Gå til innhold

Activision tjener nå mer på PC-spill enn konsollspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Well........ det er vel ikke genuin spilling om det er på konsoll lenger, når de henger så etter i funksjonalitet og grafisk og prosess styrke som de gjør nå. Det er ikke lenge før håndholdte maskine som steam deck og Asus ROG padder har like sterke gpu og prosessorer som de playstation 5 og xbox vi har. Det går ikke an å vente så mange år mellom opgraderinger lenger, og de skjønner tydeligvis ikke at man må kunne oppgradere slike ting på maskinene, for folk vil ikke kjøpe nytt med de prisene for en konsoll som er utdatert etter ett år når de kan doble pengene de legger og ha en maskin som er sikret for 5 nye år ihvertfall. Jeg sitter på 2 år gammel gpu og 5 år gammel cpu og 32gb minne. Det overskinner prestandaen til en konsoll med over det dobble, LETT! og jeg trenger ikke skifte cpu enda, og ikke heller gpu, men vil holde meg i topp så jeg kommer til å slå meg på et 4070 ti kort, og deretter vil jeg nok holde koken helt til en oppgradering av konsollene kommer, og da er de jo støv når jeg stapper in ett 8000 serie kort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Royalgipsy skrev:
Well........ det er vel ikke genuin spilling om det er på konsoll lenger, når de henger så etter i funksjonalitet og grafisk og prosess styrke som de gjør nå. Det er ikke lenge før håndholdte maskine som steam deck og Asus ROG padder har like sterke gpu og prosessorer som de playstation 5 og xbox vi har. Det går ikke an å vente så mange år mellom opgraderinger lenger, og de skjønner tydeligvis ikke at man må kunne oppgradere slike ting på maskinene, for folk vil ikke kjøpe nytt med de prisene for en konsoll som er utdatert etter ett år når de kan doble pengene de legger og ha en maskin som er sikret for 5 nye år ihvertfall. Jeg sitter på 2 år gammel gpu og 5 år gammel cpu og 32gb minne. Det overskinner prestandaen til en konsoll med over det dobble, LETT! og jeg trenger ikke skifte cpu enda, og ikke heller gpu, men vil holde meg i topp så jeg kommer til å slå meg på et 4070 ti kort, og deretter vil jeg nok holde koken helt til en oppgradering av konsollene kommer, og da er de jo støv når jeg stapper in ett 8000 serie kort.
Det du skriver der rimer svært dårlig med virkeligheten for PC-versjoner av AAA-spill den siste tiden, som har flust av problemer som shader compilation-hakking, elendig utnyttelse av VRAM (TLoU er et godt eksempel) og enorme CPU-flaskehalsproblemer for stabil ytelse - alt dette på tross av maskinvare som er langt kraftigere enn konsollene. Det er spesielt problemer med AAA-spill som bruker DX12 og Unreal Engine 4. Følger du med i det hele tatt? Se bare litt på Digital Foundry eller NX Gamer så får du realitetsorientert deg. Konsollversjonene kan jo også ha ytelsesproblemer opplagt men de har aldri shader compilation-hakking og er stort sett bedre tweaket for spill som er DX12 på PC, om det så er for 30 fps. Det er helt latterlig at en god gaming-PC, som slett ikke er bare to ganger så dyr som en PS5/XSX, men heller 4x realistisk sett (selv et kort med for lite VRAM som 4070 koster over 10000), kan gi deg en så dårlig brukeropplevelse i dag. Det fins selvfølgelig viktige unntak som Cyberpunk 2077 med overdrive-pathtracing eller Resident Evil 4 Remake, som har få eller ingen problemer som står i veien for en god spillopplevelse, men de er lagd med proprietære spillmotorer. Alt som har med raytracing å gjøre er helt klart mye bedre på PC, men det er også bare et begrenset antall PC-brukere som gidder å miste så mye ytelse for det. AA-spill, litt eldre AAA-spill fra DX11-æraen, indiespill og mer direkte PC-orienterte spill har også klart bedre ytelse på PC som man kunne forvente. Situasjonen med multiplats på konsoll vs PC i dag er langt mer komplisert enn du skal ha det til.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Glem de dårlige AAA -portene fra konsoll , de passer best på konsoll . Der PC virkelig briljerer er fra halvstore utviklere samt indiespill . Jeg har flere tusen timer i 7 Days To Die ( som nå straks endelig kommer med den siste store oppdateringen ) , ARK Survival etc,,,. PC fikk seg en oppsving under pandemien , og godt er det - kanskje vi får flere storspill dedikert til PC . De fleste har både flere spillkonsoller pluss PC alt til sitt bruk :) .
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Royalgipsy skrev:
Well........ det er vel ikke genuin spilling om det er på konsoll lenger, når de henger så etter i funksjonalitet og grafisk og prosess styrke som de gjør nå. Det er ikke lenge før håndholdte maskine som steam deck og Asus ROG padder har like sterke gpu og prosessorer som de playstation 5 og xbox vi har. Det går ikke an å vente så mange år mellom opgraderinger lenger, og de skjønner tydeligvis ikke at man må kunne oppgradere slike ting på maskinene, for folk vil ikke kjøpe nytt med de prisene for en konsoll som er utdatert etter ett år når de kan doble pengene de legger og ha en maskin som er sikret for 5 nye år ihvertfall. Jeg sitter på 2 år gammel gpu og 5 år gammel cpu og 32gb minne. Det overskinner prestandaen til en konsoll med over det dobble, LETT! og jeg trenger ikke skifte cpu enda, og ikke heller gpu, men vil holde meg i topp så jeg kommer til å slå meg på et 4070 ti kort, og deretter vil jeg nok holde koken helt til en oppgradering av konsollene kommer, og da er de jo støv når jeg stapper in ett 8000 serie kort.
For en klisje du er.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Royalgipsy skrev (På 9.5.2023 den 12.55):

Well........ det er vel ikke genuin spilling om det er på konsoll lenger, når de henger så etter i funksjonalitet og grafisk og prosess styrke som de gjør nå. Det er ikke lenge før håndholdte maskine som steam deck og Asus ROG padder har like sterke gpu og prosessorer som de playstation 5 og xbox vi har. Det går ikke an å vente så mange år mellom opgraderinger lenger, og de skjønner tydeligvis ikke at man må kunne oppgradere slike ting på maskinene, for folk vil ikke kjøpe nytt med de prisene for en konsoll som er utdatert etter ett år når de kan doble pengene de legger og ha en maskin som er sikret for 5 nye år ihvertfall. Jeg sitter på 2 år gammel gpu og 5 år gammel cpu og 32gb minne. Det overskinner prestandaen til en konsoll med over det dobble, LETT! og jeg trenger ikke skifte cpu enda, og ikke heller gpu, men vil holde meg i topp så jeg kommer til å slå meg på et 4070 ti kort, og deretter vil jeg nok holde koken helt til en oppgradering av konsollene kommer, og da er de jo støv når jeg stapper in ett 8000 serie kort.

Så spilling kan altså bare kalles spilling dersom man har det nyeste og feteste av utstyr altså? Jaja det er også en måte å se på det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bare spekulere her, men tror at det kan skyldes en varig endring i oppfatning av konsoller generelt samt en økende aksept av PC master race som en platform som er dumt å ignorere. Vi ser jo at konsoller har vært tydelig påvirket av PC-standarder slik som høyere fps, bedre oppløsning, nye grafiske dingser etc. Dernest er det vanskelig å ignorere at konsollene har blitt liksom forkledde datamaskiner med standardspesifikasjon (som er hele poenget med dagens konsoller; sammenligne med iOS versus Android), og med bred funksjonalitet som stadig minner om den datamaskiner har.

Og når man peker på dårlige ports, så er det jo tydelig at her prøver vedkommende spillselskaper å kjøre en balansegang hvor de ønsker å håve inn mest inntekter til laveste pris, på eventuell bekostning av sitt omdømme. Noen kan tilsynelatende klare seg uten store riper i lakken, mens andre ender opp med en fiasko når de velger feil porteringsselskap eller selskap som har endret seg siden sist. Det er klart at det ikke er noen walk in the park, dette med portering av spill ment for standard maskinvare. Men de siste hendelsene for min del kan lett tyde på plutselige strategiendringer, nemlig at man legger om fra konsolleksklusivt til allmenntilgjengelig når spillet alt er halvveis ferdigbakt.

Lenke til kommentar

Jeg tror svaret ligger litt i det man ser på topplista på Steam, nemlig at "alt" selger.

Største forskjellen de siste årene er at PC nå har fått Xbox + Sony titler, introduksjon av early access spill og en dryss av spill innen for indie, simulatoror, strategy ++.  Aldri før har PC spillkatalogen vært så komplett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 minutter siden):

Jeg tror svaret ligger litt i det man ser på topplista på Steam, nemlig at "alt" selger.

Største forskjellen de siste årene er at PC nå har fått Xbox + Sony titler, introduksjon av early access spill og en dryss av spill innen for indie, simulatoror, strategy ++.  Aldri før har PC spillkatalogen vært så komplett. 

Ja, er definitivt mer å velge mellom på PC. 

Lenke til kommentar

Mobiler forsatt kongen?  Er dere ikke klar over at det er 10% av spillerne som lar dei tjene penger på dei råtne mobil "spillene" sine. Måtte Microsoft og Activision råtne en viss plass! Moral er det visst ikke mye innen gaming. Spesielt hos Microsoft og nevnte drittselskap. Men ikke løye. Er tross alt en av verdens ondeste menn som startet den virksomheten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...