Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"klakke" lyd når jeg svinger ut av rundkjøringer i viss hastighet(3 giret)


Anbefalte innlegg

Hei, har dukket opp en liten "klakke" eller "dunke" lyd når jeg svinger ut av en rundkjøring i viss hastighet(som regel 3 giret). Høres ut som det kommer fra clutch området, men lest at slik lyd kan komme av slitt drivknute eller slitt hjullager? Noe annet det eventuelt kan være? 

Og hva kan man regne med at det koster å skifte noe slik? 5000-6000kr?

Det som er merkelig at lyden ser ikke ut til å komme når jeg svinger av til ny vei i andre giret, men hovedsakelig når jeg bare svinger litt og kjører ut av en rundkjøring.

Bilen har bare gått 100 000km og er snakk om en rav4, så litt overrasket at noe slikt blir slitt så "kjapt"? Men har kanskje hatt en tendens til å ha litt høye hastigheter i svinger, så mulig det kan være noe av forklaringen?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, ulyd som kommer kun i 3. giret, på visse turtall, er normalt problemer med girkasse/drivlinje.

Ulyder som kommer kun når du svinger til den ene eller andre siden, er normalt problemer med hjul og aksler, derav hjulager, som ofte rumler, og drivknute, som ofte har en litt annen lyd ( ofte mer "knepping" når det blir ille nok ).

Det du beskriver, er en kombinasjon av begge, altså ulyd kun når du svinger, og kun i 3. giret, og er noe vanskelig å svare på, men ettersom det er når du svinger, så er det trolig relatert til hjul, ikke girkasse/drivlinje, det er kun tilfeldig at du oppnår rett hastighet og moment på det giret.

Det høres ut som om det kan være drivledd som er problemet.

Hva det koster å reparere, må du nesten spørre et verksted om, de kan nok også prøvekjøre bilen å fortelle deg raskt hva problemet er.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
38 minutes ago, dan83 said:

Hei, har dukket opp en liten "klakke" eller "dunke" lyd når jeg svinger ut av en rundkjøring i viss hastighet(som regel 3 giret). Høres ut som det kommer fra clutch området, men lest at slik lyd kan komme av slitt drivknute eller slitt hjullager? Noe annet det eventuelt kan være? 

Og hva kan man regne med at det koster å skifte noe slik? 5000-6000kr?

Det som er merkelig at lyden ser ikke ut til å komme når jeg svinger av til ny vei i andre giret, men hovedsakelig når jeg bare svinger litt og kjører ut av en rundkjøring.

Bilen har bare gått 100 000km og er snakk om en rav4, så litt overrasket at noe slikt blir slitt så "kjapt"? Men har kanskje hatt en tendens til å ha litt høye hastigheter i svinger, så mulig det kan være noe av forklaringen?

Har du gjort det enkleste først og sjekket at hjulmutrene er fastskrudd?

Det symptomet her fikk jeg da hjulmutrene var løse.

Lenke til kommentar

Hjulene sitter godt fast, så ikke det. Tror heller ikke drivknute, da jeg nå har forstått at slik lyd kommer også mens man svinger? Lyden kommer bare når jeg retter opp rattet. Høres ut som det kommer innenfra, så mulig noe med rattet!? En mekaniker snakkes noe om stag eller dårlig servo-olje!? Faren min snakket om slak i styreledd!?

Uansett, håper ikke det blir alt for dyrt å fikse!? 

Lenke til kommentar

Om det kommer innenifra når du sviner, kan det kanskje være stive ledd i rattstammen? Så en video på youtube for mange år siden om noe sånt.

Hvis ikke holder jeg en knapp på drivknuten. At det bare skjer i spesielle gir kan ha med at man har forskjellig dreiemoment i forskjellige gir, og kanskje bare inntreffer under visse dreiemoment.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Om det kommer innenifra når du sviner, kan det kanskje være stive ledd i rattstammen? Så en video på youtube for mange år siden om noe sånt.

Hvis ikke holder jeg en knapp på drivknuten. At det bare skjer i spesielle gir kan ha med at man har forskjellig dreiemoment i forskjellige gir, og kanskje bare inntreffer under visse dreiemoment.

Skjer i andre giret også, men virker som lyden blir mer tydelig i den farta man har i 3 giret. Uansett, spørsmålet er om det er trygt for meg å kjøre med dette fremover? Virker som juni er høy sesong for bilverksted, for første ledige time jeg fant er 16 juni.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (22 minutter siden):

Skjer det hvis du kjørrer i samme hastighet og trykker inn clutchen?

Ikke merket noe der egentlig. Skal ut å teste litt mer etterpå på en åpen parkering. Svinge i full sving, gire litt opp og ned og se om jeg kan fremkalle lyden utenom det jeg har skrevet her

Hvis dette er noe som haster å fikse, så er det krise for meg. Helt avhengig av bilen fremover og alle verksted i området her er jo fullbooket de neste ukene.

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Vill bare informere at jeg fant ut av problemet, lå noe under sete som forårsaket lyden. Trodde jeg hadde ryddet bilen nøye, men tok visst feil. Følte meg litt dum når jeg fant ut av det, for å si det sånn. Noen ganger tror jeg ikke det er helt sunt for meg å eie egen bil, siden jeg er så ekstremt nøye og alltid tenker det verste!😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...