Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Få plenen grønn?


Anbefalte innlegg

Kjøpte hus i vinter å ser nå at flere steder på plenen at det ikke blir grønt. Flink til å klippe og vanne.

Leser litt på nett at jeg muligens burde benyttet meg av en plenlufter/kalke tidlig på våren, er dette for sent å gjøre nå? Eventuelt er det andre tips jeg bør benytte meg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanne sjelden og mye, gjødsle, sol, klippe jevnlig, drenere bort fukt.

Bruk rive vår og høst for å fjerne dødt gress og mose.

Gå over plenen med greip og lag hull ned i grunnen som du leer litt fram og tilbake for å go drenering og luft.

Noen anbefaler å strø et tynt lang med sand-jordblanding på toppen av gresset (1-2cm) sånn at gresset klarer å bryte igjennom men får bedre bæring og tykkere rot-sone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanning gjør plenen "bortskjemt" og svak, da trenger den ikke lenger gro dype røtter for å finne vann. Hvis man først skal vanne, ml å det som nevnt over være veldig sjeldent, og lenge, gjerne over natta.

Luft plenen og fjern dødt gress, legg på toppdress (jord og sandblanding, kan kjøpes ferdig) bland gjerne inn plenfrø. 

Bruk så gjødsel (hvis granulat, før det er meldt regn) noen ganger gjennom året.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 hours ago, aQlol said:

Kjøpte hus i vinter å ser nå at flere steder på plenen at det ikke blir grønt. Flink til å klippe og vanne.

Leser litt på nett at jeg muligens burde benyttet meg av en plenlufter/kalke tidlig på våren, er dette for sent å gjøre nå? Eventuelt er det andre tips jeg bør benytte meg av?

Kalking tror jeg du kan glemme - dette er i de fleste tilfeller bortkastet tid og penger. Det vil ikke løse problemet du har. Skal det kalkes må det være fordi plenen din påviselig har feil PH. Du vil generelt ha mer igjen for å gjødsle.

Det som gjerne skjer med en plen over tid, er at det dannes lag på lag med dødt gress og mose. Det danner seg en film på toppen som fungerer som en svamp. Dette hindrer vann og næring å trenge ned i jorden. Da vil du oppleve problemer uansett hvor mye du klipper, gjødsler og vanner. Det kan også dreie seg om hard komprimert leiraktig jord. Hovedpoenget med hulling/lufting av plen er å sikre at vann og næring ledes ned i jorden. 

Det du bør gjøre på områdene der det ikke gror, er å fjerne alt av dødt materiale som ligger over jorden. Bearbeid jorden, spesielt hvis den er hard. Dernest bør du støtteså etterfulgt av dressing med et tynt lag av næringsrik ny jord. Pass på at frøene får god jordkontakt og at det holdes fuktig de første ukene. 

Plener som viser økende tegn til punktvise problemer, er gjerne moden for litt større rehabilitering. Det kan være lurt å skaffe seg en vertikalskjærer. Disse leveres gjerne også med utstyr for kraftraking/mosefjerning. Rehabilitering av plenen bør for øvrig planlegges og helst legges til gunstige perioder, som f.eks. høsten. Plenen vil få litt juling og trenger litt tid på å hente seg igjen. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...