Gå til innhold

Digitale kjøkkenvekter som viser feil.


Anbefalte innlegg

Dette er en pest og plage. Jeg har nå min tredje digitale kjøkkenvekt som innimellom viser feil!

Jeg har tidligere hatt to utgaver av "Modern House" - kjøpt hos Kitchen og nå en utgave fra OBH Nordica. Innimellom måler disse HELT FEIL. Idag morges skulle jeg veie opp havregryn. Jeg skjønte at den veide feil (vet jo ca. hvor stor mengde 40 g er). Så sjekket jeg med en plastkopp jeg vet veier 19 g. Vekten viste 11 g - så 13 g. Vanligvis hjelper det å slå av og på noen ganger og/eller ta ut batteriene, men idag fikk jeg ikke den vekten til å veie rett! Denne vekten er bare noen måneder gammel.

Fikk til slutt den gamle fra Modern House til å vise rett (men først viste den også feil idag).

Er dette er generelt problem med digitale kjøkkenvekter? Men for all del - 99% av tiden viser de rett - bare så irriterende når de altså innomellom viser 70-80% for lite!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (2 timer siden):

Dette er en pest og plage. Jeg har nå min tredje digitale kjøkkenvekt som innimellom viser feil!

Jeg har tidligere hatt to utgaver av "Modern House" - kjøpt hos Kitchen og nå en utgave fra OBH Nordica. Innimellom måler disse HELT FEIL. Idag morges skulle jeg veie opp havregryn. Jeg skjønte at den veide feil (vet jo ca. hvor stor mengde 40 g er). Så sjekket jeg med en plastkopp jeg vet veier 19 g. Vekten viste 11 g - så 13 g. Vanligvis hjelper det å slå av og på noen ganger og/eller ta ut batteriene, men idag fikk jeg ikke den vekten til å veie rett! Denne vekten er bare noen måneder gammel.

Fikk til slutt den gamle fra Modern House til å vise rett (men først viste den også feil idag).

Er dette er generelt problem med digitale kjøkkenvekter? Men for all del - 99% av tiden viser de rett - bare så irriterende når de altså innomellom viser 70-80% for lite!

Har samme opplevelse av digitale kjøkkenvekter. Har hatt en som kostet litt og en som var svært billig. Begge fikk samme "sykdom" som du beskriver her -eneste som hjalp var å fjerne batterier og evt. bytte måleenhet (på den billige). 

Gikk over til en gammel analog vekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvilket underlag bruker du?
Min erfaring er at disse er nøyaktige så lenge du har rett underlag.
Ikke sett dem på tre eller plast.
Dem vil ha et ordentlig underlag, et som ikke gir etter slik som for eks trevirke, gamle fjøler i plast etc.
Selv bruker jeg toppen på komfyren min.
Jeg har en rimelig en fra Clas som dem ikke selger lengre og denne har jeg aldri hatt problemer med, (med unntak av benkeplate i massivt tre fra ikea)

Lenke til kommentar

Eg har hatt fleire digitale vekter og brukar dei kvar dag. Har aldri opplevd dette. Det eg har opplevd er at om du er litt for rask med å legge på eller ta av noko etter nullstilling, så har ikkje alltid vekta blitt ferdig sjølv om det står 0. Det kan gå nokre sekund frå du trykker “Tare” til den er heilt ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Hvilket underlag bruker du?
Min erfaring er at disse er nøyaktige så lenge du har rett underlag.
Ikke sett dem på tre eller plast.
Dem vil ha et ordentlig underlag, et som ikke gir etter slik som for eks trevirke, gamle fjøler i plast etc.
Selv bruker jeg toppen på komfyren min.
Jeg har en rimelig en fra Clas som dem ikke selger lengre og denne har jeg aldri hatt problemer med, (med unntak av benkeplate i massivt tre fra ikea)

Jeg har den på en benkeplate av tre. Så det er kanskje der problemet ligger? Kan prøve på induksjonstoppen. Da får jeg passe på at den er av 🤔

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (24 minutter siden):

Jeg har den på en benkeplate av tre. Så det er kanskje der problemet ligger? Kan prøve på induksjonstoppen. Da får jeg passe på at den er av 🤔

Det er 4 sensorer under som brukes for å måle vekta. sitter inni "bena"
en del benkeplater av tre er såpass myke at dem kan gi etter for en eller 2 av disse, og da får du feil måling.
om du har noe som er helt flatt, og av et hardt materiale (for eks pizzasten, stort serveringsfat eller lignende) kan du bare legge dette på benkeplaten og vekten på toppen igjen.

Ev kan du bytte ut benkeplatene med benkeplater i sten 😃

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...