Gå til innhold

Noen som har tips for en gaming pc?


hery

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
itgrevelin skrev (13 minutter siden):

Eg tenker kjøpe den til 9999 hos komplett til nevøen min, men ser at elkjøp har en som har bedre specs og litt billigere:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/acer-nitro-n50-i5-121610003060ti-stasjonar-gaming-pc/389755

Noen som har erfaring med denne? Føles som denne har en slags catch, ett eller annet som gjør den så billig. 

Den fra Komplett er bedre, den har trolig bedre deler som hovedkort og kabinett. På komplett pc kan du også velge inn en 750W strømforsyning mot et lite tillegg (kr 198).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
29 minutes ago, itgrevelin said:

Eg tenker kjøpe den til 9999 hos komplett til nevøen min, men ser at elkjøp har en som har bedre specs og litt billigere:

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/acer-nitro-n50-i5-121610003060ti-stasjonar-gaming-pc/389755

Noen som har erfaring med denne? Føles som denne har en slags catch, ett eller annet som gjør den så billig. 

Jeg hadde en slik en kort periode før jeg solgte den. Som de fleste andre ferdigbygde av merker som Acer, MSI, HP etc etc er den billig av en grunn. Alle delene er av billigste sort, og selv om den yter som den skal og leverer som det står på papiret, er den ikke mye til PC. Hovedkortet er nesten blottet for utvidelsesmuligheter og vil ikke passe i et annet kabinett, CPU oggrafikkortet har et absolutt minimum av kjøling, SSD og RAM er av billigste sort, og så videre.

Det skal mye til før Komplett-maskinen ikke er en bedre maskin, og husk på at selv om Acer-PCen kan ha på papiret bedre specs (3060 Ti vs 3060, f.eks) så er det ikke sikkert den er av en slik kvalitet at den faktisk får utnyttet det som er under panseret.

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (12 minutter siden):

hovedkort/cpu er bra som det er? Trenger ikke noe raytracing, så da er vel amd/radeon vell så bra? 

Jeg ville ikke ha endret på noe der da prisen øker betraktelig, og forskjellen i spill vil være minimal med grafikkortet som er inkl. Visst man ønsker Ray Tracing så vil også prisen bli deretter. Tenker minimum 3080/4070 visst man vil ha en ok opplevelse og da starter prisen på kun grafikkort på ca 8000kr.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, TheKims said:

Jeg ville ikke ha endret på noe der da prisen øker betraktelig, og forskjellen i spill vil være minimal med grafikkortet som er inkl. Visst man ønsker Ray Tracing så vil også prisen bli deretter. Tenker minimum 3080/4070 visst man vil ha en ok opplevelse og da starter prisen på kun grafikkort på ca 8000kr.

Ok takk for svar, for ray tracing trenger eg ikke. Men det eg har hørt om radeon, er at minimum dpsen går langt ned av og til i forhold til geforce. Usikker på om dette gjør at man opplever et lite lag nå og da pga dette. Dette er sånn opplevelse eg ikke kan fordra personlig, at det plutselig går rett til det f.eks 40fps, for så gå opp til 120 igjen. Usikker på om dette er noe man bare i praksis ser i en benchmark graf, eller om man faktisk opplever det selv. 

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (7 minutter siden):

Hva er fordelen med å velge 750w strømforsyning? 

Du vil ha bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden. En annen fordel er at en strømforsyning er mest effektiv på 50% last, så strømforbruk vil bli lavere enn om man har en mindre strømforsyning som ligger på 80-90% last.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En ting eg ser hos a133 hos komplett, er at det koster 2000kr mer for å oppgradere til 6700xt. Er dette en spøk? Fps bench er de vel ganske like, altså 6700 og 6700xt. Hvordan klarer komplett å legge til 2000kr ? Andre steder i verden er det et minimalt tilllegg bare. 

Er 6700xt verdt 2000kr ekstra?


Må være noe galt med komplett sin "tilpass før kjøp" logikk. Når eg sammenligner de to kortene hos komplett, er prisdifferansen 1000kr, men når du legger til fra 6700 til 6700xt i tilpass, er prisen 2000kr ekstra.

Endret av itgrevelin
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (På 12.5.2023 den 17.28):

En ting eg ser hos a133 hos komplett, er at det koster 2000kr mer for å oppgradere til 6700xt. Er dette en spøk? Fps bench er de vel ganske like, altså 6700 og 6700xt. Hvordan klarer komplett å legge til 2000kr ? Andre steder i verden er det et minimalt tilllegg bare. 

Er 6700xt verdt 2000kr ekstra?


Må være noe galt med komplett sin "tilpass før kjøp" logikk. Når eg sammenligner de to kortene hos komplett, er prisdifferansen 1000kr, men når du legger til fra 6700 til 6700xt i tilpass, er prisen 2000kr ekstra.

Tilpass før kjøp er ofte sterkt overpriset som i dette tilfellet. Det er ikke mye forskjell ytelse forskjell på RX 6700 og RX 6700XT kort.

Edit: Merk at ikke alle endringer er overpriset, noen endringer kan være fordelaktige.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det som er interessant med RTX er at nesten hele bransjen satser videre på rasterisering og unngår raytracing. Disse kortene har mest verdi for de som bruker dem til AI og andre oppgaver. For dem som er vant til GTX-kort så har jo RTX-kortene bedre ytelse, så de vil jo uansett fungere godt sånn sett.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...