Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

ble kontaktet av en ukjent som villa att jeg skulle kjøpe gavekort til han. Han skulle overføre nærmere 30.000kr som jeg skulle kjøpe sånn paysafe kort for også sende til han også skulle jeg få noen lapper for det. Hva gjør jeg? Han har overført og forlanger at jeg gjør det selv om jeg har sagt nei flere ganger og sagt att jeg kan overføre tilbake men det var tydeligvis ikke aktuelt. Blir kjempe redd. På profilen hans står det at han er lege også så er vedig rart dette her.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avvent til mandag å ta en tur på politistasjonen å forklar situasjonen.

Økokrim har sikkert lyst til å vite hvorfor en fyr prøver å vitvaske 30lapper. Er vel en som har stukket av med bankbrikken å koden til en stakkar, og prøver å få ut pengene via deg. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Tipper vedkommende har solgt en snøfreser eller noe som han har krevet forskuddsbetaling for og oppgitt din konto.

Om du kjøper gavekort og gir til han er de pengen hvitvasket, og du sitter igjen med å skylde penger til en som skulle kjøpe snøfreser som ikke finnes.

Ganske vanlig svindelmetode. Bare få politiet med på laget og få pengende refundert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Karltorbj said:

I en slik situasjon, er det vel naturlig, at en kjenner paa usikkerhet og frykt.

Men, hvorfor er du redd?

Truer han deg?

Det som gjerne skjer er at de som har "kjøpt" noe hos deg kan begynne å true. De har jo kontonummer å gå etter og tror vedkommende har svindlet dem.

Personen de handlet hos med sin falske profil er nok forduftet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Det som gjerne skjer er at de som har "kjøpt" noe hos deg kan begynne å true. De har jo bare kontonummer å gå etter og tror vedkommende har svindlet dem.

Ja, ser den, men svindleren, legger jo naermest hodet sitt paa blokka her.

Er han beskyttet, gjennom kryptering, eller noe?

Falsk identitet?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
1 hour ago, Karltorbj said:

Ja, ser den, men svindleren, legger jo naermest hodet sitt paa blokka her.

Er han beskyttet, gjennom kryptering, eller noe?

Falsk identitet?

Falsk eller stjålet identitet ja. Trenger jo bare å f.eks lage eller stjele seg en facebook konto.

Gavekort kan vel kun spores til kjøperen av dem - som jo vil være trådstarter.

Så temmelig vanskelig å få tak i svindleren her.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Anonymnordmann skrev (20 minutter siden):

Hei, liten oppdatering her.

Det viser seg at denne svindleren har solgt snøfresere til folk mot forskuddsbetaling og oppgitt mitt kontonummer.

 

 

Fin maate aa avslutte traaden paa.

Det er saa mangen som soeker raad her og ikke gir en tilbakemelding, paa hvordan det gikk.

Lykke til videre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...