Gå til innhold

Lavere pensjonsalder for menn


Anbefalte innlegg

I dagens likestillingssamfunn snakkes det forbausende lite om at menn i snitt lever 3,5 år kortere enn kvinner.

Hvorfor kompenseres ikke dette gjennom 3,5 års lavere pensjonsalder for menn? Burde ikke begge kjønn i snitt nyte like mange år som pensjonist?

Samtidig ville dette også vært med på å utgjevne det faktum at kvinner koster samfunnet vannvittig mye mer enn menn i løpet av livet.

Eller gjelder likestilling kun når det er til fordel for kvinner? 

https://www.fhi.no/nettpub/hin/samfunn/levealder/

https://www.klikk.no/vitenskap/kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn-4402331

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig tema, tenkte litt over dette for et par dager siden. Men at det kun var 3.5 år høyere levealder på kvinner var overraskende, jeg tenkte i mitt stille sinn at det kanskje lå rundt 7-8 år. Jeg tviler på at det kommer til å skje noe rundt dette. Likestillingsfolka vil nok klikke i vinkel og mer til. Levealdersjusteringen på pensjoner i årene fremover kommer til slå hardt ut for visse grupper. Det ender med at man må jobbe til man er 75, så får man en ræva pensjon enda man har jobbet i over 50 år, og på toppen av det hele lever man bare 5 år etter man har blitt pensjonist. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/10/2023 at 8:58 PM, kremt said:

 Det ender med at man må jobbe til man er 75, så får man en ræva pensjon enda man har jobbet i over 50 år, og på toppen av det hele lever man bare 5 år etter man har blitt pensjonist. 

 

Jeg prøvde https://chat.openai.com/ (ChatGPT) og fikk til svar på spørsmålet "how much has productivity increased?":

"As an AI language model, I do not have access to the most current data on productivity. However, according to the Bureau of Labor Statistics, labor productivity in the nonfarm business sector of the United States increased at a compound annual rate of 1.7 percent from 1987 to 2020. This means that, on average, productivity has increased by around 1.7 percent per year during this period. It's worth noting that productivity growth can vary widely from year to year, and there can be significant differences in productivity growth rates between different industries and regions."

Her sier en at produktiviteten i USA har økt 1.7 prosent i året i perioden 1987-2020. Kanskje tilsvarende i Norge.

Men hvor tenker du deg pengene/"verdiene" tar veien dersom vi bli fattigere?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, knutinh said:

Mange menn har også brukt ca 1 år på tvungen førstegangstjeneste, mens de fleste kvinner har sluppet (fram til førstegangstjenesten i praksis ble frivillig). Dette spiser også ett år fra menns tid ved at vi må jobbe lengre for samme livsinntekt/pensjonsopptjening.

-k

Tja, men statistikken tilsier vel at menn har høyere pensjon enn kvinner (sånn i statistisk midellverdi)? Imidlertid, her må en være forsiktig med tallene. Jeg tipper at menn dominerer både blant de med både lavest og høyest pensjon.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, lada1 said:

Men hvor tenker du deg pengene/"verdiene" tar veien dersom vi bli fattigere?

Staten beslaglegger mer og mer via skatt og avgifter, og de store bedriftseierne sitter på mer og mer av kaka. Faktisk så mye at de rømmer landet for å unnslippe skatten.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Tja, men statistikken tilsier vel at menn har høyere pensjon enn kvinner (sånn i statistisk midellverdi)? Imidlertid, her må en være forsiktig med tallene. Jeg tipper at menn dominerer både blant de med både lavest og høyest pensjon.

Menn har vel mer pensjon enn kvinner fordi de har hatt jobber som gir høyere lønn, i større grad har hatt 100% stilling og derfor hatt betalt inn mer i skatt og pensjonstrekk.

Man må ha 40 år med pensjonspoeng for å få «full opptjening». Årlig opptjening til pensjon klippes på 7.1G (her er det litt forskjellige regler for forskjellige årskull).

Dette fører til at en person som pga førstegangstjeneste jobber i 39 år før han må gi seg, og skatter (progressivt) av en lønn på 1 million ikke får full utbetaling, mens en person som jobber i 40 år og skatter på en lønn på 790.000 får full utbetaling. Såvidt jeg forstår, jeg har ikke satt meg veldig godt inn i detaljene.

Systemet er altså «rigget» til fordel for å jobbe ganske lenge med moderat lønn, noe som er en ulempe for de av oss som pga feil kjønn ( 😉 til @ITtraktor) har blitt fratatt ett år i arbeidslivet, og som mister 3.5 år livslengde siden mannehelse ikke anses som viktig 🙂

https://www.finansportalen.no/pensjon/opptjeningsregler-i-folketrygden/

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 minutter siden):

Menn har vel mer pensjon enn kvinner fordi de har hatt jobber som gir høyere lønn, i større grad har hatt 100% stilling og derfor hatt betalt inn mer i skatt og pensjonstrekk.

Man må ha 40 år med pensjonspoeng for å få «full opptjening». Årlig opptjening til pensjon klippes på 7.1G (her er det litt forskjellige regler for forskjellige årskull).

Dette fører til at en person som pga førstegangstjeneste jobber i 39 år før han må gi seg, og skatter (progressivt) av en lønn på 1 million ikke får full utbetaling, mens en person som jobber i 40 år og skatter på en lønn på 790.000 får full utbetaling. Såvidt jeg forstår, jeg har ikke satt meg veldig godt inn i detaljene.

Systemet er altså «rigget» til fordel for å jobbe ganske lenge med moderat lønn, noe som er en ulempe for de av oss som pga feil kjønn ( 😉 til @ITtraktor) har blitt fratatt ett år i arbeidslivet, og som mister 3.5 år livslengde siden mannehelse ikke anses som viktig 🙂

https://www.finansportalen.no/pensjon/opptjeningsregler-i-folketrygden/

Det er ganske normalt å ha ekstra opptjening(privat) når en tjener over 7,1G eller hva maks grensen er. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det er ganske normalt å ha ekstra opptjening(privat) når en tjener over 7,1G eller hva maks grensen er. 

Joa, men hvis temaet er hvorvidt det offentlige urimelig forskjellsbehandler menn og kvinner mhp pensjon så er vel ikke private ordninger spesielt relevant?

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Det er ganske normalt å ha ekstra opptjening(privat) når en tjener over 7,1G eller hva maks grensen er. 

Denne opptjening hadde det vært helt naturlig at man heller fikk som ekstra lønn fra arbeidsgiver, dersom staten tok ansvar for pensjonsopptjening over 7,1G. Sånn sett straffes de som tjener mye over færre år med dagens pensjonsordning. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 10.4.2023 den 20.38):

Burde ikke begge kjønn i snitt nyte like mange år som pensjonist?

Samtidig ville dette også vært med på å utgjevne det faktum at kvinner koster samfunnet vannvittig mye mer enn menn i løpet av livet.

Man kunne tenke seg en individuell algoritme som spådde hvor lenge du har igjen, ala

www.deathclock.com

For så å la deg gå av når du har x år igjen. Men jeg tror at det hverken vil være hensiktsmessig eller praktisk. Pensjon er ikke til for at vi skal få mange gode år i Spania, men for at de som ikke kan jobbe lengre ikke skal sulte.

Sitat

Eller gjelder likestilling kun når det er til fordel for kvinner? 

I stor grad gjør den nok det. Tildels fordi systemet historisk hadde noen store ulemper for kvinner. Tildels fordi vi lever i et samfunn hvor det å være et offer er en slags kapital som menn i stor grad er utestengt fra. Hvis vi påpeker at noe er en urimelig ulempe for oss så blir det tolket som patetisk fordi menn skal være tause og selvhjulpne.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Pensjon er ikke til for at vi skal få mange gode år i Spania, men for at de som ikke kan jobbe lengre ikke skal sulte.

I så fall burde man jo avskaffet pensjon og heller henvist eldre til uføretrygd dersom de ikke klarer å jobbe helt til de dauer. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
knutinh skrev (37 minutter siden):

Systemet er altså «rigget» til fordel for å jobbe ganske lenge med moderat lønn, noe som er en ulempe for de av oss som pga feil kjønn ( 😉 til @ITtraktor) har blitt fratatt ett år i arbeidslivet, og som mister 3.5 år livslengde siden mannehelse ikke anses som viktig 🙂

Ja, har dessverre trukket det korteste strået på de fleste områder, og det meste er feil med meg. Helt klart mest fordelaktig å være kvinne i Norge i dag, da har det heller ikke så mye å si dersom man har feil farge. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ITtraktor said:

I så fall burde man jo avskaffet pensjon og heller henvist eldre til uføretrygd. 

Vi kommer til å få et system med garantert universell minsteinntekt som en slags erstatning for det meste av andre offentlige systemer. M.a.o: "kapital-inntekt for alle". Det vil frigjøre masse offtentlig administrasjon og (noen ganger) behovsprøving. Det vil også legge til rette for ("pave the way") for et mye fleksibelt arbeidsliv som ikke er tiltenkt å ha noen spesiell sosial rolle.

Dette er ikke "sosialisme" men en tenkt fortsettelse/tilpasning av det kapitalistiske systemet som vi har. Alternativet er slutten på kapitalismen og fremvekst av grumsete sosialisme 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

I så fall burde man jo avskaffet pensjon og heller henvist eldre til uføretrygd. 

Er det noen forskjell da? Annet enn at en er utløst av helse, den andre av jobbetid og alder?

Noen føler at det er mer stigma å gå på trygd enn pensjon, men i begge tilfeller er det jo offentlige sikkerhetsnett med større eller mindre innslag av egenbetaling.

-k

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Ja, har dessverre trukket det korteste strået på de fleste områder, og det meste er feil med meg. Helt klart mest fordelaktig å være kvinne i Norge i dag. 

Ikke vær så negativ. Et kjapt bytte av kjønnsidentitet, og du kan hente ut en rekke krenke-kort.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...