Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av under gaming/tungt arbeid og viftene går amok


Anbefalte innlegg

Om den kun har en kontakt så "må" den stå der (eller du må inn og fortelle hovedkortet at det skal slutte å mase om at CPU-vifta ikke går ved hver oppstart)

Som RRhoads nevner så er den kontakten spesifikt for pumpa, som skal gå på jevnt turtall og så brukes vifta for å regulere hvor mye luft som trenger å dyttes gjennom radiatoren i forhold til temp.

 

Ang. kode41 så er det litt forenklet å kalle det "PSU/for lite strøm", all den tid den gir samme oppføring for alt som skaper en direkte restart - samme kode om du skulle finne på å trykke på restartknappen på kabinettet.

Koden/oppføringen i seg selv sier ingenting annet enn at noe fikk maskinen din til å restarte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
klomp1 skrev (24 minutter siden):

Mener jeg hadde kun én kontakt.. men den sto på CPU-fan, og ikke AiO, for den så jeg ikke før nå 🤦

Ganske sikker på at du har det. Den sitter kanskje ikke ved siden av cpu_fan, men kanskje like ved siden av cpusokkelen eller øverst et sted.

klomp1 skrev (På 3.5.2023 den 10.17):

Specs:

  • HK: ROG Strix X570-G Gaming

Finner ikke dette kortet jeg. Sikker på at det er x570-g?

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (16 timer siden):

Ganske sikker på at du har det. Den sitter kanskje ikke ved siden av cpu_fan, men kanskje like ved siden av cpusokkelen eller øverst et sted.

Finner ikke dette kortet jeg. Sikker på at det er x570-g?

Ser at HWinfo gir dette navnet: 
image.png.ac502a23bb4698e460318b708adb5062.png
ASUS ROG STRIX X570-F GAMING (Nuvoton NCT6798D)

 

Men kan problemet skyldes at jeg har koblet feil da kanskje? Fristende å sette inn AiO igjen.. systemet ble en del varmere nå med vanlig luftkjøling.

Rart at systemet funket helt fint i nesten ett år og at det oppsto etter oppgradering til Win 11.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 30.6.2023 den 18.02):

Kernel kritisk feil 41 er PSU/for lite strøm

Hos meg var det grafikkortet som var synderen. Noen ganger kunne PC stå på i dagesvis uten problemer, mens andre ganger bare noen timer. Virket ikke som om det hadde noen betydning om grafikkortet hadde last eller ikke.

Kjøpte ny PSU i håp om at problemet skulle bli borte, men samme greiene. Var først når jeg kjøpte meg et nytt grafikkort at problemet ble borte.

TS: Har du et litt eldre grafikkort du kan teste med? Kan jo være at du har samme problemet som meg.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (3 timer siden):

Blir kabinettet fysisk varmt å ta på under spilling eller annen belastning

Nope. Vanlig romtemp.

 

TheKims skrev (3 timer siden):

Hos meg var det grafikkortet som var synderen. Noen ganger kunne PC stå på i dagesvis uten problemer, mens andre ganger bare noen timer. Virket ikke som om det hadde noen betydning om grafikkortet hadde last eller ikke.

Kjøpte ny PSU i håp om at problemet skulle bli borte, men samme greiene. Var først når jeg kjøpte meg et nytt grafikkort at problemet ble borte.

TS: Har du et litt eldre grafikkort du kan teste med? Kan jo være at du har samme problemet som meg.

Systemet har fortsatt ikke crashet etter jeg tok ut AiO og satt inn luftkjøler. Jeg har hatt hjemmekontor hele denne uken med tungt grafisk arbeid, og på kveldstid har det blitt en del timer Diablo. Fortsatt ikke crashet. CPU kommer opp på maks 84 grader og har fått en idle på 50. Dette er en del høyere enn med AiO, spesielt idle, men mistenker at AiO ikke klarte å håndtere toppene.. og kanskje fordi jeg koblet den på CPU-kontakten og ikke AiO-kontakten? Etter litt Googling kan det se ut som CPU-kontakter har 1 ampere, mens AiO 3.. så det er jo ganske stor forskjell 🤦🤦

Lenke til kommentar
flabben2k skrev (På 30.6.2023 den 22.15):

Hvis man har følgt med " greg salazar " så har han hatt mange flopp/fix hvor ofte så har AIO cpu kjølern endt opp med masse dritt i cpu bloka, og det gjelder de aller fleste merkene.
 

For eks gamernexus har hatt en video om AIO kjølern du har. Virker som hvertfall de aller fleste AIO solgt mellom mai 2021->mars 2022 har mest sansynlig dette problemet. Nå som du er på luftkjøler kan du jo for eks sjekke din AIO og se hvordan den ser ut kanskje hvis du ikke bryr deg om den lengere.

 

Støtter denne, slik så min Corsair AIO ut etter bare ett og et halvt år og symptomene var de samme som TS beskriver. Gummien gikk i oppløsning og kjølevæsken som kom ut luktet gammel sykkelslange.

Byttet til en større AIO fra Corsair men samme problemet oppstod igjen innen 2 år.

Nå har jeg en Noctua NH-D15 luftkjøler og har ikke sett meg tilbake, den kjøler også bedre enn vannkjølerne og jeg slipper å tenke på ting som at pumpa stopper eller lekkasje. Nå er det 30° i rommet og tempen på CPU som er en i9 9900K overklokket til 5.0 GHz ligger på 38-42° idle.

DSC_5499.thumb.JPG.e97b22a8976dcaf1d9ccd008ec24de69.JPG

Endret av El burro
Feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (36 minutter siden):

Støtter denne, slik så min Corsair AIO ut etter bare ett og et halvt år og symptomene var de samme som TS beskriver. Gummien gikk i oppløsning og kjølevæsken som kom ut luktet gammel sykkelslange.

Byttet til en større AIO fra Corsair men samme problemet oppstod igjen innen 2 år.

Nå har jeg en Noctua NH-D15 luftkjøler og har ikke sett meg tilbake, den kjøler også bedre enn vannkjølerne og jeg slipper å tenke på ting som at pumpa stopper eller lekkasje. Nå er det 30° i rommet og tempen på CPU som er en i9 9900K overklokket til 5.0 GHz ligger på 48-42° idle.

DSC_5499.thumb.JPG.e97b22a8976dcaf1d9ccd008ec24de69.JPG

Hmm.. Det er Noctua NH-D15 jeg har montert også.. Kanskje bare holde meg til den da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
klomp1 skrev (18 timer siden):

Nope. Vanlig romtemp.

Om kabinettet ikke blir følbart lunkent over romtemperatur er det en indikasjon på at du ikke har et umiddelbart ventileringsproblem, selv om mer kabinettventilering stort sett alltid hjelper litt uansett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...