Gå til innhold

Sikringskap i kjellerleilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

Leide ut en kjellerleilighet hvor strøm var inkludert, men etter at leieboer flyttet ut så pusset vi opp alt og i den forbindelse skilte vi ut strømmen, så hadde en elektriker innom som installerte en ny sikringsskap i kjellerleiligheten.

Det jeg syns er rart er at det er bare å skru på alle sikringene i skapet så er det strøm der nede. Jeg trodde det var helt skilt ut og at neste leieboer måtte tegne ny avtale for at de skulle skru på strømmen der nede.

Jeg spurte elektriker og han sa det er helt vanlig, men leieboer må uansett tegne avtale når de flytter inn. Men hva hindrer de å si opp avtalen etter én uke, uten at jeg vet om det så ender jeg opp med å betale for deres strømforbruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det fler muligheter.

Er det egen strømmåler fra kraftselskapet i det nye sikringskapet?
Eller er det bare en underfordeling fra ditt eget sikringskap?

Med helt skilt ut så mener du vel at det er egen måler fra nettselskapet?

I så fall, om du nå ikke har noe leieboere eller har tegnet avtale selv så er du på det som heter "pliktstrøm" fra din nettleverandør.

De har plikt til å levere strøm, så hvis du er koblet til strømnettet og har en måler så må de levere strøm til deg uansett om du har en strømavtale eller ikke.

Lenke til kommentar

Hei,

Ja det er egen strømmåler i skapet. Tanken var at vi skulle slippe å ha noe å gjøre med strømmen i kjellerleiligheten. Leieboere ville ha ansvar selv for å tegne avtale, si opp og ny leieboer tegne ny avtale.

Men kan ny leieboer da tegne avtale når de flytter inn og si det opp uten at jeg vet? Da ender jeg opp med å betale for deres strømforbruk hvis nettleverandør har plikt til å levere strøm.

Lenke til kommentar

Hvis leietaker sier opp strømmen, så blir den stengt, den går ikke tilbake til deg. Ved tilkobling får du automatisk levert strøm på netteiers pliktleveranse, derfor er det strøm der nå. Du bør tegne en vanlig strømavtale for måleren, slik at du slipper ekstra dyr strøm frem til en leietaker overtar og tegner eget strømabonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...