Gå til innhold

Hvor lang brukstid skal et batteri på en laptop ha?


Anbefalte innlegg

Fikk meg ny laptop for kort tid siden. Reagerte fra første stund på at brukstiden for batteriet var så kort. Etter mye frem og tilbake med support der de hevdet at mange programmer kanskje var strømslukere, resette jeg til fabrikkinnstillinger - altså alle programmer installert utenom de som følger med PC'en ble slettet. Kjørte rett etter dette en test med spilling av en youtubevideo kontinuerlig uten strømforsyningen i. Batteriet var tomt etter ca. 5,5 timer - og jeg vet brukstiden blir betydelig mindre når flere programmer er installert.

Jeg synes dette er dårlig, men support hevder dette er normalt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt sånn "hvor langt er et tau". Laptopen min holder knapt to timer hvis jeg bruker den til noe. Maskinen til samboer holder en liten evighet. Hennes er nyere, brukes ikke like ofte, og har ikke dedikert grafikkort ...

Drøyt fem timer høres ikke helt galt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (57 minutter siden):

Ja, dette er temmelig normal batteritid, men vanskelig å si noe mer uten å vite hvilken modell det er snakk om.

Jupp, helt normal brukstid for litt billigere modeller. Batteri bør også lades opp 10-12 ganger før det får full brukstid.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

OK. Da får jeg ta det til etterreting.

Det hører med til historien at da PC'en var helt ny, ladet den ikke til mer enn 58%. Jeg fikk da nytt batteri. Da ladet den til 100%, men jeg opplevde at den fortsatt ladet fort ut. F.eks. opplevde jeg rett etter batteriskifte at batteriet gikk fra 73 til 20% på bare to timer - og deler av denne perioden var PC'en ikke i bruk. Det var derfor jeg ble mistenksom på at noe var galt. Men kanskje det har gått seg til. Mulig det gjør seg med noen ladesykluser.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (38 minutter siden):

Det hører med til historien at da PC'en var helt ny, ladet den ikke til mer enn 58%.

Siden du fikk nytt batteri så var det sansynligvis noe galt med den, men min bærbar lader bare til 50% når den er koblet til strøm, som er for å beskytte batteriet. 
Jeg kan velge å overstyre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...