Gå til innhold

SV-Kaski har jo åpenbart rett med dette.


Anbefalte innlegg

I dagens "Politisk kvarter" (NRK P2) så var to opposisjonspartier samt én fra regjeringspartiene representert.  På tide at NRK legger opp til en debatt om rentepolitikken, den virker etter hvert å være åpenbart på feil kurs nå, men jeg har ikke hørt noen Stortingspolitikere som har "turt" å komme ut med åpen kritikk (dog mild i formen) av de stadige renteøkningene.  Kaski fra SV (første gang jeg skryter av et SV-forslag, tror jeg, men man bør absolutt kunne skryte av åpenbart gode forslag, også om det kommer fra hold man ellers ikke er "stemmekveg" for, mener nå jeg da, ellers snakker man vel fort om dogmatisme og teoretisk ekstremisme kanskje?).

Kaski tok til orde for at politikerne nå burde se på dette rentemålet som de i 2018 (andre og mer normale økonomiske tider på den tid,  må vi huske) satte til å skulle være så lavt som 2% fremover.  SV-politikeren mente at det rentemålet måtte kunne gjøres litt mer fleksibelt (og det innebærer vel da at det kan etter omstendighetene kan være noe høyere).  Slik det er nå, så kommer jo prisstigningen (les inflasjonen) i all hovedsak som et "importert problem".  Det virker som den relativt ferske sentralbanksjefen er veldig fokusert på å nå dette målet om 2% prisstigning, og Norges Bank mener tydeligvis at ved å heve renta mye og raskt her i lille Norge, så skal det påvirke denne importerte relativt høye prisstigningen, slik at prisstigningen skal nærmest synke som en stein helt ned til 2% som da er målet de har å forholde seg til.  Dette ser ut til å være som å tro på julenissen, og en for gammeldags holdning vedr. hva renta kan ordne opp med.  Vi er dessuten inne i en periode der N.B. selger (prøver å selge ihvertfall) uhorvelig mye av norske kroner, pga. de ekstraordinært store inntektene staten har fått som følge av bl.a. gass og oljeinntektene, samt inntekter av el-salg og avgifter osv.).  Og da faller kronekursen som en stein, ikke minst pga. dette.  Så må de som har lån lide for bl.a. dette, og at N. B. prøver å gjøre norske kroner mer attraktive ved å stadig heve renten, uten at de ser ut til å virke noe særlig bra på kronekursen iallfall...   

Sentralbanksjefen peker i sine begrunnelse gjerne på at "arbeidsmarkedet er stramt".  Ja, men det dreier seg om mangel på fagfolk, det har i årevis nå ikke vært "fint nok" å ta en yrkesrettet utdanning for store elevkull, så nå høster vi resultatet.  (Altfor mange vil heller søke seg inn på f.eks.  Folkehøyskole eller studere kunsthistorie, eller dans og drama o.l. "ikke-produktive" samfunnsfelt, (og stort sett latsabbtidsfordiv?, husk det er dessuten  ca. 100 000 norske mellom 18 og 30 år som verken er i jobb eller tar utdanning, ei heller er i kontakt med NAV visstnok,(opplyst i et nyhetsinnslag i vinter), mon tro hva slike lever av?, - forslag?).

Høyrerepresentanten var lunken til forslaget, Pollestad fra SP syntes visst det burde være som det er dette med rentemålet.  (Hva f.eks. det tross alt tredje største stortingspartiet, FrP, mener i denne saken, er ikke så godt å si, noe mer sjelden de generelt kommer til orde i disse morgensendingene (eller Dagsnytt 18) på NRK, ihvertfall relativt sett  i forhold til f.eks. partiet Rødt mtp. partistørrelser), men jeg merket meg at rett etter den årstalen til Sentralbanksjefen i vinter ("om rikets tilstand"), så uttalte finanspolitisk talsmann for FrP seg i relativt positive ordelag om talens innhold og Sentralbanksjefen. (Litt "smisk" der på direkten rett etter taleavslutning og en bedre påspandert luksushotell-middag kanskje? :) ). 

Nei, stå på Kaski (i denne saken, mener jeg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange økonomer har påpekt at inflasjonen er et globalt problem som små land som Norge ikke kan påvirke. Vi kunne potensielt hatt 1 til 2% styringsrente nå uten at det endret inflasjonen nevneverdig. Men når sentralbanken setter opp renten og inflasjonen er høy og kanskje også stiger, så gir det samtidig politikerne et politisk verktøy der de kan skylde på inflasjonen når de vegrer seg til å gjøre noe, som feks "vi kan ikke bygge infrastruktur eller øke pensjon og trygder pga økning i inflasjonen og dermed også økning i styringsrenten".

Vi nordmenn tror ofte at vi er mye mektigere og større og har en mye større innvirkning på verdenssamfunnet enn vi egentlig har, noe som igjen gjør at norske politikere har en trang til å stadig detaljregulere mye, i alt fra klimapolitikk til pengepolitikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (23 minutter siden):

I dagens "Politisk kvarter" (NRK P2) så var to opposisjonspartier samt én fra regjeringspartiene representert.  På tide at NRK legger opp til en debatt om rentepolitikken, den virker etter hvert å være åpenbart på feil kurs nå, men jeg har ikke hørt noen Stortingspolitikere som har "turt" å komme ut med åpen kritikk (dog mild i formen) av de stadige renteøkningene.  Kaski fra SV (første gang jeg skryter av et SV-forslag, tror jeg, men man bør absolutt kunne skryte av åpenbart gode forslag, også om det kommer fra hold man ellers ikke er "stemmekveg" for, mener nå jeg da, ellers snakker man vel fort om dogmatisme og teoretisk ekstremisme kanskje?).

Kaski tok til orde for at politikerne nå burde se på dette rentemålet som de i 2018 (andre og mer normale økonomiske tider på den tid,  må vi huske) satte til å skulle være så lavt som 2% fremover.  SV-politikeren mente at det rentemålet måtte kunne gjøres litt mer fleksibelt (og det innebærer vel da at det kan etter omstendighetene kan være noe høyere).  Slik det er nå, så kommer jo prisstigningen (les inflasjonen) i all hovedsak som et "importert problem".  Det virker som den relativt ferske sentralbanksjefen er veldig fokusert på å nå dette målet om 2% prisstigning, og Norges Bank mener tydeligvis at ved å heve renta mye og raskt her i lille Norge, så skal det påvirke denne importerte relativt høye prisstigningen, slik at prisstigningen skal nærmest synke som en stein helt ned til 2% som da er målet de har å forholde seg til.  Dette ser ut til å være som å tro på julenissen, og en for gammeldags holdning vedr. hva renta kan ordne opp med.  Vi er dessuten inne i en periode der N.B. selger (prøver å selge ihvertfall) uhorvelig mye av norske kroner, pga. de ekstraordinært store inntektene staten har fått som følge av bl.a. gass og oljeinntektene, samt inntekter av el-salg og avgifter osv.).  Og da faller kronekursen som en stein, ikke minst pga. dette.  Så må de som har lån lide for bl.a. dette, og at N. B. prøver å gjøre norske kroner mer attraktive ved å stadig heve renten, uten at de ser ut til å virke noe særlig bra på kronekursen iallfall...   

Sentralbanksjefen peker i sine begrunnelse gjerne på at "arbeidsmarkedet er stramt".  Ja, men det dreier seg om mangel på fagfolk, det har i årevis nå ikke vært "fint nok" å ta en yrkesrettet utdanning for store elevkull, så nå høster vi resultatet.  (Altfor mange vil heller søke seg inn på f.eks.  Folkehøyskole eller studere kunsthistorie, eller dans og drama o.l. "ikke-produktive" samfunnsfelt, (og stort sett latsabbtidsfordiv?, husk det er dessuten  ca. 100 000 norske mellom 18 og 30 år som verken er i jobb eller tar utdanning, ei heller er i kontakt med NAV visstnok,(opplyst i et nyhetsinnslag i vinter), mon tro hva slike lever av?, - forslag?).

Høyrerepresentanten var lunken til forslaget, Pollestad fra SP syntes visst det burde være som det er dette med rentemålet.  (Hva f.eks. det tross alt tredje største stortingspartiet, FrP, mener i denne saken, er ikke så godt å si, noe mer sjelden de generelt kommer til orde i disse morgensendingene (eller Dagsnytt 18) på NRK, ihvertfall relativt sett  i forhold til f.eks. partiet Rødt mtp. partistørrelser), men jeg merket meg at rett etter den årstalen til Sentralbanksjefen i vinter ("om rikets tilstand"), så uttalte finanspolitisk talsmann for FrP seg i relativt positive ordelag om talens innhold og Sentralbanksjefen. (Litt "smisk" der på direkten rett etter taleavslutning og en bedre påspandert luksushotell-middag kanskje? :) ). 

Nei, stå på Kaski (i denne saken, mener jeg).

Utfordringen er vel at dette er litt mer komplisert enn som så....

For det første er det vel ikke et "rentemål", men et "inflasjonsmål".

Ja, nå er det sånn at renta ikke bare er for å begrense forbruket internt, men også for å sørge for at NOK (den norske kronen) blir mer attraktiv. Og en del av den inflasjonen vi får er som du er inne på importert, og rentehevinger kan være med på å motvirke noe av dette.

Men så er vel også en del av utfordringen at det ikke bare er rente som styrer kronekursen, men også at mange utlendinger nå ser på Norge som et mer utrygt sted å investere gitt en mer uforutsigbar og investorfientlig politikk.

Man kan godt diskutere om akkurat 2% er et riktig inflasjonsmål, men å la dette flyte fritt vil bare bidra til usikkerheten, og garantert trekke krona enda lenger ned.

I tillegg er vi fortsatt historisk på en veldig lav rente. At noen maser om en rente på 3-4% er ganske spesielt. Alle har hele tiden vært klar over at man minst må klare en rente på 5% uten problemer. Folk har likevel lenge nå lånt over pipa og mast om at de ikke får lånt nok penger og at reguleringene er for strenge. Nå ser vi jo at det kanskje var fornuftig å være litt strenge på utlån.

Det er litt for mange nå som har blitt vant til at "penger er gratis" via en unaturlig lav rente. Noen ganger kan det smerte litt når man plutselig innser at verden ikke er helt sånn likevel.

Vi har fortsatt totalt sett et veldig bra arbeidsmarked (mye grunnet en stor offentlig sektor), så totalt sett går det fortsatt bra.
Noen sliter nok litt, men mange av disse har nok lånt mer enn de strengt tatt burde.
 

Jeg ser ikke at Kaski kommer med noen konkrete løsninger som vil gjøre situasjonen noe bedre. Dette blir for meg et populistisk utspill, og føyer seg inn i rekken av merkelige utsagn rundt økonomi fra den kanten.
Edit: Les, det hun foreslår vil nok ikke gjøre ting bedre, heller mest sannsynligvis gjøre ting enda verre...

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, beklager den, Kalle K.    Selvfølgelig skulle det være inflasjonsmålet.    (Har vært litt opptatt på annet hold de siste dagene, så har ikke vært innpå her og sett denne "trykkleifen" før nå, men jeg kan forsikre deg om at jeg vet det selvfølgelig ikke skulle stått "rentemålet" :) 

 Kommer nok tilbake med en kommentar til ditt motinnlegg en annen dag.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 26.4.2023 den 13.03):

I tillegg er vi fortsatt historisk på en veldig lav rente. At noen maser om en rente på 3-4% er ganske spesielt. Alle har hele tiden vært klar over at man minst må klare en rente på 5% uten problemer. Folk har likevel lenge nå lånt over pipa og mast om at de ikke får lånt nok penger og at reguleringene er for strenge. Nå ser vi jo at det kanskje var fornuftig å være litt strenge på utlån.

Det er vel ikke det at renten går opp som er det folk klager på, det er vel det at det skyldes på inflasjon og at økt rente skal dempe det. Noe som foreløpig absolutt ikke har virket.

Det har også vært påpekt at det er for å dempe boligprisene noe som også absolutt ikke har virket.

Så kan man jo tenke seg at det er for å dempe utlånsraten, noe den heller ikke hjelper mot da det er jevnt like mye utlån nå som for 1 år siden. Så da er de jo ikke noe særlig strengere på utlån ser det ut til heller.

Når den (meget raskt) økende renten kommer på toppen av en håpløs strømpolitikk (som de fortsatt ikke har gjort noe med), en håpløs fortsatt økning i byråkrati/offentlig ansettelser, sterkt og raskt voksende kommunale avgifter, enorme kostnadssprekker i offentlige prosjekter som ikke får noen konsekvens, økte/flere skatter, jevnt synkende kroneverdi samtidig som man blir fortalt at man ikke kan bruke mere penger i statsbudsjettet fordi det vil være inflasjonsdrivende må man kunne stille seg skeptisk til hva det er de egentlig vil oppnå.

Godt mulig de har en "master plan", men de har ikke klart å formidle den enda og det må kunne sies er meget svakt Ikke det at en blå/høyre regjering hadde vært noe annerledes, tipper vi hadde vært på akkurat samme sted med dem.

 

edit: Mer enn hver tredje sysselsatte i Norge jobber i offentlig sektor, nærmere bestemt 34 prosent.
Jeg vil også si at dette antallet offentlig ansatte er helt krise

Endret av wampster
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 26.4.2023 den 13.03):

Noen sliter nok litt, men mange av disse har nok lånt mer enn de strengt tatt burde.

Hvis man følger med i pressen, så tyder mye på at dette "noen" som du omtaler antallet som, etter mitt skjønn dreier seg om relativt "vanlige" familier nå, og ikke minst  også énpersons-husholdninger i etableringsfasen av sitt liv, som i antall utgjør iallfall noen hundre tusen personer nå, ikke å kimse av det hvis hverdags-situasjonen for dem er blitt dramatisk pga. ikke minst de raske rentehevningene som fra Sentralbankens side gjerne begrunnes med å få ned (den hovedsakelig) importerte prisstigningen (i utgangspunktet).  Ca. hvor mange har du inntrykk av, utfra hva du har kunnet lese deg til i media, (sånn veldig ca. altså) er det som dette "noen" utgjør, mener så du?  (ti-tusener bare, f.eks.?).   Jeg er helt enig i at det helt åpenbart er tusener på tusener som sikkert har vært skjødesløse med å ta opp lån (ikke minst yngre folk, ref. f.eks. disse som så ergerlig får hjelp i programmet Luksusfellen, urettferdig at de får ettergitt lån hos bankene bare fordi de er på TV disse ufornuftige sløsekoppene, synes jeg), men de som vesentlig har brukt pengene de har lånt fornuftig på nødvendige kostnader og har en rel. vanlig lønn, selv de har fått problemer nå.

Og en drøss av kommuner har lån, og de begynner nå og lete febrilsk etter å få satt opp avgifter og gebyrer til  hvermannsen, for da å dekke inn noe av de økte lånekostnadene sine.  Og i lønnsoppgjøret ble økte renter nevnt som en del av begrunnelsen for de rel. høye lønnskravene.  Ergo er "unødvendige" rentehevninger videre nå egnet til selv å bidra til ytterligere inflasjon, for bedriftene må jo gjerne i sin tur øke sine priser for å dekke inn for høye innvilgede lønnskrav...  Og så har man inflasjonsspiralen i gang gjerne. 

Og til slutt; antall konkurser nå i det siste har økt med over 40%, var det ikke slik det ble meldt om nylig?  Bedrifter/arbeidsplasser går over ende bl.a. pga. renta, opplyses det.  Det er ikke så lett å etablere nye arbeidsplasser, som kanskje bl.a. den smilende Sentralbanksjefen tror/antar, altså at det ikke er så farlig om bedrifter går over ende (pga. økt rente), f.eks. i mange  distrikter.

Greia er at Sentralbanksjefen er veldig fokusert på dette å få ned prisstigningen til bare 2% her hos oss, (som Stortinget altså i normale tider satte som et greit mål), og tror tydeligvis at hvis den norske sentralbanken kjører renta ytterlige mye opp, ja, desto fortere vil prisoppgangen i utlandet gå ned, slik at prisstigningen også hos oss går ned (til 2% !). Klok vurdering fra det hold??

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (8 timer siden):

Hvis man følger med i pressen, så tyder mye på at dette "noen" som du omtaler antallet som, etter mitt skjønn dreier seg om relativt "vanlige" familier nå, og ikke minst  også énpersons-husholdninger i etableringsfasen av sitt liv, som i antall utgjør iallfall noen hundre tusen personer nå, ikke å kimse av det hvis hverdags-situasjonen for dem er blitt dramatisk pga. ikke minst de raske rentehevningene som fra Sentralbankens side gjerne begrunnes med å få ned (den hovedsakelig) importerte prisstigningen (i utgangspunktet).  Ca. hvor mange har du inntrykk av, utfra hva du har kunnet lese deg til i media, (sånn veldig ca. altså) er det som dette "noen" utgjør, mener så du?  (ti-tusener bare, f.eks.?).   Jeg er helt enig i at det helt åpenbart er tusener på tusener som sikkert har vært skjødesløse med å ta opp lån (ikke minst yngre folk, ref. f.eks. disse som så ergerlig får hjelp i programmet Luksusfellen, urettferdig at de får ettergitt lån hos bankene bare fordi de er på TV disse ufornuftige sløsekoppene, synes jeg), men de som vesentlig har brukt pengene de har lånt fornuftig på nødvendige kostnader og har en rel. vanlig lønn, selv de har fått problemer nå.

Og en drøss av kommuner har lån, og de begynner nå og lete febrilsk etter å få satt opp avgifter og gebyrer til  hvermannsen, for da å dekke inn noe av de økte lånekostnadene sine.  Og i lønnsoppgjøret ble økte renter nevnt som en del av begrunnelsen for de rel. høye lønnskravene.  Ergo er "unødvendige" rentehevninger videre nå egnet til selv å bidra til ytterligere inflasjon, for bedriftene må jo gjerne i sin tur øke sine priser for å dekke inn for høye innvilgede lønnskrav...  Og så har man inflasjonsspiralen i gang gjerne. 

Og til slutt; antall konkurser nå i det siste har økt med over 40%, var det ikke slik det ble meldt om nylig?  Bedrifter/arbeidsplasser går over ende bl.a. pga. renta, opplyses det.  Det er ikke så lett å etablere nye arbeidsplasser, som kanskje bl.a. den smilende Sentralbanksjefen tror/antar, altså at det ikke er så farlig om bedrifter går over ende (pga. økt rente), f.eks. i mange  distrikter.

Greia er at Sentralbanksjefen er veldig fokusert på dette å få ned prisstigningen til bare 2% her hos oss, (som Stortinget altså i normale tider satte som et greit mål), og tror tydeligvis at hvis den norske sentralbanken kjører renta ytterlige mye opp, ja, desto fortere vil prisoppgangen i utlandet gå ned, slik at prisstigningen også hos oss går ned (til 2% !). Klok vurdering fra det hold??

Med "noen" mener jeg ikke å underslå at det kan være et stort antall, og at det er veldig krevende for de det gjelder, særlig som du er inne på for enslige forsørgere. Rentehevingene har jo helt klart bidratt til økte utgifter. Men det betyr ikke at rentehevingene nødvendigvis er feil eller at det er de man bør røre ved.

Uten rentehevingene ville man kanskje sett enda større importert inflasjon, som totalt sett hadde vært enda verre for "folk flest". Vi kan selvsagt ikke påvirke prisoppgangen i utlandet, men vi kan til en viss grad påvirke kronekursen. Hvis krona svekkes, vil dette kunne gi enda større prisvekst. Og som nevnt over, det vi definitivt ikke trenger nå er at utlendinger blir enda mer skeptiske til politikken som føres. Hvis politikerne i for stor grad begynner å legge seg opp i Norges Bank sine beslutninger, vil det kunne drive enda flere utlendinger vekk fra krona.


Utlånene ser heller ikke ut til å bremse så mye:

https://www.nettavisen.no/okonomi/det-er-sarlig-n-ting-som-bekymrer-banksjefen/s/5-95-1065377

Sitat

Nordea økte i første kvartal utlån til husholdninger med 3,5 prosent, regnet om til årsvekst. Men utlånsveksten til bedrifter i Norge var hele 10,4 prosent, hvis veksten holder seg ut året.

Det er totalt sett, når man ser på arbeidsmarkedet og de lave tallene på misligholdte lån, lite som tyder på at vi i stort har det så galt.

Men:
Mulig det som skjer nå forsterker forskjellene mellom de som har lite og de som har mye. De som er de fattigste sitter vel ikke med store boliglån, men leier vel heller bolig?
Dette er i så fall dermed ikke noe som bør fikses med rente eller inflasjonsmålet, men noe politikerne bør rette opp i på andre måter.

 

Og økningen i konkurser er visst ikke så veldig dramatisk, hvis man går tilbake til pre-korona-tall (samme link som over):
https://www.nettavisen.no/okonomi/det-er-sarlig-n-ting-som-bekymrer-banksjefen/s/5-95-1065377

Sitat

– Vi ser at antall konkurser har økt litt, men også dette antallet er på lavere nivåer enn før koronapandemien. Vi kunne kanskje ha ventet en bølge innenfor restaurantbransjen, men det virker jo som det er vanskelig å få tak i bord, illustrerer Storset.

– Er det ingen spesielle bransjer som sliter?

– I veldig liten grad. Men det vi ser, er at vekstutsiktene er mer dempet i en del næringer, som i forbruksavhengige næringer som varehandelen. Her er usikkerheten blitt større. Hvor mye kjøpsmønsteret endrer seg, påvirker i neste omgang selskapene, svarer Storset.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 29.4.2023 den 19.00):

Hvis krona svekkes, vil dette kunne gi enda større prisvekst. Og som nevnt over, det vi definitivt ikke trenger nå er at utlendinger blir enda mer skeptiske til politikken som føres

Hovedårsak til at krona har svekket seg såpass uvanlig mye i de senere månedene, er det blitt forklart av enkelte økonomer, skyldes i hovedsak Norges  Banks massive salget av norske kroner til utenlandsk valuta, pga.de ekstraordinære inntektene den norske stat har hatt i en del måneder nå, f.eks. gassalgs-inntekter.

Videre, mener du at f.eks. disse fra byggebransjen som uttaler seg om at nå er det, pga. renteøkningene !,  en veldig skadelig stopp i nybyggingen f.eks. i Oslo, mener du at de tar feil i sin "observasjon" om stoda innen den bransjen??  Dette fører jo bare til økt mangel på boliger, og i sin tur da igjen økte priser.  Nok et eksempel på at de økte rentene er "skadelige", ihvertfall hvis renten  skal ytterligere opp nå.  (Inflasjons-økning på sikt  p.g.a. N.B). Norges Bank bryr seg tydeligvis døyten om regjeringen har vært "gjerrige" med sin pengebruk så langt, sentralbanksjefen er tilsynelatende nærmest besatt av dette med å nå ned på 2% som inflasjonsmål, og banken har tydeligvis forhåndsbestemt seg på at renten skal ytterligere opp, samme pokker.  Under de rådende forhold vil jeg påstå at dette målet pga. de ekstraordinære tilstandene med krig, og dessuten uvanlig tørke i Sør-Europa nå som vil føre til stor prisøkning på matvarer vi pleier å importere fra de områdene, ja,  dette 2%-målet kan hun bare drømme søtt om "i disse tider".  Får håpe Norges Bank ikke tror at f.eks. 15% rente er saker som vil gjøre underverker på den importerte prisveksten hos oss da..., man kan nok ikke vite med disse.  Støre og Vedum får mye kjeft og fordømmelse, sentralbanksjefen slipper unna.  Hm.

Hva er forresten problemet om inflasjonsmålet ble "i disse tider" økt om så bare til 3 %?  Det er en ganske vanlig prisstigning fra de mer normale tidene også, ingen grunn til å påstå at da ville "utlandet" miste enda mer trua på Norge og landets valuta vel?..

(Siste avsnittet her med direkte referanse til trådens heading, men litt beklagelig at dette partiet får såvidt mye positiv oppmerksomhet fra min side akkurat med dette, så etter at du har svart på mine spørsmål her, så ser jeg gjerne at debatten om temaet med fordel kan "trappes ned", enige blir vi nok ikke uansett..).

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Skeptikus said:

Hovedårsak til at krona har svekket seg såpass uvanlig mye i de senere månedene, er det blitt forklart av enkelte økonomer, skyldes i hovedsak Norges  Banks massive salget av norske kroner til utenlandsk valuta, pga.de ekstraordinære inntektene den norske stat har hatt i en del måneder nå, f.eks. gassalgs-inntekter.

 

så vidt jeg har forstått så blir Norge betalt i norske kroner for all skatt fra oljeinntekter i nordsjøen, som igjen blir overført til det som populært blir kalt oljefondet, som igjen veksler til utenlands valuta for deretter investere i utlandet, i for eksempel aksjer, fond, eiendommer. 

Jeg er ingen investor eller økonom, så gjerne hjelp meg meg å forstå.,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...