Gå til innhold

Trenger råd, vurderer nedbetaling av fellesgjeld


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en leilighet via et boligbyggelag. Her betaler jeg 9500kr i mnd hvorav 5500kr er betaling av fellesgjelden min på 490 000Kr.

Jeg synes dette er fryktelig dyrt. Jeg kjenner flere andre som bor i BBL med samme mengde fellesgjeld og de betaler kun 5000kr i mnd som inkluderer alt av leie/tjenester og nedbetaling av fellesgjeld ut av den summen. Hvorfor det er så dyrt hos meg vet jeg ikke. Har spurt BBL men får ikke et tydelig svar. 


Jeg har nylig solgt en annen bolig jeg hadde, der hadde jeg et lån og med salget har jeg betalt ned nesten alt utenom 660 000Kr. Jeg har holdt tilbake 500 000Kr fra salget og vurderer om jeg skal bruke denne summen å betale ned på lånet eller om jeg skal heller betale ned fellesgjelden.

Hvis jeg betaler ned fellesgjelden da betaler jeg kun 4000kr i mnd til BBL for "leie/tjenester"  osv. Og ifølge boliglånkalkulatoren hos sbanken vil et lån på 660 000kr med 30 års nedbetalingstid (4.17%rente) koste meg ca 3200kr i mnd. Så jeg sitter med nesten 2000kr ekstra i lommen pr mnd.

image.png.f626ce2da1c77682b92b6ae89e8d6b04.png

Dette frister meg mye, det gir meg mer kr i mnd, joda jeg vet at jeg totalt ender opp å betale mye mer til banken, men et stort problem med BBL er at du har kun lov å betale ned et minimum sum av 100 000 Kr om gangen 2 ganger i året på fellesgjelden. For meg å spare opp 100 000 når jeg betaler 9500kr i mnd vil ta meg godt over 1 år. 
Med et banklån derimot kan jeg betale ned ekstra litt og litt når jeg har penger til overs.

Hva sier dere? Hva er lurt her? Det er jo selvfølgelig også fare for at renten går opp mer da. 

Fins det en annen type lån som jeg burde heller tatt ut for å betale ned fellesgjelden? 

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er alle detaljene på lånet. Løpetid, når er siste avdrag, rentenivå. Lån for borettslag regnes ofte som næringslån og kan ha rente på 6-7 %, gjerne med bare 4 årlige avdrag. Når du betaler rente via borettslag, får du rentefradrag på skatten av dette? 

Lenke til kommentar
nosync skrev (32 minutter siden):

Kanskje jeg får det? Uansett, er ikke dette jeg ber om hjelp for. Kan vi fokusere på det jeg spør om råd for?

Hva med å heller vise litt takknemlighet for at folk gidder å svare deg?! Og dette er da absolutt relevant for spørsmålet du stiller. Dæven så utakknemlige folk har blitt. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 timer siden):

Hva med å heller vise litt takknemlighet for at folk gidder å svare deg?! Og dette er da absolutt relevant for spørsmålet du stiller. Dæven så utakknemlige folk har blitt. 

Beklager, men jeg vet ikke hva det betyr. Jeg kan lite om lån og betegnelsene/ordene rundt det hele. "Løpetid, avdrag, rentenivå" forstår jeg ikke.
 I tillegg har jeg en tilstand som heter dyskalkulisi, som er en tall blindhet som ord er for folk med dysleksi.

Eneste jeg vet at jeg betaler 5500 i mnd som går mot fellesgjelden. 

Endret av nosync
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Hva er alle detaljene på lånet. Løpetid, når er siste avdrag, rentenivå. Lån for borettslag regnes ofte som næringslån og kan ha rente på 6-7 %, gjerne med bare 4 årlige avdrag. Når du betaler rente via borettslag, får du rentefradrag på skatten av dette? 

Renter på 6-7% ?
Da kan ikke borettslaget være godt drevet.
Siste borettslaget hadde renter på lånene som var lavere en hva jeg klarte å få i noen banker om jeg ville låne pengene.

Et veldrevet borettslag i et større byggelag som TOBB og OBOS kan få fantastiske renter i bankene.
Sikre betalere siden det faktisk er forsikringer mot beboere som ikke betaler fellesutgifter. 

Edit:
Og ja man får fradrag på lån via borettslag på samme viset som om man har dem selv.

 

nosync skrev (27 minutter siden):

Eneste jeg vet at jeg betaler 5500 i mnd som går mot fellesgjelden

her virker det som at borettslaget har kortere levetid på lånet.
Personlig ville jeg ikke betalt ned noe ekstra på lån via borrettslaget.

Om du flytter å og selger, så overføres dette lånet automatisk til ny eier. og om du har betalt ned et lån på 490 tusen betyr ikke at salgsprisen faktisk vil øke med 490 tusen.
Det kan godt hende at den øker like mye men kan like godt bare øke en brøkdel.

Endret av Eskove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (23 minutter siden):

her virker det som at borettslaget har kortere levetid på lånet.
Personlig ville jeg ikke betalt ned noe ekstra på lån via borrettslaget.

Om du flytter å og selger, så overføres dette lånet automatisk til ny eier. og om du har betalt ned et lån på 490 tusen betyr ikke at salgsprisen faktisk vil øke med 490 tusen.
Det kan godt hende at den øker like mye men kan like godt bare øke en brøkdel.

Ja, jeg tror nok det er derfor jeg betaler så mye i mnd. 

Har ingen planer å flytte med det første. :)

Målet mitt her er å kunne ha mer penger i mnd. 9500kr tar nesten halve lønnen min i mnd.

Mitt syn er om jeg heller har en bank lån der jeg kan betale mindre i mnd kan jeg fritt da betale ned mer Kr i mnd om jeg har til overs. BBL tillater kun 100 000 minst.

Endret av nosync
Lenke til kommentar

Jeg betalte ned lånet raskt og er nå gjeldfri, men om det er noe jeg vil anbefale andre. Neppe.

Det pga at rentene er langt lavere enn inflasjonen. 
De pengene du bruker til  å betale ned lånet er langt mer verdt nå enn senere.

Om noe så ville jeg satt 200 000 kr i usd eller chf, om 10 års tid maks så vil det dekke hele lånebeløpet ditt.

 

Renten vil ikke bli høy i Norge pga at "arbeids"innvandringen holder lønningene nede og befolkningen er sterkt forgjeldet. Dvs muligheten til å sette opp renten mye er begrenset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nosync skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg tror nok det er derfor jeg betaler så mye i mnd. 

Har ingen planer å flytte med det første. :)

Målet mitt her er å kunne ha mer penger i mnd. 9500kr tar litt over 1/3 av lønnen min.

Mitt syn er om jeg heller har en bank lån der jeg kan betale mindre i mnd kan jeg fritt da betale ned mer Kr i mnd om jeg har til overs. BBL tillater kun 100 000 minst.

Om du har et vanlig boliglån ville jeg heller betalt ned ekstra på det en å røre lånet du har vi borettslaget.

Jeg hadde heller ikke planer om å flytte med det første sist jeg hadde borettslagsleilighet.
Men endte bare opp med å eie den i 2-3 år før jeg solgte å flyttet.

Du får prate med banken din og høre hva dem sier.
Kan godt hende dem finner andre måter du kan spare penger på.

Lenke til kommentar

Har ikke konkret svar på det, men husker ei i BBL som betalte ned all fellesgjeld, ikke bare kunne hun ikke få tilsvarende beløp tilbake dog det ble vanskeligere å få den solgt da prisen på leil steg noe som sikkert gjorde det vanskeligere for "den gruppen kjøpere" å få nok lån/være villig til å kjøpe. De fleste setter nok pris på fellesgjeld nettopp pga lavere krav til banklån, særlig førstegangsskjøpere. 

Endret av nacario
Lenke til kommentar
nacario skrev (3 timer siden):

Har ikke konkret svar på det, men husker ei i BBL som betalte ned all fellesgjeld, ikke bare kunne hun ikke få tilsvarende beløp tilbake dog det ble vanskeligere å få den solgt da prisen på leil steg noe som sikkert gjorde det vanskeligere for "den gruppen kjøpere" å få nok lån/være villig til å kjøpe. De fleste setter nok pris på fellesgjeld nettopp pga lavere krav til banklån, særlig førstegangsskjøpere. 

Desverre så er du ikke opplyst på dette feltet.

Det at en bolig har fellesgjeld gjør ikke at den treffer flere kjøpere. En kjøper må ha et finansieringsbevis på totalprisen ink fellesgjeld for å kjøpe boligen.

Fordelen med fellesgjeld KAN være hvis det er et nytt borettslag som da gjerne har 30 eller 40 års nedbetaling og gjerne de 10 første årene avdragsfrihet. Da vil hverdagsøkonomien bli bedre med lavere månedlige kostnader. 

De fleste boliger som har høy fellesgjeld er derimot mye mer tungsolgte da dem i all hovedsak har en ganske høy felleskostnad for å dekke høy fellesgjeld

Endret av Loko
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 3/12/2023 at 4:00 PM, Eskove said:

Da kan ikke borettslaget være godt drevet.
Siste borettslaget hadde renter på lånene som var lavere en hva jeg klarte å få i noen banker om jeg ville låne pengene.

Mye forskjeller sikkert. En jeg ser på nå har følgende betingelser. Det virker som formålet med lån i borettslag er å aldri betale tilbake. 30 år avdragsfritt f.eks, og så 30-40 år til nedbetaling etter det. Men alle vet jo at det blir tatt opp nye lån etterhvert. Man blir aldri kvitt det.

Quote

Annuitetslån Nominell rente 7,6 % Effektiv rente 8,13 % Avdrag neste termin 2 310 NOK Rente neste termin 4 074 NOK Terminbeløp (inkl. eventuelle forsikringer) 6 469 NOK Opprinnelig lånebeløp 695 000 NOK Løpetid: 15 år Lånet innfris 15. mar 2036

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Man blir aldri kvitt det

Man vil nok aldri bli kvitt alle lån i et borettslag nei.
Men er det veldrevet så betaler dem ned alle lån uten avdragsfrihet.

Er noen år siden nå. 6-7 år siden om jeg husker rett, da var jeg i et borettslag som skulle gjøre et massivt prosjekt med å ta igjen en del vedlikehold.
Dette var et større borettslag 5-6 hundre enheter.
Beregnet pris på prosjektet var 70mill.
Borrettslaget var smarte og tok hensyn til at det alltid kommer problemer og budsjetterte 80 mill.
Tok opp lån på 90 hvor det som ble til overs skulle betale ned på lånene med dårligst rente.
Dem fikk 10 års fastrente på noe over 3 prosent. husker ikke nøyaktig.
Betalte ned tror det var 3 eller 4 lån med dårligere rente.
Nedbetalingstid mener jeg å huske var 40år.
fikset opp alle blokkene, betalte ned et par mindre lån med høy rente.
Ente opp med null endring i husleia pga dette. (borettslaget hadde hatt overskudd i noen år, så det var penger på bok også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...