Gå til innhold

Er det egentlig biligere å lage maten selv?


Anbefalte innlegg

Har noen regnet på det egentlig?

I dagens sosiøkonomiske miljø hvor matprisene stadig stiger, så prøver man å ette sunt uten å knekke banken.

Jeg er veldig glad i Fersk og ferdig sine ferdigretter. Spesielt Biff Stroganoff med en netto vekt på 480g til 59kr.

Man hører stadig om at det er biligere å lage maten selv, men jeg klarer ikke helt å see det.

Her er noen av mine tanker

 

Vi kjøpper ofte små kvanta av mat og derfor også til den dyreste prisen pr ingridiens.

Ferdigmat produsenter produserer utrolige kvantum av de samme tingene så de kjøper antagelig de samme ingridiensene til enn brøkdel av prisen.

 

Det er mulig å tilbudshandle, men dete er mindre praktisk i realiteten enn på pappiret da man ofte er avhengig av ferskvarer som blir dårlige imelom tilbudens frekvens, og det neste du trenger kommer på tilbud.

I tileg så leger jeg merke til at tilbud ikke er spesielt til tilbud 1 ut av 3 ganger. Kansje sparer du 1 eller 2 kroner. Ikke verd joben det er å finne de.

 

Det jeg også ser er at når folk snakker om at de sparrer så glemer de ting som de antar alle har. Pepper, olje, salt, suker osv. Dise tingene er kansje en brøkdel av den totale samensetningen av retten, men du kan ikke kjøpe suker i 2g porsjoner så 2kg blir vel det nermeste og prisen der etter.

 

Jeg vil bare ette noe sunt og bilig, som også er godt. Jeg studerer så jeg har ikke lyst å leve på havregryn og vann, eller grandiosa som jeg finner på tilbud. Det må være mulig å ette sunt, selv om man har dårlig råd. Eller må man være øvre midelklasse for å leve sunt i norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man i en husholdning som består av en person, kan man argumentere for at noe av ferdigmaten gir billigste løsninger. Man kan lage biff stroganoff billigere, men må da lage den i store nok kvantum til at man får utnyttet råvarene man kjøper inn. Kjøper man Fjordland biff stroganoff, 460 gr, inneholder denne 31 % biff. Resten er ris og tomatsaus. Kjøper man høyrygg på Rema 1000, koster denne ca 210 kr per kg. Dette gir utmerket kjøtt til stroganoff. Skjærer man bort ti prosent, sitter man med kjøtt til ca 230 pr kg. Jeg tror ikke de beste løsningene nødvendigvis er å skulle kopiere Fjordland, men poenget er at det er mye annet enn kjøtt man betaler 100+ for per kg når man kjøper ferdigretter, inkluder ris, salt, løk, poteter og tomatsaus.

Et annet poeng er helseeffekten. Nå er kanskje ikke Fjordland verste eksempel, men generelt inneholder ferdigretter mye salt, og en god del uforholdsmessig mye karbohydrater av dårlig kvalitet. Jeg pleier å se etter billige proteiner, og har faste produkter jeg kjøper en god del av. Ser alltid om det er noe i halvprisdisken, men kjøper ikke åpenbart usunne varer, lettbedervelige varer, eller varer jeg ikke ser kan brukes til noe jeg kunne tenkt meg å lage. Jeg ser også etter tilbud, gjerne på tvers av butikkjedene, men handler ikke annet enn tilbudsvarer jeg har planlagt å kjøpe når jeg er inne, for eksempel på Bunnpris eller Joker. På Rema er eksempler på billige proteiner frosne kyllinglår i 2 kg pose for ca 65 kr pr kg, høyrygg til ca 210 pr kg og frossen sjømat f.eks. scampi, til ca 139 per kg. Det tar tid å tilberede frossen kylling, men har man stekt noen flere enn man trenger, kan man kjøle ned, beine ut å bruke til alt mulig, som kyllingsalat eller kjøtt til gryteretter.

Salatmix kan det være greit å kjøpe ferdigposer i stedet for fire-fem forskjellige salater som man ikke rekker å spise opp. Kjøper selv ferdige frossengrønnsaker, som risblandig, bønnemix og frossen løk (frossen løk er ikke det billigste, men da har jeg akkurat mengden jeg ønsker). Kjøper EMV alle steder hvor kvaliteten ikke er betydelig dårligere. Smaker First Price leverpostei dritt, sprekker ikke budsjettet med å bytte ut denne med Stabburets. Har man en favorittkaffe eller noe annet som gjør dagen bedre, er det greit å gi etter her framfor å ende opp med å bruke mye mer penger på noe som frister f.eks. bensinstasjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det er mye billigere å lage maten selv, men ikke om du kjøper inn for å lage én porsjon til én person.

Er dessverre nødt til å planlegge litt langsiktig, lære seg hva som er basisvarer man kan ha stående, helst ha fryser for å ta vare på en del større kvanta råvarer av kjøtt, fisk og noen grønnsaker, og også lage mer enn én porsjon av gangen og fryse ned resten / sette i kjøleskapet for lønsj / middag senere i uken.

Dersom man uten å planlegge prøver å handle inn til å lage gode middager til én person så blir det raskt mye som går ut på dato og i søpla, og dyrere enn ferdigmiddag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg prøvd. Det kostet meg ca 50kr hvis jeg matchet størelsen og blandingsforholdet av ris/stroganoff til Fersk og ferdig. Jeg har da ikke inkludert matolje/salt og pepper, strøm og oppvask. Det kan hende jeg kan effektivisere prosesen, men vis vi tar inn i betrakning den tiden jeg brukte på å lage maten så er det å spare 9kr pr rett ikke mye å rope hura for. TIdsforbrukket vile sefølgelig gått ned med ortlig utstyr, oppvaskmaskin og øvelse, men jeg føller fortsat at jeg er bedre tjent med å finne meg en ekstra jobb, få betalt for 1 til 2 timers arbeid og heller kjøppe maten ferdig tilbredt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...