forøvrig trygt si at energibaronene ikke akkurat har blitt rammet av noen "internasjonal krise" for å si det mildt, tvert imot. Det er ingenting i veien for å ta den norske strømmen som er en forutsetning for samfunnsstrukturen vår tas av Nodd Pool. De eneste som vil "lide" under dette er kraftbaronene og det er forøvrig vel fortjent. De bør frarøves de grådige klørne sine i arvesølvet vårt.

 

WiiBoy skrev (9 timer siden):

Strømstøtten har hatt stor effekt på private husholdninger.

"Strømstøtte" er bare å gi noe tilbake av ransutbytte. Skulle bare mangle og er ikke noe man skal vise "takknemmelighet" for.

GP950mAh skrev (8 timer siden):

Det stemmer ikke, grensen går ved det kaspiske havet og sør for Krim og øst for Uralfjellene. Ukraina er et europeisk land geografisk og kulturelt.

 

Vel, det er nå kanskje så; men det er nå øst for Bosporos-stredet. Poenget er likevel at Støre bevisst bruker det retorisk manipulerende grepet med "krig i Europa" istedenfor "krig i Europa" for å skape et inntrykk av at nå står hele Europa i brann.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Vel, det er nå kanskje så; men det er nå øst for Bosporos-stredet. Poenget er likevel at Støre bevisst bruker det retorisk manipulerende grepet med "krig i Europa" istedenfor "krig i Europa" for å skape et inntrykk av at nå står hele Europa i brann.

Grensen er ikke en rett strek på kartet, den østlige grensen går ved uralfjellene ikke ved bosporos.

Støre har bare gjentatt at det er krig i europa mellom to europeiske land og at dette skjer på vårt kontinent.

The border between Europe and Asia photo

Endret av GP950mAh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok, jeg skal ikke protestere på hvor grensen mellom kontinentene går; I stand corrected there; men poenget er likevel at Støre bevisst(for jeg gjenkjenner retorikk når jeg ser den)helt klart sier "Europa" istedenfor "Ukraina" for å mane frem bilder av at det er snakk om at hele kontinentet er i krig og at det er derfor vi har strømpriskrise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...