Woff Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Aetius skrev (Akkurat nå): Noen ting jeg burde ta inn i vurderingen av hvilken ukedag jeg skal velge som dosedag Gratulerer! 😊 Dag avhenger vel litt av resten av hverdagen din, men du vil neppe merke store forskjeller på dagsformen etter det jeg husker. Jeg la MIN dag til søndag da det passet min timeplan best, men merker liten forskjell på om dosen er der eller ikke, noe som er helt vanlig. Du KAN riktignok oppleve problemer i oppstarten som flere her i tråden har skrevet om. Men det går fort over og siden virkestoffet Semaglutid bygger seg opp i kroppen så skal det være minimal forskjell på første og siste dag i syklusen. 1
Elgen-Hansi Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Aetius skrev (20 timer siden): Da har jeg fått resept på intro-dose på Wegovy. Jeg får ikke hentet det ut før på fredag, så kanskje første skudd i helgen? Og det minner meg på: Hvordan artet første dose seg for dere? Hva var effekten og eventuelle bivirkninger? Noen ting jeg burde ta inn i vurderingen av hvilken ukedag jeg skal velge som dosedag? Enig med det som er sagt allerede, men kan legge til at når jeg satte første stikk fikk jeg diare, som varte et par dager. Ut over det var det bare helt fantastisk, for matstøyen i hodet ble borte nesten helt umiddelbart 1
Evil-Duck Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Aetius skrev (22 timer siden): Og det minner meg på: Hvordan artet første dose seg for dere? Hva var effekten og eventuelle bivirkninger? Noen ting jeg burde ta inn i vurderingen av hvilken ukedag jeg skal velge som dosedag? Var egentlig svært lite dramatisk, grudde meg en del og var skeptisk til alle bivirkningene på oppstarten jeg hadde lest om. Ble litt småuggen og kvalm første par dagene, men ikke noe å skrive hjem om samt jeg ble noe forstoppet som ble løst med laxoberal dråper som en får kjøpt over disk på apotek. Merket ellers veldig fort virkningen på apetitten og vektnedgangen startet ganske fort etter start, selv på oppstartdose. 1
Woff Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Her er en sak kopiert fra NRK om en av ULEMPENE med å gå ned (mye) i vekt: https://www.nrk.no/buskerud/xl/fettet-forsvant-men-overflodig-hud-skaper-problemer-etter-slanking-1.17382857 Har selv dette 'problemet' som for meg egentlig ikke er veldig problematisk da jeg er over alderen hvor det teller å vise seg fram for damene😄. Magehuden er verst, lår og armer er ikke veldig pent det heller, men heller disse tomme hudsekkene enn å gå rundt med de fulle av fett.🧐 (Må jo prøve å se det positive i saken.) Sikkert en del folk her i tråden som har opplevd dette.
Olsenhower Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Satte den fjerde og siste pennen med 0,25mg nå på onsdag, hadde da etter tre uker gått ned 8 kg. I dag var jeg hos legen for å snakke om medisinen. Han ville helst at jeg fortsatte på 0,25mg i og med at jeg hadde gått ned så mye. Men jeg fikk viljen min med å øke til 0,5mg, så får vi se om vekttapet fortsetter på denne måten eller om det stabiliserer seg. Vil jo ikke gå ned for raskt heller mtp løs hud, men samtidig har jeg "hastverk" med å komme meg nedover i vekt. I helgen skeiet jeg ut da jeg var på hytta med grilling og diverse snacks, men gikk allikevel ned 1,8 kg den uken. Bet meg merke i en kommentar fra legen, at jeg kunne spise granateplekjerner for å få en naturlig effekt av Semaglutin i stedet for å "proppe" Wegovy i meg..? Regner med jeg må spise en haug med kjerner for å få en brøkdel av samme virkningen. En rar kommentar, syntes jeg. 1
Woff Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Gratulerer med en fin utvikling og brukbar vektnedgang! At legen legger seg opp i doseringsrådene som produsent har anbefalt er jo litt rart da. Novo Nordisk som produserer Wegovy har nok gode grunner for opptrappingsplanen som er angitt i pakningsvedlegget, og dette har de tross alt testet ut på mange tusen pasienter over lang tid allerede. Det fungerer, hvorfor prøve å endre det? Må innrømme at jeg selvsagt har testet ut både å øke maksdosen og å redusere den etter at jeg kom opp på 1 mg i uka (Ozempic). Dobling fungerte veldig bra, men en halvering fungerte dårlig! Så hold deg til den anbefalte planen! 🙂 Å erstatt e medisinen med granateplekjerner har ikke jeg troen på i alle fall! Å 'slippe' løs hud tviler jeg på at du unngår, men prøv det gjerne. Det vil kreve en del fysisk innsats av deg, bestående i trening på forskjellige måter. (Jeg unngikk det IKKE, men med en vektreduksjon på 60 kilo så er det nødt til å bli mye hud til overs!) Og, du SKAL skeie ut litt og premiere deg selv, du går vel nå på sulte-diett siden vekta raser og da er det GODT å få litt pluss av og til! Når runder du 10 kg? 😊 1
Elgen-Hansi Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Olsenhower skrev (46 minutter siden): Satte den fjerde og siste pennen med 0,25mg nå på onsdag, hadde da etter tre uker gått ned 8 kg. I dag var jeg hos legen for å snakke om medisinen. Han ville helst at jeg fortsatte på 0,25mg i og med at jeg hadde gått ned så mye. Men jeg fikk viljen min med å øke til 0,5mg, så får vi se om vekttapet fortsetter på denne måten eller om det stabiliserer seg. Vil jo ikke gå ned for raskt heller mtp løs hud, men samtidig har jeg "hastverk" med å komme meg nedover i vekt. I helgen skeiet jeg ut da jeg var på hytta med grilling og diverse snacks, men gikk allikevel ned 1,8 kg den uken. Bet meg merke i en kommentar fra legen, at jeg kunne spise granateplekjerner for å få en naturlig effekt av Semaglutin i stedet for å "proppe" Wegovy i meg..? Regner med jeg må spise en haug med kjerner for å få en brøkdel av samme virkningen. En rar kommentar, syntes jeg. Legen min sier at det er veldig individuelt hvordan man reagerer på virkestoffet, og at opptrappingsplanen til Novo Nordisk kun stipulerer raskest anbefalte opptrapping. Har man god effekt bør man ikke øke dosen før den avtar! Jeg var vel på 0.25mg i rundt 10 uker, og på 0.5 mg i 3 måneder. Er nå på 1mg, hvor jeg har vært i 13 uker så langt. Har gått ned ca 30 kg. 1 1
Woff Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Elgen-Hansi skrev (13 minutter siden): hvor jeg har vært i 13 uker så langt. Har gått ned ca 30 kg Gratulerer! Som du kanskje kan skjønne er jeg absolutt skeptisk til legestanden etter at så mange kjeltringer beviselig driver yrket og skriver resepter på dyre medisiner til folk som ikke er syke (Ozempic for eksempel)! Men selvsagt er det rom for å vurdere selv (som jeg gjorde) å endre dosen. Dette er jo veldig enkelt å regulere selv, Dosepennen har jo en gradert innstilling som lett lar deg bruke mindre enn anbefalt dose.. Og tror man at det har en positiv effekt så er det jo fint, halvering betyr jo også halv pris! 😊 Siden pris ble nevnt skal man ikke se bort fra at Novo Nordisk har en baktanke med sin opptrappingsplan heller..
Olsenhower Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Ja, det kan være legen var inne på noe ang. å bli værende på 0.25, men, men. Føler ikke jeg går på sultediett, ligger nok mellom 1500 og 2000 kcal hver dag. Kan hende noen dager mellom 1000 og 1500. Jeg drev litt kaloritelling via chatgpt i starten bare for å få en viss peiling. Å tenke tilbake på hvordan jeg spiste før... jeg innser nå det var litt grådig 😅 Når jeg runder 10 kg? Forhåpentligvis innen neste helg ☺️ 1
Gjest 2255a...808 Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Hei. Gått på wegovy i to måneder. Skal begynne på 1mg nå. Slik jeg har blitt forklart det så øker man dosen for hver mnd. Men er det slik at man bygger seg opp en resistens mot virkestoffet? Går på 0.5mg nå og blir jeg fortere mett enn det jeg blir nå så blir jeg mett før jeg begynner å spise. Anonymous poster hash: 2255a...808
Aetius Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni 1 hour ago, Guest 2255a...808 said: Hei. Gått på wegovy i to måneder. Skal begynne på 1mg nå. Slik jeg har blitt forklart det så øker man dosen for hver mnd. Men er det slik at man bygger seg opp en resistens mot virkestoffet? Går på 0.5mg nå og blir jeg fortere mett enn det jeg blir nå så blir jeg mett før jeg begynner å spise. Anonymous poster hash: 2255a...808 Da kan det være du ikke bør gå opp til 1 mg riktig ennå, men heller ta en runde til på 0,5 mg. Og hvorfor ikke? Virkningen er jo som den skal være.
Aetius Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni (endret) Uuuuurk! Satte en ukesdose i går, og før den kicket inn gikk jeg på fest og spiste meg god og (mer enn) mett utover kvelden. Det var ... ikke genialt gjort av meg. I løpet av natten følte jeg meg mer og mer mett og stinn, selvsagt uten å spise noe mer. Klokken ble vel rundt 4 i natt før jeg fikk sove skikkelig. Jaja, så vet jeg det. Akkurat som med alkohol, er det viktig å finne sine begrensninger mht Wegovy + matinntak. Endret 14. juni av Aetius 1
Woff Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni (endret) Aetius skrev (34 minutter siden): og spiste meg god og (mer enn) mett Hehe, du lærer nok! Ellers er det du opplevde bare en av måtene du blir 'straffet' på da, du kan få kraftig kvalme, 'flytende' avføring eller det motsatte, forstoppelse og litt verre reaksjon enn det du hadde med kramper i mage.. Men all denne informasjonen finner du under bivirkninger sammen med mange andre! 🙂 (Man må lide for skjønnheten / vektnedgangen!) For øvrig hadde jeg den faste veie-dagen i går og kunne med dyp sorg lese av en OPPGANG på flere hundre gram og må leve med å veie OVER 72 kg til neste veiing.. Trist men sant! 😁 Det skyldes nok for mye godsaker i maten den siste tiden. Endret 14. juni av Woff
Woff Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Gjest 2255a...808 skrev (14 timer siden): Men er det slik at man bygger seg opp en resistens mot virkestoffet? Jeg VET ikke om det er grunnen eller om de har funnet ut at en 'fornuftig' ukedose for en person bør være 1mg (Ozempic) eller 2,4mg (Wegovy) men i pakningsvedlegget står det: For å redusere sannsynligheten for gastrointestinale symptomer bør dosen trappes opp i løpet av en 16-ukers periode til en vedlikeholdsdose på 1mg / 2,4 mg 1 gang pr. uke. Ved signifikante gastrointestinale symptomer bør det vurderes å utsette doseopptrappingen eller å redusere dosen til den foregående dosen inntil symptomene er blitt bedre. Ukentlige doser > 1mg / 2,4 mg anbefales ikke. Og: Dosen bør økes opptil 1mg / 2,4 mg (vedlikeholdsdose) eller til maks. tolererte dose oppnås. Dette er kopiert ut av pakningsvedleggene. Og de har jo som nevnt testet ut dette på mange tusen pasienter. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå