Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjerneslag skubbet under en stol


Kakemons1

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet litt på et rus og omsorgsenter. Og når jeg byttet jobb så fortsatte jeg å hjelpe en person som jeg hadde mest med å gjøre. Foreksempel kjøring til timer og avtaler, handleturer, utfylling av søknader og annet papirarbeid. Personen er 60 år gammel. En dag jeg var nede til vedkommende for å se til han så virket han kvikk og rask i væremåte men jeg kunne ikke forstå hva han snakket om fordi han snakket usammenhengende og han blandet ord og hadde problemer med å finne ord. Jeg skjønnte med en gang at han hadde et illebefinnende og at dette ikke var i rus sammenheng. Straks så varslet jeg sykepleierene som jobbet der. Til min overraskelse så var de veldig klar over situasjonen og de fortalte meg at de har vert klar over dette siden tidlig på morningen når de skulle levere medisiner til han. Videre så fortalte de at de flere ganger har vert borte til leiligheten og tatt blodtrykk og målt temperatur av han og at det ikke var noe annet å gjøre enn å "se ann tilstanden" om den blir verre eller bedre. Jeg protesterte og sa at dette er klare tegn til blødning eller slag og at de må ringe legen/ambulanse snarest og at dette skulle vert gjort for flere timer siden. Dette var de uenig i fordi de mente at det kunne være "andre årsaker" som foreksempel rus. Jeg ringte til sjefen som ikke var på jobb og forklarte situasjonen og delte min frustrasjon om manglende kompetanse på enheten. Jeg sa at hvis ikke noe ble gjort, fort som faen, så kommer jeg til å holde hele sjappa ansvarlig. Sjefen ringte til de ansatte, jeg vet ikke helt hva som ble sakt, men de kjørte han til legevakten og legen besluttet med engang å sende han med ambulanse til ambulansebåten og rett til sykehuset. på sykehuset så får han nå behandling for hjerneslag. Han er enda på sykehuset og om han blir helt frisk igjen er veldig usikkert på dette tidspunktet. Grunnen til at jeg ikke ringte selv er fordi jeg har for 6 år siden hatt en rekkke panikkanfall som jeg trodde var fysisk. Jeg tenkte at om jeg ringer så kan det ødelegge muligheten for at pasienten blir tatt på alvor i et ulv ulv scenario.  Spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg holde personene som hadde ansvaret for han ansvarlig? 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste gang, ring 113 med én gang ved mistanke om hjerneslag. Du kan ringe selv, bedre at du ringer en gang for mye enn for lite. Du kommer ikke til å ødelegge for pasienten. Selv med mistanke om "bare" drypp skal du også ringe. 

Du har allerede sagt ifra til sjefen. Du burde definitivt opprette et avvik på dette. Du kan også evt klage til statsforvalter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kakemons1 skrev (4 timer siden):

hvordan kan jeg holde personene som hadde ansvaret for han ansvarlig?

@Gaea har rett i at det burde være tilstrekkelig at når sjefen har fått beskjed, så burde dette lede til at virksomheten følger sin plikt å melder seg selv til Statsforvalteren. Men det bør man ikke ta for gitt.

Du selv, har ingen direkte klagerett til Statsforvalteren, derved ingen mulighet å holde personene ansvarlig.
Det du kan gjøre, er å hjelpe personen med å formulere et brev til Statsforvalteren -  "Anmodning om tilsyn" etter pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 etter det personen mener er et brudd på helsepersonelloven § 4. Men personen må selv underskrive anmodning. Det holder med å beskrive forholdet nært sagt på samme måte som du startet tråden med.

Men dersom personen oppgir deg, og formaliserer deg som nærmeste pårørende, så har du på vegne av personen rett til å fremsette en formell skriftlig klage til kommunen.

For øvrig virker det for meg som om du utfører en rekke oppgaver som i utgangspunktet bør utføres av en verge. Jeg sier ikke at du gjør en dårlig jobb. For alt jeg vet, er det kanskje du som bør være vergen. Du finner mer info på vergemal.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (3 timer siden):

@Gaea har rett i at det burde være tilstrekkelig at når sjefen har fått beskjed, så burde dette lede til at virksomheten følger sin plikt å melder seg selv til Statsforvalteren. Men det bør man ikke ta for gitt.

Du selv, har ingen direkte klagerett til Statsforvalteren, derved ingen mulighet å holde personene ansvarlig.
Det du kan gjøre, er å hjelpe personen med å formulere et brev til Statsforvalteren -  "Anmodning om tilsyn" etter pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 etter det personen mener er et brudd på helsepersonelloven § 4. Men personen må selv underskrive anmodning. Det holder med å beskrive forholdet nært sagt på samme måte som du startet tråden med.

Men dersom personen oppgir deg, og formaliserer deg som nærmeste pårørende, så har du på vegne av personen rett til å fremsette en formell skriftlig klage til kommunen.

For øvrig virker det for meg som om du utfører en rekke oppgaver som i utgangspunktet bør utføres av en verge. Jeg sier ikke at du gjør en dårlig jobb. For alt jeg vet, er det kanskje du som bør være vergen. Du finner mer info på vergemal.no

Hei. Faller ikke vedkommende inn under kategorien "... andre delar av helsetjenesta" som gjør at vedkommende kan klage direkte til Statsforfalteren?  Og hvor går avgresningen på alvorlig svikt? Som hadde gjort saken relevant for Statens Helsetilsyn?

"Oppgåvene til statsforvaltaren, der Statens helsetilsyn er overordna myndigheit, omfattar:

enkeltsaker om svikt: behandling av enkeltsaker med spørsmål om svikt i tenestene (tilsynssaker). Slike saker kan opprettast på grunnlag av klager frå pasientar, brukarar eller pårørande, av medieoppslag, meldingar frå arbeidsgjevar, førespurnad frå andre delar av helsetenesta o.a."

"Statens helsetilsyn er den sentrale tilsynsmyndigheita for sosiale tenester, barnevern-, helse- og omsorgstenester og folkehelsearbeid. Oppgåvene omfattar:

- behandling av enkeltsaker som handlar om alvorleg svikt i helse- og omsorgstenestene og der det er aktuelt med pålegg mot verksemder eller reaksjonar mot helsepersonell."

Kilder:

https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statsforvaltaren/#toc-header-0

https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statsforvaltaren/#toc-header-0

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (7 timer siden):

Du selv, har ingen direkte klagerett til Statsforvalteren, derved ingen mulighet å holde personene ansvarlig.
Det du kan gjøre, er å hjelpe personen med å formulere et brev til Statsforvalteren -  "Anmodning om tilsyn" etter pasient- og brukerrettighetsloven § 7-4 etter det personen mener er et brudd på helsepersonelloven § 4. Men personen må selv underskrive anmodning. Det holder med å beskrive forholdet nært sagt på samme måte som du startet tråden 

Dette kan da umulig stemme? Etter helsepersonelloven § 17 har man en plikt til å varsle om "forhold som kan medføre fare for pasienters eller brukeres sikkerhet". 

https://www.statsforvalteren.no/nb/portal/Folk-og-samfunn/meld-fra-om-kritikkverdig-forhold/

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
også skrev (6 timer siden):

Hei. Faller ikke vedkommende inn under kategorien "... andre delar av helsetjenesta" som gjør at vedkommende kan klage direkte til Statsforfalteren?  Og hvor går avgresningen på alvorlig svikt? Som hadde gjort saken relevant for Statens Helsetilsyn?

"Oppgåvene til statsforvaltaren, der Statens helsetilsyn er overordna myndigheit, omfattar:

enkeltsaker om svikt: behandling av enkeltsaker med spørsmål om svikt i tenestene (tilsynssaker). Slike saker kan opprettast på grunnlag av klager frå pasientar, brukarar eller pårørande, av medieoppslag, meldingar frå arbeidsgjevar, førespurnad frå andre delar av helsetenesta o.a."

"Statens helsetilsyn er den sentrale tilsynsmyndigheita for sosiale tenester, barnevern-, helse- og omsorgstenester og folkehelsearbeid. Oppgåvene omfattar:

- behandling av enkeltsaker som handlar om alvorleg svikt i helse- og omsorgstenestene og der det er aktuelt med pålegg mot verksemder eller reaksjonar mot helsepersonell."

Kilder:

https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statsforvaltaren/#toc-header-0

https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statsforvaltaren/#toc-header-0

Når jeg påpeker at TS ikke har en klagerett, så betyr det at han ikke har en formell klagerett. Den korrekte veien å gå, er å følge saksbehandlingsreglene som opplyst i pasient- og brukerrettighetsloven. En formalisering av dette slaget medfører en rekke plikter for Statsforvalteren.

Jeg har en realitetsorientering å presentere for spesielt interesserte. Tror dere virkelig at Statsforvalteren eller Statens helsetilsyn fanger opp alt gufs som skjer i kommunene og på sykehusene i dette landet. Er dere klar over hvor mange telefoner med han-sa hun -sa, han-gjorde, hun-gjorde, som kommer inntil Statsforvalteren som avsluttes med "send en signert klage".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (23 timer siden):

Jeg har en realitetsorientering å presentere for spesielt interesserte. Tror dere virkelig at Statsforvalteren eller Statens helsetilsyn fanger opp alt gufs som skjer i kommunene og på sykehusene i dette landet. Er dere klar over hvor mange telefoner med han-sa hun -sa, han-gjorde, hun-gjorde, som kommer inntil Statsforvalteren som avsluttes med "send en signert klage".

Spar oss, arrogansen din har null relevans for trådens tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om statsforvalteren er veien å gå ihvertfall. Er nær bekjent hadde en plutselig kraftig hodepine han ikke hadde hatt før, kvalme og svetting. Over 60, røyker og stod på kraftig blodfortynnende. Han sier selv til legevakten at han er redd det kan være hjerneblødning. Blir holdt i observasjon 1 time og sendt hjem med antatt migreneaktig hodepine. Det var hjerneblødning...

Statsforvalteren mente legevakten ikke gjorde noe klanderverdig. Vi mente symptomene+ helsehistorikk burde ført til at legen burde tatt CT for å utelukke slag, men det avfeide statsforvalteren 

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk usikker hvordan man praktisk gjør det med klaging til Statsforvalter, om man klager på vegne av, eller at det gjelder må klage selv. 

Spørs jo om vedkommende nå er i stand til å klage selv fordi pasienten kanskje kom for seint til behandling? (Vet du hvordan det går med pasient nå TS?) Da blir det vel pårørende evt verge? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
også skrev (52 minutter siden):

Spar oss, arrogansen din har null relevans for trådens tema.

Poenget hans er at om ein i det heile skal ha ein sjanse til å nå fram med noko som helst må det gjerast på (formelt) rette måten. Det er lite hjelp i å stå og rope så lenge ingen høyrer etter.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er takknemlig for alle svarene. personen er kommet hjem fra sykehuset og bærer noe preg av hjerneslaget. Jeg skal opprette samtykkeerklæring/fullmakt med personen og begjære innsyn i de dokumentene som er produsert før og etter sykehusinnleggelsen. Kommer også til å koble inn statsforvalteren. Jeg mistenker at det IKKE er dokumentert at jeg måtte krangle meg til at noe skulle bli gjort. Jeg tror at de har utelukket å dokumentere at jeg i det heletatt var i bildet, for å sy sammen hendelseforløpet sånn at det på papir vil se ut som at det er helsepersonellet som tar avgjørelsen om å sende han til lege. Grunnen til at jeg mistenker dette er fordi personellet var fin på dialog hele veien frem til han ble hastet til sykehus og ting ble forstått som alvorlig. Nå vil de ikke snakke med meg i det heletatt og hinter frempå at de ikke vet hva jeg snakker om

 

Endret av Uderzo
fjernet vedlegg grunnet hensyn til personvern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...