Gå til innhold

SkøR

Medlemmer
  • Innlegg

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

SkøR sine prestasjoner

11

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det du skriver der rimer svært dårlig med virkeligheten for PC-versjoner av AAA-spill den siste tiden, som har flust av problemer som shader compilation-hakking, elendig utnyttelse av VRAM (TLoU er et godt eksempel) og enorme CPU-flaskehalsproblemer for stabil ytelse - alt dette på tross av maskinvare som er langt kraftigere enn konsollene. Det er spesielt problemer med AAA-spill som bruker DX12 og Unreal Engine 4. Følger du med i det hele tatt? Se bare litt på Digital Foundry eller NX Gamer så får du realitetsorientert deg. Konsollversjonene kan jo også ha ytelsesproblemer opplagt men de har aldri shader compilation-hakking og er stort sett bedre tweaket for spill som er DX12 på PC, om det så er for 30 fps. Det er helt latterlig at en god gaming-PC, som slett ikke er bare to ganger så dyr som en PS5/XSX, men heller 4x realistisk sett (selv et kort med for lite VRAM som 4070 koster over 10000), kan gi deg en så dårlig brukeropplevelse i dag. Det fins selvfølgelig viktige unntak som Cyberpunk 2077 med overdrive-pathtracing eller Resident Evil 4 Remake, som har få eller ingen problemer som står i veien for en god spillopplevelse, men de er lagd med proprietære spillmotorer. Alt som har med raytracing å gjøre er helt klart mye bedre på PC, men det er også bare et begrenset antall PC-brukere som gidder å miste så mye ytelse for det. AA-spill, litt eldre AAA-spill fra DX11-æraen, indiespill og mer direkte PC-orienterte spill har også klart bedre ytelse på PC som man kunne forvente. Situasjonen med multiplats på konsoll vs PC i dag er langt mer komplisert enn du skal ha det til.
×
×
  • Opprett ny...