Gå til innhold

Velge styreleder i borettslag


Anbefalte innlegg

Hei. Bor i borettslag med 16 enheter hvor ingen vil være styreleder. Tenker jeg får trå til ved neste møte (alternativet er å hyre ekstern som sikkert vil koste 50k årlig minst). Har derimot ingen erfaring med denne rollen og tar gjerne imot råd og tips (erfaringer, arbeidsmengde, tillegg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er styreleder i ett lite sameie på 11 boenheter og ett næringslokale. Det jeg fikk erfare fort er at arbeidsmengden er mer enn en tror. Vi har ekstern regnskapsfører fordi ingen ville ha denne rollen så jeg sitter da med all koordinering mellom sameiet og regnskapsfører, godkjenner fakturaer osv. Det er og jeg som blir sittende å måtte ordne det praktiske rundt det med vedlikehold av heis, brannalarm anlegg og ellers feil og mangler som måtte dukke opp som må bli gjort noe med. Man lærer og mye om hvor egoistiske mange mennesker er i forhold til  hvilken hensyn de tar til andre og å holde det ryddig og pent i fellesarealer osv. så da er det du som styreleder som blir sittende der å måtte fortelle voksne mennesker at de må rydde etter seg. så har en årsmøter som skal kalles inn som er din jobb, ofte litt klaging fra Brønnøysund registeret om det er noe som ikke skulle stemme osv.  Og om det er noen problemer så er det meg både eiere og leietagere tar kontak med som et mellomledd.

Og ett ledd i dette er jo det faktum at jeg har kanskje 1-2 personer i sameiet som gidder å gjøre noe som helst, resten forventer som oftest at ting og tang ordner seg av seg selv.

Hadde jeg fått valget igjen hadde jeg nok aldri tatt styreleder jobben igjen, det er mye ekstra styr og stress jeg gjerne skulle verdt foruten, men nå sitter jeg jo litt i det siden ingen andre vil ta over 😅

Men om du har litt mer fornuftige folk i ditt sameie som kan være villig til hjelpe deg litt å ta i ett tak når det trengs kan det hende at denne jobben ikke er like ille som det jeg har erfart.

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som styreleder har du mer ansvar enn de fleste er klar over før de begynner. Det første jeg ville gjort er å få en avtale med USBL eller liknende for å ta seg av regnskap, innkreving av husleie, juridisk rådgivning, HMS m.m. med mindre dette er områder du har god kunnskap om. 

Hvor lett/vanskelig ting er handler mye om hvilke mennesker som bor i borettslaget og hvor godt du kjenner dem.

Lenke til kommentar
Gjest 87013...741

Du bør minst ha en 20-30.000 i året for jobben tenker jeg. Det er ikke my pr enhet og sikkert ikke god timesbetaling, men da slipper du å jobbe dugnad for giddaslause folk.

Anonymous poster hash: 87013...741

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Nimrad said:

Er det betalt? Jeg ville tenkt at man burde kreve en form for betaling. Hvis det uansett er penger å spare versus proff styreleder så er det kanskje flere som er interesserte. Det er overraskende mye jobb, ikke minst ansvar som @Reg2000 sier.

Det er jo vanlig med betaling, men du får vanligvis mindre enn hva man kanskje egentlig burde ha hvis det hadde vært en ren jobb. For 16 enheter burde du nok minst få 20-30.000, medmindre de andre i styret gjør mye av jobben.

Lenke til kommentar

Jeg er styreleder i sameie med 14 enheter.
Du bør definitivt bruke OBOS, USBL eller liknende for regnskap, innkreving av husleie osv.
 

Vi har OBOS, og Styrerommet.no inneholder en egen HMS-modul/sjekkliste, tilbyr onlineløsning for styremøter og årsmøter, og de har rådgiver som kan hjelpe deg med spørsmål.

For meg personlig er styrejobben ikke så mye.
Av de 14 husene kommer det aldri inn klager eller problemstillinger, obos tar seg av husleie og regnskap, og det meste av jobb delegerer jeg til styremedlemmene.

Mesteparten av jobben min kommer i tiden før og rett etter årsmøte, der jeg må organisere dette, samt ha et konstituerende styremøte der vi delegerer oppgaver.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Velge styreleder i borettslag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...