Gå til innhold

Beste mobile bredband


Anbefalte innlegg

Hei 😊 Trenger tips til mobilt bredbånd. Har i dag Telenors mobile bredbånd der vi får 100 GB til 800 kr måneden. Det vi ikke bruker får vi overført til neste måned, som er et must på en eventuell ny avtale. Abonnement må også kunne brukes i Sverige. Noen tips til andre abonnement med bedre betingelser? 😊

Endret av Monnami41
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et mobilabonnement med Data-SIM, det blir vel det beste.

Oversikt mobilabonnement - 100 GB.

Happybytes

Viktig: I forbindelse med overgang til ny tjenesteplattform vil vi i en periode ikke tilby Data-SIM som tilleggstjeneste. Vi planlegger å starte opp igjen med Data-SIM når overgang til ny platform er gjennomført og kommer tilbake med mer informasjon når vi har det klart.

Endret av ^fmj
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Monnami41 skrev (22 timer siden):

Takk for svar 😊 Kan du noe om dette? Hva er forskjell på dette og andre mobile bredbånd, f.eks Telenor sitt? Og ser de opererer med *Fri data standard" og "Fri data max". Prisen og gb er det samme. Hva er forskjellen på disse to?

Forskjellen på standard og max er maks hastighet.

Telenor setter ned hastigheten til 128 kbit/s etter 100 GB, mobilabonnement med 100 GB setter ned hastigheten til 3 Mbps, som er betraktelig raskere.

Du burde helt klart bytte, du vil spare mye.

Endret av ^fmj
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Den einaste skilnaden er at Chilimobil Fri Data Standard har hastigheit på 20 Mb/s, medan Fri Data Max har 200 Mb/s. Etter 100 GB er hastigheita 3Mb/s for begge. Chilimobil har Telia-dekning i Norge.

Monnami41 skrev (På 9.4.2023 den 22.00):

Abonnement må også kunne brukes i Sverige.

Obs obs!

Sitat

*For Fri Data: Utover inkludert datamengde på 45 GB koster data i EU 22,43 kr per GB (0,02243 kr per MB).

https://www.chilimobil.no/sporsmal-hjelp/mobilabonnement-eu-eos/

Lenke til kommentar

Jeg leste noe om at enkelte operatører hadde sperret for bruk av simkort i mobil bredbånd rutere. Dette vil jo bli et større og større problem for leverandører av fiber og slikt. Mobilnettet vil utkonkurrere dem. Hvordan er situasjonen rundt dette nå? Er det bare å kjøpe et abonnement til 400 i måneden, smekke kortet i en ruter og si opp fiberen til over 800 i måneden?

Lenke til kommentar

Har brukt Happybytes lenge selv, og det fungerer helt fint. Bare vær klar over at de krevde at jeg brukte det via mobilen, så jeg måtte ta ut SIM fra trådløsrouteren for at de skulle åpne abo igjen.

Du får 108 GB / mnd og fallback til 3 Mbit resten av mnd når det er oppbrukt til 398 kr / mnd.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Jeg leste noe om at enkelte operatører hadde sperret for bruk av simkort i mobil bredbånd rutere. Dette vil jo bli et større og større problem for leverandører av fiber og slikt. Mobilnettet vil utkonkurrere dem. Hvordan er situasjonen rundt dette nå? Er det bare å kjøpe et abonnement til 400 i måneden, smekke kortet i en ruter og si opp fiberen til over 800 i måneden?

Om du klarer deg meg 3 Mbit/s etter 100 GB. ICE er unntaket her om du har ICE+ dekning, med 1000 GB og 10 Mbit/s.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 16.4.2023 den 16.45):

Har brukt Happybytes lenge selv, og det fungerer helt fint. Bare vær klar over at de krevde at jeg brukte det via mobilen, så jeg måtte ta ut SIM fra trådløsrouteren for at de skulle åpne abo igjen.

Du får 108 GB / mnd og fallback til 3 Mbit resten av mnd når det er oppbrukt til 398 kr / mnd.

Jeg må visst ha det inn etter "Te-skje"-metoden 🥴 I min familie så har mannen min mobil via jobb, men jeg skal avslutte mitt jobbabonnement og tegne ny avtale. Er inne og prøver å skjønne dette, og for meg så virker det som at det er forskjell på mobilt bredbånd og mobilabonnement - eller kan man få begge deler i ett abonnement? Vi har en trådløs router som vi har brukt hos Telenor, og vi er avhengig at vi kan buke mobil en plass og routeren en annen plass. Vil vi kunne gjøre dette med Happybytes?

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd å sette meg inn i dette, så har jeg funnet ut at Telia er det abonnementet er (det eneste) abonnementet som har alt vi trenger, foruten Telenor. Det har 100 Gb, hastighet på 200 Mbit/s (6 Mbit/s), data rollover og kan brukes i Norden og Baltikum. Dette til en pris av 549,-. Er det noen som er bedre enn dette, og som dekker behovene våre? Det eneste som er uklart her er hva hvilemodus betyr og om man kan bruke den routeren vi allerede har. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Monnami41 said:

Jeg må visst ha det inn etter "Te-skje"-metoden 🥴 I min familie så har mannen min mobil via jobb, men jeg skal avslutte mitt jobbabonnement og tegne ny avtale. Er inne og prøver å skjønne dette, og for meg så virker det som at det er forskjell på mobilt bredbånd og mobilabonnement - eller kan man få begge deler i ett abonnement? Vi har en trådløs router som vi har brukt hos Telenor, og vi er avhengig at vi kan buke mobil en plass og routeren en annen plass. Vil vi kunne gjøre dette med Happybytes?

Talkmore.no kunne jeg bruke med trådløsrouter.

Happybytes krever at du bruker en mobiltelefon.

Begge selger deg et SIM-kort med både mobildata og mobilnummer/tale/SMS muligheter.

Happybytes ser hvilket utstyr du kobler SIM i og de kutter aboet om du prøver å bruke det i en trådløsrouter.

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 timer siden):

Talkmore.no kunne jeg bruke med trådløsrouter.

Happybytes krever at du bruker en mobiltelefon.

Begge selger deg et SIM-kort med både mobildata og mobilnummer/tale/SMS muligheter.

Happybytes ser hvilket utstyr du kobler SIM i og de kutter aboet om du prøver å bruke det i en trådløsrouter.

Har vært i kontakt med Talkmore, og de snakket om noe som het datakort. Dette hadde ikke data rollover, og det tenker vi er litt greit å ha siden det varierer hvor mye vi har behov for datamengden. Ellers virket det som en grei avtale :) Noen som har erfaring med å ikke ha datarollover?

Lenke til kommentar

Eg har Chilimobil, og har eit separat data-simkort som står i ein gammal 4G-ruter frå Huaweii/Telia. Eg er svært godt fornøgd, og kan fint strøyme ein del nett-TV frå Nrk (typisk Dagsrevyen) eller Youtube-videoar utan at eg nokon gong har vore i nærleiken av å bruke 100 GB på ein månad. Men eg er åleine og ser relativt lite på TV (har i tillegg linjær-TV via parabol), så andre vil kunne ha eit heilt anna forbruk. Korleis strupehastigheit på 3 Mbit/s fungerer i praksis kan eg difor ikkje svare på.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...