Gå til innhold

Når er riktig tidspunkt å be om mer i lønn?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Først: Er ingeniør og medlem av NITO, så bruker deres statistikk for å vite hvor jeg ligger lønnsmessig. Ser på den litt mer avanserte statistikken deres hvor man går inn i type stilling, ansiennitet og alder som gir en god pekepinn på hvor man bør ligge i lønn.

For et års tid siden fikk jeg et jobbtilbud der jeg fikk forhandlet opp lønnen til et nivå jeg var fornøyd med, som lå innenfor den øverste 3/4-delen for min alders/ansiennitetsgruppe. Ble imidlertid ikke justert sommeren i fjor (noe jeg selvfølgelig var klar over ved kontraktsinngåelse), men med tanke på det gode lønnsoppgjøret som var da så ligger jeg per dags dato og vaker rundt snittet. Har ikke så alt for høye tanker om meg selv, men legger merke til at jeg får mange gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg gjør og føler at det bør være rom for å løfte lønna høyere enn der jeg er nå. Men jeg er usikker på når jeg bør gjøre det, og når sjansene mine for et godt utfall er størst? Tar gjerne imot erfaringer.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Normalt sett har en jo en justering ila året, så vent til lønnssamtalen? 

Tenker absolutt at det er det enkleste og det som vil koste meg minst energi. Vi har årlig lønnssamtale som leder tar initiativ til.
Samtidig har jeg lyst til å ta initiativet med en gang, uten å virke veldig grådig eller veldig misfornøyd med lønna, det jeg ønsker er å føle litt hvor landet ligger. Men så blir jeg så j***** usikker på om det er noe som er rart å gjøre sånn uten videre.

Endret av saila
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil oppover bør du få et annet tilbud på bordet. Først da har du noe å forhandle med. Beste pressmiddel som finnes. Først ta på mye ansvar og roller, være dypt inne i jobber, så får du et bedre tilbud fra et annet firma. Da finner du fort ut om de ønsker å strekke seg for å beholde deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
saila skrev (10 timer siden):

Tenker absolutt at det er det enkleste og det som vil koste meg minst energi. Vi har årlig lønnssamtale som leder tar initiativ til.
Samtidig har jeg lyst til å ta initiativet med en gang, uten å virke veldig grådig eller veldig misfornøyd med lønna, det jeg ønsker er å føle litt hvor landet ligger. Men så blir jeg så j***** usikker på om det er noe som er rart å gjøre sånn uten videre.

Det er ingen vits, da din leder sannsynligvis ikke vet lønnsbudsjettet enda. Men én kan alltids be om økning utenfor normal justeringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kva som er beste framgangsmåten vil variere utifrå lokale forhold.
Korleis foregår lønnsforhandlingane vanlegvis i dette firmaet? Er det ordentlige forhandlingar med kvar enkelt? Eller er det berre ei fordeling av den summen som er satt av til lønnsendring? Er firmaet også organisert slik at det foregår forhandlingar med kvar enkelt fagforeining? Eller er det slik at det kan gå årevis mellom kvar lønnsendring til nokon slår i bordet og krever meir?

Om du jobbar i eit firma der det ikkje er vanleg å ha lønnsforhandlingar utanom når enkeltpersonar tek initiativ til det så vil det lønne seg å være tidleg ute slik at du ikkje blir avspist med smulane som er igjen. Men om firmaet har rydde forhandlingar der alle dei tilsette blir vurdert samtidig så kan det nok bli oppfatta som useriøst om du prøver å kome inn frå sidelinja for å forsyne deg av lønnsmidlane før arbeidsgivar får muligheit til å vurdere alle tilsette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...