Gå til innhold

Passer denne ssd disken til min maskin?


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (35 minutter siden):

BIOS-modus    Eldre, det er nok det samme som Legacy.

Den sata disken som ble kopiert fra, den inneholdt vel Windows installasjonen slik at det ble bootet fra den tidligere på denne maskinen om jeg forstår det rett. Spørsmålet blir da om boot partisjonen har blitt med over til den nye disken.

Disken ble speilkopiert med Acronis true image, så jeg regner da med at de er identiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke dette mbr2gpt skal hjelpe med? Usikker på om dette er eksakt samme problem som en kompis av meg. Men vi kjørte denne komandoen mot M.2 mens vi var i windows via SATA SSD:

mbr2gpt /convert /disk:2 /allowfullos

Husk å bytte til riktig "/disk:2"
Riktig nummer finner man i kommandoen Diskpart (må kjøres fra et CMD vindu som admin) og list disk. 

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (57 minutter siden):

Nvme (M.2)  støtter kun UEFI-mode. Så du må nok installere Windows på nytt.

Dersom jeg klarer å få det til, vil jeg da ikke kunne boote fra en vanlig sata-disk om jeg ønsker å bruke en slik til backup?

sedsberg skrev (36 minutter siden):

Tror ikke at å bare bytte til GPT er nok. Du kan prøve følgende link: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/convert-an-existing-windows-10-installation-from/aa8c2de3-460b-4a8c-b30b-641405f800d7

Edit: Kan se ut til at MBR2GPT tar seg av alt. Bortsett fra BIOS-instillingene da.

Er det eneste mulighet for å oppdatere bios? Det virket litt omfattende. Er det noe som kan gå galt?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Lyncs said:

Dersom jeg klarer å få det til, vil jeg da ikke kunne boote fra en vanlig sata-disk om jeg ønsker å bruke en slik til backup?

Er det eneste mulighet for å oppdatere bios? Det virket litt omfattende. Er det noe som kan gå galt?

Du trenger ikke oppdatere BIOS. Du må bare forandre en instilling. Fra CSM-boot (Legacy-boot) til UEFI-Boot.

  • Hvis Windows og SSD er UEFI og GPT: UEFI-boot.
  • Hvis Windows og SSD er LEGACY (aka Eldre) og MBR: CSM-Boot (Legacy-Boot).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...