Gå til innhold

Nå er Netflix’ passorddelings-sperre kommet til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det var tider @Kajac.

Skulle man chille litt på sofaen på kvelden: 

  • Skynde seg ut av huset og trosse vær og vind på vei til nærmeste DVD-sjappe før den stengte i 17-18-tiden. 
  • Rusle mellom reolene for å finne seg en DVD
  • Stå i saktegående kø for å få lov til å betale leien av DVD. Snork! Oy - se - godteri?!
  • Spankulere lykkelig hjem med DVD i hånden og overpriset godis
  • Endelig; slenge seg ned på sofaen. Reise seg opp fra sofa og traske bort til DVD-spiller, og slenge seg ned i sofa på ny. Puh. Play! 
  • Etter 20 minutter innser jeg at denne filmen var kjedelig. Æsj. Ble jeg lurt av omslaget igjen?! Jaja, jeg får lide meg gjennom søplefilmen, for nå er video-sjappa stengt! 
  • Neste dag: huske å levere tilbake DVD før klokken 16 for å unngå ekstra-avgift

 

😑

Jeg vil ikke tilbake til fysiske medium. Takk og lov for strømming! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Ja, det var tider @Kajac.

Skulle man chille litt på sofaen på kvelden: 

  • Skynde seg ut av huset og trosse vær og vind på vei til nærmeste DVD-sjappe før den stengte i 17-18-tiden. 
  • Rusle mellom reolene for å finne seg en DVD
  • Stå i saktegående kø for å få lov til å betale leien av DVD. Snork! Oy - se - godteri?!
  • Spankulere lykkelig hjem med DVD i hånden og overpriset godis
  • Endelig; slenge seg ned på sofaen. Reise seg opp fra sofa og traske bort til DVD-spiller, og slenge seg ned i sofa på ny. Puh. Play! 
  • Etter 20 minutter innser jeg at denne filmen var kjedelig. Æsj. Ble jeg lurt av omslaget igjen?! Jaja, jeg får lide meg gjennom søplefilmen, for nå er video-sjappa stengt! 
  • Neste dag: huske å levere tilbake DVD før klokken 16 for å unngå ekstra-avgift

 

😑

Jeg vil ikke tilbake til fysiske medium. Takk og lov for strømming! 

For all del, jeg streamer også. Men filmer jeg liker kjøper jeg i tillegg der det er mulig. Skjer litt for ofte at filmene forsvinner fra Netflix, eller at de er på en strømmetjeneste jeg ikke har.

Lenke til kommentar

Dette er hva Tek.no skrev for ti år siden:

I sommer får du velge Netflix-profiler - Tek.no

Sitat

 

I sommer får du velge Netflix-profiler

Bekrefter lanseringen av nytt system.

Til Engadget bekrefter selskapet at de til sommeren vil lansere en løsning som gir hver konto flere brukere.

Med en egen profil for hver person som bruker abonnementet, kan man heller holde anbefalingene skreddersydd. En hel familie kan også ha en egen felles profil.

Enkelt å bytte

Den nye løsningen gjør det mulig med opptil seks separate profiler under samme konto. Du velger hvilken profil du skal bruke med en gang du starter Netflix, profiler som er lett å kjenne igjen via navn og avatarer.

Tilbake i april rapporterte Bloomberg.com at det trolig finnes 10 millioner mennesker som bruker Netflix uten å betale for tjenesten, ved at brukerkontoen ble delt venner imellom. Dette bekymrer dog ikke Netflix-sjef Reed Hastings:

– Vi tror ikke det er så mange personer som tenker «jeg skal dele passordet mitt med en bekjent», sier han til Gigaom.com, og legger til at de er mer bekymret for at passordene deles blant flere personer.

– Dette er jo noe vi ønsker å gjøre lettere med introduksjonen av personlige profiler og en utvidet familiepakke, sier han til Gigaomm.

 

Netflix innførte systemet med opptil seks ulike profiler med egne avatarer nettopp for at flere brukere skulle kunne bruke samme konto. Dette skulle være et trekkplaster. Og nå fjernes altså systemet som de selv innførte mens de vifter med pekefingeren mot de som "snylter".

Kanskje om de ikke kansellerte 90% av alle interessante serier, så ville færre avsluttet kontoen sin.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 24.5.2023 den 10.58):

Ja, det var tider @Kajac.

Skulle man chille litt på sofaen på kvelden: 

  • Skynde seg ut av huset og trosse vær og vind på vei til nærmeste DVD-sjappe før den stengte i 17-18-tiden. 
  • Rusle mellom reolene for å finne seg en DVD
  • Stå i saktegående kø for å få lov til å betale leien av DVD. Snork! Oy - se - godteri?!
  • Spankulere lykkelig hjem med DVD i hånden og overpriset godis
  • Endelig; slenge seg ned på sofaen. Reise seg opp fra sofa og traske bort til DVD-spiller, og slenge seg ned i sofa på ny. Puh. Play! 
  • Etter 20 minutter innser jeg at denne filmen var kjedelig. Æsj. Ble jeg lurt av omslaget igjen?! Jaja, jeg får lide meg gjennom søplefilmen, for nå er video-sjappa stengt! 
  • Neste dag: huske å levere tilbake DVD før klokken 16 for å unngå ekstra-avgift

 

😑

Jeg vil ikke tilbake til fysiske medium. Takk og lov for strømming! 

Å besøke videobutikker var en positiv opplevelse for mange. De fleste hadde da oppe mye lengre enn 17-18 tiden, og det var langt i fra alltid det var en lang kø. Godteri kunne man kjøpe annetsteds.
Å reise seg opp fra sofaen for å sette i en DVD er vel ikke det mest anstrengende i verden. Og var virkelig fristen for innlevering dagen etter klokken 16? Det kan jeg ikke huske, og betalte heller aldri ekstraavgift.

Men det er uansett irrelevant nå. De eneste DVD-filmene man kan se nå er de man eier og kjøper selv, eller låner av bekjente. Videobutikker finnes ikke mer. Og for å kjøpe filmer må man bestille dem over nettet eller finne dem i bruktsjapper. En butikk av Platekompaniet finnes fortsatt i Oslo, dessuten er det vel en butikk som selger filmer i både Bergen og Trondheim. Disse er imidlertid unntakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...