Gå til innhold

Spørsmål vedr. aerodynamikk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer en vakuumpumpe? Det ligger litt i navnet, den pumper ting ut. Den suger altså ting ut gjennom et hull. Så hvis du fyller den greia der med vann så vil pumpa suge det ut. Hvis du først suger ut luften og så fyller det med vann så vil hullet, slangen og bunden av dingsen din fylles opp med vann. Det vannet vi ligge flatt, gitt at du har i nok vann.

Lenke til kommentar
Flin skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer en vakuumpumpe? Det ligger litt i navnet, den pumper ting ut. Den suger altså ting ut gjennom et hull. Så hvis du fyller den greia der med vann så vil pumpa suge det ut. Hvis du først suger ut luften og så fyller det med vann så vil hullet, slangen og bunden av dingsen din fylles opp med vann. Det vannet vi ligge flatt, gitt at du har i nok vann.

Det jeg lurte på var om et emne som er litt porøst og av den grunn slipper luft og veske gjennom seg på en langsom måte ville få en ujevn metting av f.eks en blåfarget veske om det emnet legges på toppen av vakumkammeret slik som bildet under viser. Dette emnet skal ikke ned i kammeret men legges oppå flensen på kammeret.

vakum4.jpg.ac7f8ace12d5c14767998a9fc31459f2.jpg

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke aerodynamikk men kanskje heller termodynamikk.

Jeg vil mene at trykket vil endre seg tilnærmet lineært (tor jeg) gjennom de ulike nivåene gjennom det porøse materialet. Dette trekker i så fall gjennom vesken slik at den fordeler seg noenlunde likt ut i bredden.

Så skjer det noe litt merkelig, hvis trykket er lavt nok. Når trykket blir lavt nok, så vil vannet, hvis det dreier seg om vann, fordampe ved vanlig romtemperatur. Hvis trykket blir lavt nok på undersiden av det porøse mediet, så vil det som kommer ut på lavtrykksiden ikke være vann, men vanndamp. 

Vanndampen vil så fordele seg likt ut i vakumkammeret og pumpes ut gjennom hullet.

Jeg har testet ut prinsippet med at vann fordamper ved romtemperatur, ved å koble opp en vakumpumpe opp mot en glasskolbe med vann, og ja det fungerte. Prinsippet brukes til "vakumering" av varmepumper, der man bruker en varmepumpe for å få restene av vann i rørene til å fordampe.

Prinsippet brukes også for frysetørring av matvarer, der man først fryser ned, og så la vannet i de frosne matvarene fordampe gjennom vakumering.

Hvis det er et moderat eller lite vakum så vil vel gjennomstrømningen av vann fordele seg noenlunde jamt over hele bredden til det porøse materialet, kanskje med en liten "oppbremsing" helt ut mot kanten. (Tror jeg)

Gjennomstrømning av vann eller veske i porøse medier er jo et et eget fag, når jeg tenker meg om. Har aldri lært dette faget. Vet bare at det finnes

Hvis man ellers lager et sylindrisk hull under den blå konen, som er tegnet inn og som er like stort som hullet, da skulle man jo kunne få en slik gjennomstrømning, tilnærmet slik som på tegningen, hvis det er det som man ønsker. (Vil tro at det vil bli en litt mer buet enn rett kant på de skrå flatene på konen.)

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...