Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo under startet fasadeendring uten tilatelse


Gjest b9322...f92

Anbefalte innlegg

Gjest b9322...f92

I dag ser jeg når jeg kommer hjem at naboen har startet å kutte ut et stort hull til nytt vindu i betongveggen under min boenhet. Dette går under fassadeendring og er søknadspålagt. Han har ikke fått tilatelse fra sameiet eller fra kommune. Vi er generelt ikke på snakkefot og jeg har ikke fått snakket med han siden han startet arbeidet. Han vil nokk bare fulføre jobben før noen rekker å si noe på det.

 

Mitt spørsmål er. Hva kan jeg gjøre for å stoppe han? De 2 andre boenhetene i sameie bryr seg ikke, så styret i sameie kommer ikke til å gjøre stort. Jeg bryr meg da dette er under min boenhet.
 

Slik jeg forstår det kan sameie stå til ansvar om byggeprosessen ikke følges av regelverket mtp søknader eller fremtidige skader. Om dette stemmer vil nokk de 2 andre i sameiet bry seg mer. 
 

Og om svaret deres er «kontakt kommunen», hvilken del av kommunen skal jeg kontakte?

Anonymous poster hash: b9322...f92

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er under din boenhet, ikke på eller i din boenhet. (?) På en måte angår det ikke deg, direkte.

Jeg ville kontaktet styret, men om de ikke bryr seg heller (skulle vært rart) så tror jeg ikke du kommer noen vei. Styret må i såfall gjøre en vurdering, eventuelt snakke med seksjonseier.

Slike ting pleier å være meget strengt og noe et styre bør, og skal, ta på alvor.

Noen spesiell grunn til at dere ikke er på talefot forresten? Naboer bør kunne kommunisere.

Vet du forresten om han har fått tillatelse? 
Hvordan eller hvorfor er dette et problem for deg?

(Bare spør her altså 😊)

Lenke til kommentar
Gjest b9322...f92
thatguy83 skrev (30 minutter siden):

Det er under din boenhet, ikke på eller i din boenhet. (?) På en måte angår det ikke deg, direkte.

Jeg ville kontaktet styret, men om de ikke bryr seg heller (skulle vært rart) så tror jeg ikke du kommer noen vei. Styret må i såfall gjøre en vurdering, eventuelt snakke med seksjonseier.

Slike ting pleier å være meget strengt og noe et styre bør, og skal, ta på alvor.

Noen spesiell grunn til at dere ikke er på talefot forresten? Naboer bør kunne kommunisere.

Vet du forresten om han har fått tillatelse? 
Hvordan eller hvorfor er dette et problem for deg?

(Bare spør her altså 😊)

Vi er ikke på talefot, det er en lang historie som ikke er relevant.

Vi er 4 boenhet som har hver sitt styremedlem. 
De 2 andre er helt nye i sameiet og har ikke erfaring med sameie fra før og vet ikke om dette har konsekvenser for de.


Jeg vet han ikke har tilatelse ja.

 

Hvorfor er dette et problem for meg?

Det er egentlig et juridisk spørsmål jeg bare vil ha svar på. Derfor jeg lurer på om man bare kan gjøre slik uten konsekvenser. 

La oss si at noen andre flytter inn i boenheten under. Det viser seg at fasadeendringen gjør skader på boenheten. Ny eier får vite at arbeidet som er gjort er uten tillatelse fra sameie eller kommune. Jeg er redd for vi i sameie kan stå til ansvar. 

 

Anonymous poster hash: b9322...f92

Lenke til kommentar
Gjest b9322...f92 skrev (2 timer siden):

Vi er ikke på talefot, det er en lang historie som ikke er relevant.

Vi er 4 boenhet som har hver sitt styremedlem. 
De 2 andre er helt nye i sameiet og har ikke erfaring med sameie fra før og vet ikke om dette har konsekvenser for de.


Jeg vet han ikke har tilatelse ja.

 

Hvorfor er dette et problem for meg?

Det er egentlig et juridisk spørsmål jeg bare vil ha svar på. Derfor jeg lurer på om man bare kan gjøre slik uten konsekvenser. 

La oss si at noen andre flytter inn i boenheten under. Det viser seg at fasadeendringen gjør skader på boenheten. Ny eier får vite at arbeidet som er gjort er uten tillatelse fra sameie eller kommune. Jeg er redd for vi i sameie kan stå til ansvar. 

 

Anonymous poster hash: b9322...f92

Ser den. Det gir mening.

Lenke til kommentar

Du kan (anonymt) tipse kommunen om potensiell ulovlighet (som i at vedkommende har satt i gang med tiltak du mener er søknadspliktig uten å søke om det). Typisk vil da vedkommende få forelagt opplysningene og får valget om å søke om tiltaket, eller å tilbakeføre. Det er også en fare at kommunen unnlater oppfølgingen på bakgrunn av at det er av bagatellmessig art.

Lenke til kommentar

Det at uerfarne skjærer hull i betong fundamentet under ens egen boenhet er absolutt noe man bør bry seg om. Har denne naboen noen erfaring/kunnskap om hvordan dette hullet påvirker bæringen i konstruksjonen?

Dersom jeg fra før ikke var på talefot, så ville jeg definitivt kontaktet styret med denne bekymringen og kontaktet kommunen med den bekymringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved varsel til kommunen er det viktig å få med at styret/sameiet ikke har samtykket. 

Årsaken til dette er nokså enkelt -- etter plan- og bygningsloven § 21-6 skal kommunen normalt ikke ta stilling til om en person har nødvendige privatrettslige tillatelser (f.eks. om vedkommende eier eiendommen han bygger på eller har tillatelse fra eier) med mindre det er åpenbart at han ikke har det. Tillatelse fra styret i sameie/borettslag er i et rundskriv fra departementet nevnt som eksempel på noe bygningsetaten har lov til å anta at man har med mindre man får tips/beskjed om at det ikke er gitt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...