Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trevirke på betonggulv


Anbefalte innlegg

Hei,

Bor i en rekkebolig fra 2012. Skal til med å legge nytt gulv på eksisterende parkett i sokkeletasjen. Har revet bort listverk og ser nå litt av betonggulvet og bindingsverket. Der er plastfoam under parketten, men jeg ser ikke noe som ligger imellom bunnsvill? Og betongen. Er dette grunn til bekymring? Av det lille jeg kan se, ser treverket tørt ut. 

20230419_171525.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 år gammel betong har sannsynligvis tørket så mye at plastikk ikke trenges lenger.

Mest sannsynlig så er det papp mellom bunnsvill og betongen, 

Hvis det ikke har skjedd noe enda så kommer det aldri til å skje noe. (hvertfall så lenge dreneringen er i orden, hvis dreneringen er dårlig så kan du få problemer uansett) 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (5 minutter siden):

Mye om og viss :)

Ville lagt plast uansett jeg. Tar ikke noe tid å legge, samt en får litt mer fred i sjelen for en veldig liten sum

Det er ikke parketten vi snakker om. Men bindingsverket/bunnsvillen. Veldig vanskelig å gjøre noe med det i ettertid. Men har så langt gått bra ser det ut som. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Megalomania skrev (2 timer siden):

Det er ikke parketten vi snakker om. Men bindingsverket/bunnsvillen. Veldig vanskelig å gjøre noe med det i ettertid. Men har så langt gått bra ser det ut som.

Har du sett ordentlig under bunnsvillen? 

Det er vanlig å legge en tynn stripe av en takpapplignende papp mellom betong og bunnsvill. Denne ville aldri vært forbundet med plastikken som ligger under parketten fordi bunnsvillen er en av de første tingene som monteres og parkett med underlag er blandt de siste tingene som gjøres i ett hus. 

Jeg tror papprullen pleier å være nøyaktig like bred eller litt smalere enn bunnsvillen. 

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (3 timer siden):

Har du sett ordentlig under bunnsvillen? 

Det er vanlig å legge en tynn stripe av en takpapplignende papp mellom betong og bunnsvill. Denne ville aldri vært forbundet med plastikken som ligger under parketten fordi bunnsvillen er en av de første tingene som monteres og parkett med underlag er blandt de siste tingene som gjøres i ett hus. 

Jeg tror papprullen pleier å være nøyaktig like bred eller litt smalere enn bunnsvillen. 

 

Ser ingenting. Også steder hvor gulvet er litt ugjevnhet slik at der er litt klaring mellom bunnsvill og betong. Prøve å stikke noe imellom uten å kjenne noe. Merkelige greier..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...