Gå til innhold

Sette 4k fra Altibox Q22 eller la TV styre det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 3/12/2023 at 1:21 PM, Switters said:

Ok, trenger du noen spesiell HDMI kanel for å takle det?

Antar Altibox leverte med en kabel som er egnet for 4K når boksen støtter det. 

Husk at "Premium UHD"-betegnelsen på kabler er noe som koster ekstra penger å bruke for leverandøren. Derfor kan det være at de kablene som ikke er kategorisert som dette kan være av like god kvalitet som en del av dem som er det.

 

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Vanlig tv signaler er i 720. Da er det bedre at tv'en tar av seg alt.

Nei, det vanligste er 1080. Men ja, NRK sine sendinger er fortsatt i 720. Altibox, Get, Telenor, Allente osv. distribuerer de fleste kanalene i 1080. RiksTV derimot er på 720 på det meste pga. deres begrensninger for båndbredde i bakkenettet Men mulig at deres streaming-distribusjon er 1080 - har ikke sjekket. For streaming ellers varierer det nok en del. Lenge siden jeg har sjekket hva de forskjellige leverandørene/tjenestene har.

Og ikke sikkert TV-en gjør skalering noe bedre enn tv-dekoderne. Men i hvert fall lite hensiktsmessig å drive å skalere ned før det skaleres opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Switters skrev (På 13.3.2023 den 22.38):

Q22 har kun valget mellom 1080p eller 4k. Skal teste litt med 4k og se hva jeg synes. 

Har også Q22 dekoder og har testa litt frem og tilbake på min gamle LG 4K Oled tidligere og jeg synes bilde ble best på tv når dekoder var satt til 1080p.Litt skarpere bilde da men forskjellen er minimal.

Lenke til kommentar

TVer har som regel en god upscaler og takler ofte oppskalering bedre enn tunere, så du taper neppe så mye på å la tuneren mate TVen med 1080p. Hvis boksen kan sende ut veldig gode 4K-kanaler mister du potensielt sett kvalitet på disse da de blir nedskalert i oppløsning. Test litt fem og tilbake så finner du nok ut av hva som er best å gjøre.

Min erfaring med Telenor kabel er i alle fall at de kanalene jeg ser på er maks 1080p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...