Gå til innhold

Seriell konvertering til Excel og skriver


Anbefalte innlegg

Bruker en skriver fra 1991 på jobb til å skrive ut sortering av trelast fra en gammel PLS. 
Dvs at den skriver ut lengde, sort, kvalitet og dimensjoner til en skriver når jeg trykker på at den "lommen" med material skal pakkes.

Har tenkt på og få dette over på en redigerbar excel til barebone/nettbrett, med automasjon der den både skriver ut og lagrer det digitalt.

Noen som har peiling på om det kan funke? Trenger kanskje software som konverterer?
Noe ala slik, bare med female db25 begge veier
Kommer tilbake i morgen med info, men tror dette er DB25 til printeren.

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (51 minutter siden):

USB til RS232 er helt kurant. De kommer med DB9, men adapter til DB25 er også helt kurant.
https://www.multicom.no/startech-usb-to-rs232-db9-db25/cat-p/c/p3485352

Windows vil antagelig finne driver automatisk. Det vil dukke opp en COM port i Enhetsbehandling.
Så spørs det bare hvor godt nye Windows versjoner håndterer printer via serieport.

Takk, vet du om hvordan dette konverteres til excel? Er en gammel Telemecanique PLS

Lenke til kommentar

Ser at jeg mistolket spørsmålet til å bare være tilkobling av gammel printer til Windows.
Men å få inn data fra PLS til Excel er et helt annet kompleksitetsnivå. Fysisk tilkobling (av RS232) er kurant, men det kreves spesialtilpasset programvare for å kunne gjøre det du vil. F.eks bruke .NET bibliotek for å lage data i Excel.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Du kan lage en virtuell COM/TTY-enhet som tar i mot data før den sender den ut til den fysiske enheten. Om systemet deres er like gammelt som printeren så kan det være lettere å lage en mellommann med en Arduino/Raspberry Pi.

Ja, er veldig gammelt hele greia. Blir ikke arduino en del jobb, om det ikke finnes ferdig løsning? 

 

Hårek skrev (2 minutter siden):

Ser at jeg mistolket spørsmålet til å bare være tilkobling av gammel printer til Windows.
Men å få inn data fra PLS til Excel er et helt annet kompleksitetsnivå. Fysisk tilkobling (av RS232) er kurant, men det kreves spesialtilpasset programvare for å kunne gjøre det du vil. F.eks bruke .NET bibliotek for å lage data i Excel.

har kommet over dette ?

Lenke til kommentar
Fartlitter skrev (6 minutter siden):

Blir ikke arduino en del jobb, om det ikke finnes ferdig løsning? 

Det er veldig spesifikt det du spør etter, så tror ikke du finner ferdigløsninger nei. Ikke som jeg kjenner til i det minste.

En erfaren kunne kanskje mekket sammen noe på noen timer, men om du lære deg alt underveis så blir det jo som alle lærereiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...