Gå til innhold

Jobb som bussjåfør


Gjest dc4d5...43c

Anbefalte innlegg

Gjest dc4d5...43c

Hei, jeg tok busslappen i Forsvaret og trenger en jobb nå. Aldersgrensen for å kjøre buss sivilt er 24 år, men jeg er kun 21. Er det da noe mulighet for å få godkjent bussertifikat før fylte 24 år på grunnlag av mine 7 med som bussjåfør i Forsvaret?

Anonymous poster hash: dc4d5...43c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om det står klasse d på førerkortet ditt kan du kjøre buss, om du har internt i forsvarert så er jeg usikker på hvordan det funker, men sjekk med statens vegvesen. 
 

på generell basis vil jeg heller godt på nav før jeg statte meg inn i en buss, lønna er eleding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mato said:

om det står klasse d på førerkortet ditt kan du kjøre buss, om du har internt i forsvarert så er jeg usikker på hvordan det funker, men sjekk med statens vegvesen. 
 

på generell basis vil jeg heller godt på nav før jeg statte meg inn i en buss, lønna er eleding.

Det er ikke noen internt førerkort i forsvaret lenger, blålappen eller hva det het. Det kreves vanlig klasse D for buss, selv på gule skilt. Jeg fikk også busslappen når jeg var i militæret og begynte hos ett busselskap en måned etter jeg dimmiterte. Lønna er ikke elendig som bussjåfør, det er ikke riktig. Men den er lavere enn mange andre jobber. Er du finansmegler, statsminister eller lektor så blir det selvfølgelig en stort fall i lønn,men er man hjelpepleier eller kommunalt ansatt på gulvet så blir det ikke så stort fall. Jeg gikk fra byggebransjen som maler og over på buss og fikk mer lønn. Det som er kjipt med jobben som bussjåfør er bruken av delt dagsverk. Det var det ikke når jeg begynte, men kom etterhvert og ble utslagsgivende for å bytte jobb og gå fra person til godstransport. Jeg har en tidligere kollega som kjører buss nå, syketransport, og han virker veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (På 5.5.2023 den 0.39):

Det er ikke noen internt førerkort i forsvaret lenger, blålappen eller hva det het. Det kreves vanlig klasse D for buss, selv på gule skilt. Jeg fikk også busslappen når jeg var i militæret og begynte hos ett busselskap en måned etter jeg dimmiterte. Lønna er ikke elendig som bussjåfør, det er ikke riktig. Men den er lavere enn mange andre jobber. Er du finansmegler, statsminister eller lektor så blir det selvfølgelig en stort fall i lønn,men er man hjelpepleier eller kommunalt ansatt på gulvet så blir det ikke så stort fall. Jeg gikk fra byggebransjen som maler og over på buss og fikk mer lønn. Det som er kjipt med jobben som bussjåfør er bruken av delt dagsverk. Det var det ikke når jeg begynte, men kom etterhvert og ble utslagsgivende for å bytte jobb og gå fra person til godstransport. Jeg har en tidligere kollega som kjører buss nå, syketransport, og han virker veldig fornøyd.

nå er det noen år ( 2005 ) siden jeg kjørte buss, men gikk fra busssjåfør til hjelpearbeider i oljeservice og startlønna for hjelpearbeider var høyere en makslønna med fagbrev og full ansitet i matrisen. det er og forferdilig mange timer du ikke får betalt for iløpet av en dag. 
jeg hadde typisk et skift som starter rett før 6 og man parkerte litt etter 1600, i løpet av dette skiftet var det 5 25 minutter lange pauser som ikke var betalt, så skift utstrekket var litt over 10 timer men lønnet tid var litt over 7 timer, siden skiftet sluttet i 4 tiden så var det altid kø på siste tur og man kom ofte til garasjen etter man skulle sluttet, men man fikk ikke noe kompensasjon for dette om man parkerte inntil 59 minutter etter endt normal tid. så selv om timelønnen på papiret er ok så ender man opp men veldig mye utbetalt tid. 
delte skift var og mye brukt, det ble kompensert 75kr for pause over 4 timer i løpet av et skift, om man hadde under 4 timer fikk man ikke noe ekstra.

grunnlønnen på denne tiden var vell knappe 400.000, jeg renger med de har steget litt over årene, men det er en grunn til at busselskapene rekruterer direkte i land som polen.
når jeg var arbeidsledig i 2015 pga nedgangen i oljebransjen så fikk jeg mere i dagpenger fra nav enn jeg ville tjent på og kjøre buss , ble sendt på obligatorisk info møte / rekruterins intervju sammen med mange andre hos et av de lokale selskapene, men siden min ysk er utgodt var ikke bussselskapet intresert i og ansette meg ( heldigvis) og nav ville kun betale kurset om jeg ble ansatt først. 

så om man liker og ha arbeidsdager som er 10-16 timer og kun få betalt for ca 7,5 samt jobbe kveld og natt for minimale tilleg så er det drømme jobben, men storsett tjener du det samme på rema og får ivertfall betalt for alle timene du er på jobb.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Man får betalt for det en gjør, de aller fleste klarer å kjøre en forvokst bil med minimal trening. Mens langt færre kan gjøre en god jobb som hjelpe arbeider innenfor en nisje bransje. Da går lønnen opp 

vell om de i det minste hadde betalt deg for alle timene du er på jobb så hadde det vært en god start, jeg vil og påstå at det er langt fra den letteste jobben som finnes, eksempelvis så skal rutetiden holdes, noe som ofte måles i sekunder.
https://fagbladet.no/nyheter/hvis-bussjaforen-bommer-med-14-sekunder-pa-avgang-betyr-det-7000-kroner-i-gebyr-6.91.828476.072982a6db

la oss heller ikke glemme at de fleste som kjører en personbil ikke burde vært på veien i det hele tatt og man på ha kontroll på hva alle rundt deg gjør , i et kjøretøy du helst ikke skal bråbremse i for da har du 10 mann i frontruta. du får og jobben som psykolog og sosialkontor, det er skremmende mange som reiser med bussen for og kun reise, og de sitter seg gjerne fremst for og kunne prate med sjåføren, jeg viste om jeg kjørte visse ruter til visse klokkeslett så fikk jeg med meg person x som ble med meg hele skiftet, noen var koselig og ha med og andre var ... rare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mato skrev (25 minutter siden):

vell om de i det minste hadde betalt deg for alle timene du er på jobb så hadde det vært en god start, jeg vil og påstå at det er langt fra den letteste jobben som finnes, eksempelvis så skal rutetiden holdes, noe som ofte måles i sekunder.
https://fagbladet.no/nyheter/hvis-bussjaforen-bommer-med-14-sekunder-pa-avgang-betyr-det-7000-kroner-i-gebyr-6.91.828476.072982a6db

la oss heller ikke glemme at de fleste som kjører en personbil ikke burde vært på veien i det hele tatt og man på ha kontroll på hva alle rundt deg gjør , i et kjøretøy du helst ikke skal bråbremse i for da har du 10 mann i frontruta. du får og jobben som psykolog og sosialkontor, det er skremmende mange som reiser med bussen for og kun reise, og de sitter seg gjerne fremst for og kunne prate med sjåføren, jeg viste om jeg kjørte visse ruter til visse klokkeslett så fikk jeg med meg person x som ble med meg hele skiftet, noen var koselig og ha med og andre var ... rare.

Men dette går en jo igjennom når en tar sertifikatet. Også er en klar.

Om en ikke vill prate så kan en jo bare ta en hvit løgn og si en ikke snakker norsk og dårlig engelsk osv.

Men ja, alle timer burde såklart betales.

Lenke til kommentar
Gjest dc4d5...43c skrev (På 29.4.2023 den 20.16):

Hei, jeg tok busslappen i Forsvaret og trenger en jobb nå. Aldersgrensen for å kjøre buss sivilt er 24 år, men jeg er kun 21. Er det da noe mulighet for å få godkjent bussertifikat før fylte 24 år på grunnlag av mine 7 med som bussjåfør i Forsvaret?

Anonymous poster hash: dc4d5...43c

Sjølve førarkortet er gyldig, spørsmålet er om du også tok grunnutdanning for persontransport i militæret.

Eg er usikker på om du kan få køyreseddel utelukkande på bakgrunn av vandel- og helseattest eller om du også må dokumentere at du har grunnutdanning for persontransport når du er under 24 år.

Du har gyldig klasse D sertifikat, men med mindre det er eigne unntaksreglar for dei som har tatt klasse D gjennom militæret så oppfyller du ikkje dei vanlege krava til å jobbe som yrkessjåfør på buss sidan du då enten må ta yrkessjåførutdanning eller være over 24 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...