Gå til innhold

Trenger råd angående sparing


Gjest 4d79c...cb3

Anbefalte innlegg

Gjest 4d79c...cb3

Vi har i lang tid hatt en ganske rotete økonomi, og levd med tanken om at så lenge vi har mat og klarer å betale regningene så er alt greit. Nå har vi imidlertid kommet dit at det er mulig å spare litt hver måned, og vi har blitt mer bevisst på unødvendig sløsing. I den forbindelse er jeg ute etter råd.

Første problemstilling gjelder sparing for ungene. Vi har 3 barn (1 år, 6 år og 10 år). 1-åringen har 13 000 kr på sparekonto, 6-åringen har 25 000 kr på sparekonto og 10-åringen har 30 000 kr på sparekonto. Hva burde vi gjøre for at dette i fremtiden skal kunne være til best mulig hjelp når de skal kjøpe seg bolig?

Det andre gjelder en sparekonto vi har. Vi har rett under 100 000 kr på den nå. Disse pengene ble egentlig satt av til nytt kjøkken, men jeg er villig til å utsette kjøkkenet i noen år om det finnes noe smart man kan gjøre med 100 000 kr...?

Vi er forresten et par med 3 barn, hver vår medianinntekt, eier leilighet (1,4 mill i lån) i en av de større byene i Norge, har en bil (uten lån) og en firmabil (ca 2500 kr lagt til skattbar inntekt per måned).

Anonymous poster hash: 4d79c...cb3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langtidsparing til borna (5-10+ år) ville eg investert i eit globalt indeksfond med låg kostnad (typisk 0.18-0.22%).

100.000 som de kanskje får bruk for om nokre år kan plasserast på ein høgrentekonto (td. Santander) om de vil ha det heilt trygt og kan få bruk for pengane på kort sikt. Det finnes òg fastrentekonto med ulike tidsperspektiv der du låser sparinga til ei fast rente i # månader. Jo lengre horisont jo høgare rente, men om styringsrenta går vidare opp så kan ein sånn konto ende opp med lågare avkastning enn ein høgrentekonto sidan du har inngått avtale om fast rente som ikkje blir justert.

Eventuelt er pengemarknadsfond eit alternativ der det finnes ulike risikonivå og venta avkastning. Der er det litt risiko samanlikna med konto, men òg potensiale for høgare avkastning.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 4d79c...cb3 skrev (På 9.5.2023 den 21.02):

Vi har i lang tid hatt en ganske rotete økonomi, og levd med tanken om at så lenge vi har mat og klarer å betale regningene så er alt greit. Nå har vi imidlertid kommet dit at det er mulig å spare litt hver måned, og vi har blitt mer bevisst på unødvendig sløsing. I den forbindelse er jeg ute etter råd.

Første problemstilling gjelder sparing for ungene. Vi har 3 barn (1 år, 6 år og 10 år). 1-åringen har 13 000 kr på sparekonto, 6-åringen har 25 000 kr på sparekonto og 10-åringen har 30 000 kr på sparekonto. Hva burde vi gjøre for at dette i fremtiden skal kunne være til best mulig hjelp når de skal kjøpe seg bolig?

Det andre gjelder en sparekonto vi har. Vi har rett under 100 000 kr på den nå. Disse pengene ble egentlig satt av til nytt kjøkken, men jeg er villig til å utsette kjøkkenet i noen år om det finnes noe smart man kan gjøre med 100 000 kr...?

Vi er forresten et par med 3 barn, hver vår medianinntekt, eier leilighet (1,4 mill i lån) i en av de større byene i Norge, har en bil (uten lån) og en firmabil (ca 2500 kr lagt til skattbar inntekt per måned).

Anonymous poster hash: 4d79c...cb3

Det første jeg vil råde dere til er å IKKE spare i barnas eget navn. Da risikerer du at overformynderiet selger for eksempel fond og setter pengene på sparekonto. 

Du risikerer også at barna svir av pengene på tull så snart de blir myndige.

Spar heller i ditt eget navn og gi de pengene til for eksempel egenkapital til bolig eller utdanning. 

Endret av ITtraktor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dere kan også bare stille som kausjonister så trenger de ikke noe EK. Nå vet jeg ikke hvor strenger reglene blir i fremtiden da. Boliger stiger vanligvis i verdi så det er ikke mange år med nedbetaling man skal ha før man ikke trenger kausjonist lenger.

Nå vet jeg ikke hvor mye dere har betalt ned på huslånet. Det dere også kan gjøre nå er å kjøpe en utleiebolig dere kan leie ut og så selge til barna etterhvert. Det er jo og en form for sparing. Historisk sett har det også vært ganske trygt.

Tenkte bare på hvis ungene etterhvert har lyst på førerkort eller andre ting de plutselig vil eller bør ha penger til så er ikke boligdrømmen helt fortapt.

Lenke til kommentar

Leste raskt om overformynderiet, og ser ut til at det er grense på 164’ pr barn.

For å unngå at de kommer inn og formynder hvis man sparer i barnets navn, så må man skrive et testamente / forskudd på arv brev der man gir pengene til barnet med betingelse om at ikke overformynderiet kan råde over de. om dette må gjøres pr overførsel bør man spørre en advokat om.

Lenke til kommentar

Me sparar til borna som kan bli beløp i fleire hundretusen når dei blir myndig. Dei står i våre namn for å ha kontroll på midlane.

Ikkje sikkert det er behov for når dei er 18 heller. Meir sannsynleg at det er behov når dei er eldre enn det. Eit anna poeng med sparinga er å kunne vise dei verdien av langtidssparing i indeksfond, renters rente og alt det der.

Ein kamerat som vurderte å spara til sine born relfekterte over om det var så heldig at dei skulle få eit større beløp på sikt. Kanskje det gjorde dei mindre villig til å spare sjølv. Eg har tenkt på at det kanskje blir eit vilkår for at dei får pengane, td. at dei sjølve er i stand til å spare.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest 93a6d...880
ITtraktor skrev (På 13.5.2023 den 8.06):

Det første jeg vil råde dere til er å IKKE spare i barnas eget navn. Da risikerer du at overformynderiet selger for eksempel fond og setter pengene på sparekonto. 

Du risikerer også at barna svir av pengene på tull så snart de blir myndige.

Spar heller i ditt eget navn og gi de pengene til for eksempel egenkapital til bolig eller utdanning. 

Jeg har hørt det motsatte men da i forhold til nav. At pengene blir ikke berørt selv om foreldrene må gå på nav ein periode for å få det til å gå rundt

Anonymous poster hash: 93a6d...880

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...