Gå til innhold

Lønn vs feriepenger


Anbefalte innlegg

Skal ikke ha ferie i sommer og lurer på om jeg da kan ha rett på den vanlige fastlønnen istedenfor feriepenger? 
feriepengegrunnlaget mitt er også bare «halvt», da jeg startet i jobben i juni i fjor og vil derfor utgjøre mindre enn vanlig lønn. 

evt kan/vil arbeidsgiver betale ut både feriepengene og den vanlige lønnen i juni for å bli «ferdig med» feriepengeutbetalingen? Eller vil jeg uansett få feriepenger + fastlønn i juni?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SheldonC skrev (4 minutter siden):

Skal ikke ha ferie i sommer og lurer på om jeg da kan ha rett på den vanlige fastlønnen istedenfor feriepenger? 
feriepengegrunnlaget mitt er også bare «halvt», da jeg startet i jobben i juni i fjor og vil derfor utgjøre mindre enn vanlig lønn. 

evt kan/vil arbeidsgiver betale ut både feriepengene og den vanlige lønnen i juni for å bli «ferdig med» feriepengeutbetalingen? Eller vil jeg uansett få feriepenger + fastlønn i juni?

Om du har opptjent for lite penger til å ta ferie kan en ha rett på å ikke ta ut ferie. Da får du heller ikke feriepenger, slik jeg har forstått det. 

Altså kan en fravike ferie om det får økonomiske konsekvenser og en får kun feriepenger om en tar ut ferie.

Lenke til kommentar

Jeg mener ferie og feriepenger henger sammen. Så om du bare har opparbeidet deg feriepenger for 10 dager, har du bare krav på 10 dagers ferie. 

Junilønnen pleier å være månedslønn + opptjente feriepenger - (feriedager * beregnet dagslønn)

Så hvis du har en årslønn på 500 000 kr, og begynte i juni, er opptjente feriepenger 25 500 (10,2 % av 250 000). Normalt sett har man fire uker og én dag ferie. I ditt tilfelle, med et halvt år jobb i 2022 blir det derfor to uker og en halv dag ferie som du har opparbeidet deg. For en normal mandag-til-fredag-jobb tilsvarer dette 10,5 dager. Regnestykket blir da som følger:

41 667 + 25 500 - (10,5 * 2 174) = 44 340 kr

Dette er altså det du får i "lønn" i juni om du har en årslønn på 500 000 og begynte 1. Juni. 

Merk at dette gjelder kun så lenge du bare tar ut de betalte feriedagene. Om du tar ut mer ferie vil du bli trukket i lønn for dette på det tidspunktet du tar ut den ekstra ferien.

 

Om du hadde begynt 1. Januar ville regnestykket blitt slik:
41 667 + 51 000 - (21 * 2174) = 47 013 kr

Om du hadde begynt 1. desember ville det blitt:
41 667 + 4 250 - (1,75 * 2174) = 42 112,50 kr

Lenke til kommentar

Det Kajac skriver stemmer ikke. Du har krav på full ferie uansett, men da får du naturligvis ikke lønn eller feriepenger nok til å dekke bortfall av lønn.

Om du har for lite opptjente feriepenger til å finansiere full ferie har du to alternativer. Enten kan du ta ferie og tape penger, eller så kan du ta ut mindre ferie. Du kan ikke kreve å ta ut full ferie med lønn den perioden du ikke har feriepenger for.

De fleste arbeidsgivere betaler ut feriepenger i juni og trekker deg i lønn da. Stort sett har de da rutiner for å sikre at du velger riktig antall feriedager til at trekker blir riktig. Så snakk med lønnskontoret så ordner dette seg.

Som en kuriositet kan det vel også nevnes at disse reglene er i strid med EØS-regelverket og at de kommer til å bli endret for å sikre at man i fremtiden alltid har krav på full ferie med lønn. Men frem til regelverket faktisk blir endret må man forholde seg til det gamle regelverket. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trekking av lønn for ferie: 

Det er 2 hovdløsninger for dette.

1. du blir trukket 5 uker når feriepenger kommer. ( vanlig for fastlønn/månedslønn  )

2. du blir trukket for ferie lønna etter ferien er avviklet, så tar du 3 uker i juni får du 3 uker mindre i juli ( brukes ofte for timelønn)

når du er ny i arbeidslivet eller har hatt opphold i arbeidslivet og starter i jobb er det ofte normalt og avtale og trekke ferie etter model 2, selv om du gjerne har fast månedslønn, da blir det litt mere opp til arbeidstaker og spre ut kostnaden med ferie siden du ikke har tjent opp feriepenger året før. 

Opptjening av feriedager. 

alle har krav på 25 dager ferie, men du kan ta ut mindre om du ikke har tjent opp nok feriepenger året før. om du bytter jobb midt i året og ikke har aviklet hovdferie har du forsatt krav på 3 uker sammen hengene ferie i sommer månedene. 

du kan lese mere om teamet her 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

 

jeg kan og neven at enkelte bedrifter har tarifavtalt andre løsninger, som fast trek i lønn hver måned , 2,08 dager og 12 like lønninger + feriepenger. eller at de ikke blir trukket i lønn for ferie i det hele tatt men får 12 fulle løninger + feriepenger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...