Gå til innhold

Lav skrivehastighet på NAS


Anbefalte innlegg

Hei, har plutselig fått problemer med en eldre Netgear Ultra+.

Har alltid hatt ca 100 MB på både skrive- og lesehastighet. Nå har jeg ca 25-27 MB på skriving til NAS, mens lese fortsatt er ca 100 MB. Hva kan dette komme av?

Disken ( èn snurredisk) er 88 % full og det kommer opp en advarsel om mulig nedsatt ytelse når jeg passerer 90 %. Har slettet noe og var en stund nede i 85 %, men det hjalp ikke noe.

Ruter, switch, NAS og PC har gigabit nettverkskort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye fragmentering, kanskje(?) Har vært borte i disksystem (SAN) med 140+ snurredisker hvor høy fragmentering på volum drepte diskytelsen helt.

Får du hentet ut SMART info på disken? Mulig den begynner å bli råtten med mye bad sectors. Håper du uansett har backup av viktige data fra boksen…

Tatt strømmen på boksen nylig?

Er den eksponert mot Internett? Tenker om den har blitt infisert med noe. 

Lenke til kommentar
Keegan72 skrev (40 minutter siden):

Har alltid hatt ca 100 MB på både skrive- og lesehastighet. Nå har jeg ca 25-27 MB på skriving til NAS, mens lese fortsatt er ca 100 MB. Hva kan dette komme av?

Er det noen forskjell på om du skriver (kopierer) en stor fil (GB) til disken kontra små filer? Små filer (tenkt KB-størrelse) vil uansett være tregere da det er mye mer IO involvert enn for en enkelt stor fil men greit å vite om du ser forskjell (mye? tregere ytelse for små filer enn det du angir).

 

Keegan72 skrev (46 minutter siden):

eldre Netgear Ultra+.

 

Keegan72 skrev (24 minutter siden):

Det er en relativ ny 8TB WD RED, ca ett år gammel.

Du har med andre ord byttet disk i boksen 😊 Har du sett artikler fra Netgear som angir at 8TB disk er støttet? Går ut fra at du har sjekket FW (og eventuelt oppdatert) på disk og Netgear?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet disk ja, ca ett år siden. med nyere firmware enn den originale for Ultra. Det har fungert lenge.

I og med at disken er bare ett år, så er det neppe fragmentert?

Har bare videoer på den. De fleste filene er mellom 1 og 30 gig. Prøvde å kopiere noen små filer til og fra, men det gikk så fort at hastigheten ikke vistes i Utforsker.

Kablene er cat5e og 6. har prøvd å bytte, så neppe feil her.

Lenke til kommentar

Kan godt være her at det blir påvirket hvis det bare er 10-12 % diskplass igjen. Du kjører RAID5, og enheten rapporterer ellers at alle disker er ok?

Hvis det f.eks. et et kabelproblem, kan det godt være at du får pakketap en vei, men ikke andre vei, avhengig av hvilke ledere i kabelen som er påvirket. Du får kanskje kjørt SSH mot denne NAS-en? Har den iperf3 tilgjengelig? Evt. hvis du kan kjøre en webserver på den, kan du legge OpenSpeedTest på webserveren for å kjøre ytelsetester uten å involdvere diskytelse...

Lenke til kommentar
39 minutes ago, NULL said:

Kan godt være her at det blir påvirket hvis det bare er 10-12 % diskplass igjen. Du kjører RAID5, og enheten rapporterer ellers at alle disker er ok?

Hvis det f.eks. et et kabelproblem, kan det godt være at du får pakketap en vei, men ikke andre vei, avhengig av hvilke ledere i kabelen som er påvirket. Du får kanskje kjørt SSH mot denne NAS-en? Har den iperf3 tilgjengelig? Evt. hvis du kan kjøre en webserver på den, kan du legge OpenSpeedTest på webserveren for å kjøre ytelsetester uten å involdvere diskytelse...

Kun èn disk, så ingen RAID.

Har prøvd ssh med pUtty, men nekter å logge seg inn.

Dette er en eldre nas som jeg har oppgradert operativsystemet til OS6, som den opprinnelig ikke kjørte. Så det tror jeg er grunnen til at jeg ikke får til å installere enkelte apper m.m.

MEN nå har jeg prøvd å skrive og kopiere fra en annen PC, og det går som smurt. 115 MB lese- og 100 MB skrivehastighet. Så jeg konkluderer med at det er noe galt med den stasjonære jeg har brukt, altså ikke NAS. Jeg prøvde en USB til ethernetadapter på denne, men samme resultat. Så da er det ikke nettverkskortet som sådan som er problemet?

Det er en T-bao minipc med Ryzen 3550h cpu, 16 GB Ram og 512 GB SSD. Har prøvd å lete etter drivere til denne i tilfellet det er noe galt med de, men finner absolutt ingenting på deres hjemmesider. HWinfo sier det er Realtek RTL 8168/8111 nettverkskort, men jeg finner ikke drivere på Realtek sine sider. (Device Manager sier ikke at det er noe galt med de. Ser der at driverne er fra 2015 for W10)

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering. Det er IKKE nas'et som er problemet.

Jeg har installert AMD's generic chipset drivere og en nettverksdriver jeg mener passer til PC'en. Nå får jeg ca 100MB skrivehastighet til NAS.

MEN, etter noen timer uten bruk, så faller den til 30 - 40 MB. Har prøvd å slå av alt som kan tenkes ang strømsparing og lignende, både i OS'et og driveren, men hjelper ikke. Uansett så er det ikke noe kjempeproblem lenger, da jeg bare kan ta en restart, så er jeg oppe i 100 Mb igjen. Ikke så ofte jeg trenger å skrive flerfoldige Gbytes.

 

Endret av Keegan72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...