Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattemessig bostedsbekreftelse


Craque

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Dersom man er bosatt i utlandet skal man jo vise frem skattemessig bostedsbekreftelse i skattemeldingen. Det er vedlegg for dette og hele pakka i det man sender inn skattemeldingen. 

Hva skjer derimot når man er freelance for et svensk selskap og pengene kommer inn på konto fra Sverige. Bostedsbekreftelsen vil da få Sverige som land under: Avoidance of double taxation between (bostedsland og Sverige?)

Jeg har flere ganger forsøkt å forklare til min regnskapsfører at det må stå Norge der, men dette vil visst bli et problem for lokale skattemyndigheter at et tredje land blir innblandet. Konklusjonen er at pengene kommer fra nettopp Sverige og ikke Norge. 

Er det nok at Skattetaten ser at så lenge man er bosatt og skattepliktig i det akutelle landet så kan man starte prosessen med å bli skattemessig emigrert eller må det absolutt stå Norge på punktet ovenfor? 

 

God helg! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 035fb...884

Så du har emigrert til Sverige? 

Har du folkeregistrert adresse i Norge, samt fremdeles står som norsk statsborger - så tror jeg det er godt nok. Du må være ute av Norge i mer enn 180 dager i løpet av et år, eller noe slikt, før du er å anse som utvandret. At du får lønn på svensk konto og jobber i Sverige, betyr lite dersom du kan dokumentere at du er norsk.... 

Tror uansett det beste er å bare ta kontakt med Skatteetaten og spørre der. 

Anonymous poster hash: 035fb...884

Lenke til kommentar
17 hours ago, Craque said:

Er det nok at Skattetaten ser at så lenge man er bosatt og skattepliktig i det akutelle landet så kan man starte prosessen med å bli skattemessig emigrert eller må det absolutt stå Norge på punktet ovenfor?

Nei, du må sannsynligvis ha både:

-bostedsbekreftelse utstedt av <bostedlandets> skattemyndigheter, som uttrykkelig bekrefter at du er skattemessig bosatt i <bostedslandet> etter skatteavtalen med Norge

og

-bostedsbekreftelse utstedt av <bostedlandets> skattemyndigheter, som uttrykkelig bekrefter at du er skattemessig bosatt i <bostedslandet> etter skatteavtalen med Sverige

Lenke til kommentar

Takk for svar. Problemet med det er jo at jeg aldri får meldt meg som skattemessig utflyttet ettersom bostedslandet ikke kan sette Norge under:  Avoidance of double taxation between ... 

Sverige har jeg ingenting med å gjøre foruten at de betaler en lønn som jeg selv er ansvarlig for å skatte i det landet jeg bor i. Har verken adresse eller bopel i Sverige. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Brasil. Fikk beskjed fra regnskapsfører at det er Sverige pengene kommer fra og derfor må Sverige og Brasil stå oppført sammen i "Avoidance of double taxation"

De mener Norge ikke har noe med saken å gjøre og bare forvirrer lokale skattemyndigheter for feilskjær. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Craque said:

Fikk beskjed fra regnskapsfører at det er Sverige pengene kommer fra og derfor må Sverige og Brasil stå oppført sammen i "Avoidance of double taxation"

Hva mener de dersom du sier du også vil få inntekt fra Norge? Da vil de ikke bli forvirret?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (23 timer siden):

Hva mener de dersom du sier du også vil få inntekt fra Norge? Da vil de ikke bli forvirret?

Godt spørsmål. Men det er jo ikke tilfelle. I motsetning til Norge er de veldig opptatt av hvor pengene kommer fra, skal ha adressen til selskapet som utbetaler og org.nummer osv osv 

 

Har jobebt freelance for et britisk selskap også. Det var aldri noe problem å rapportere inn til skatteetaten i Norge. Bare å vise hvor mye som kommer inn på konto og betale skatt der etter. Men igjen, alle land har ikke like transparente skattelover som Norge. 

Endret av Craque
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at ved håndteringen av en inntekt med svensk kilde så er det den svensk-brasilianske skatteavtalen som skal anvendes, hvis du er bosatt i Brasil. Fordi håndteringen av denne inntekten i Sverige og i Brasil avhenger av denne skatteavtalen, ikke av noen andre. 

Håndteringen av skattemessig bopel overfor norske skattemyndigheter er en separat sak, og krever en separat bekreftelse (CoR) som er utstedt i medhold av skatteavtalen mellom Norge og Brasil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 12.3.2023 den 14.19):

Hvordan gjøres bestilling av bostedsbekreftelse for deg fra Brasil's skattemyndighet? Personlig kontakt, skjema på papir eller skjema på en nettside?

Bestilling fra skjema via nettsiden. Men det er regnskapsføreren min som skulle ta seg av det. 

krikkert skrev (På 13.3.2023 den 15.17):

Det er helt korrekt at ved håndteringen av en inntekt med svensk kilde så er det den svensk-brasilianske skatteavtalen som skal anvendes, hvis du er bosatt i Brasil. Fordi håndteringen av denne inntekten i Sverige og i Brasil avhenger av denne skatteavtalen, ikke av noen andre. 

Håndteringen av skattemessig bopel overfor norske skattemyndigheter er en separat sak, og krever en separat bekreftelse (CoR) som er utstedt i medhold av skatteavtalen mellom Norge og Brasil. 

Skjønner. Vet bare ikke hvordan jeg skal få en CoR utstedt i medhold av skatteavtalen mellom Norge og Brasil fra lokale skattemyndigheter. Har ingen inntekt fra Norge

image.jpeg.6c4497987177918c6d876aa9f0622109.jpeg

 

Endret av Craque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...