Gå til innhold

TV - Kjøpsguide 2022/2023


Anbefalte innlegg

Etter å ha tatt meg selv i å gjenta meg selv flere ganger i følgende tråd: https://www.diskusjon.no/topic/1817324-tv-og-lydplanker-kjøpsguiden-2021-vår/ Så tenkte jeg det var like greit å lage min egen tråd med en oversikt over mine TV-anbefalinger.

Mitt beste råd er å kjøpe en OLED, evt. en LCD med local dimming. Disse anbefalingene tar utgangspunkt i bildekvalitet. For smart-funksjoner osv. skaff deg heller en streamingboks som Apple TV 4k/Nvidia Shield 2019/Chromecast med Google TV 4k. 

TV-markedet er dessverre veldig top-heavy. Man får rett og slett ikke noe særlig forbedring av modellene som ligger i lavere pris-klasser år etter år. Det har faktisk gått motsatt vei de siste årene for mid/low-end modeller, man får MINDRE for pengene enn før. 

Klarer man å strekke seg til modellene jeg nevner nedenfor får man mye TV for pengene. Mulige alternativer er å gå ned i størrelse, vente på tilbud eller spare. Jeg forstår at denne prisklassen ikke er for alle, men ser man på film/tv-serier/spill får man mye igjen for det. Ser en kun på linær tv i 720p/1080p går det greit med billigere tver.

 

OLED vs. LCD:
Anbefaler alle å kjøpe OLED først, pga. alle fordelene med OLED over LCD. Returner evt. OLEDen tilbake på angrerett hvis du finner ut at du ikke kan ha OLED pga. behov for en veldig lyssterk TV (mange vinduer, direkte sollys, eldre øyne og mye TV-titting midt på lyse sommerdager). Da er LCD-TVer et alternativ. De eneste fordelene med LCD over OLED er økt lysstyrke (på mid/high-end modeller) og fravær av muligheten for innbrenning av bildet. Jeg tør påstå at OLED er bedre på det meste annet.


Anbefalinger:
OLED: Kan slå av hver enkelt pixel, for utmerket sortnivå. Lynraskt panel. Egnet til Film, TV-serier og Gaming. 

  • Sony A95K
    • Hvis kun det beste er godt nok. Verdi for pengene går ut av vinduet her.
  • LG C2 
    • (God pris hvis du får den til ~18k i 65")
  • Samsung S95B
    • Godt fargevolum.
    • Lysstyrken ble redusert etter software-oppdatering. Dårlig kvalitetskontroll. Mangler Dolby vision. (Kan vurderes om du får den billigere enn C2)
  • LG CS
    • Bruker samme panel som fjorårets C1, men nyere SoC. (Vurder hvis du får den flere tusenlapper billigere enn C2)
  • LG B2 
    • (hvis du får den billigere enn CS). Bedre lysstyrke i SDR enn CS, men dårligere "gradient handling" og bildeprosessering.

LCD:  Fordelene med LCD over OLED er økt lysstyrke (på mid/high-end modeller) og fravær av muligheten for innbrenning av bildet.

  • TCL C935 (65" og 75")
    • Toppmodell fra TCL med flere dimmingsoner enn alt fra Samsung og Sony. Veldig bra bildekvalitet. 
    • Dårlig på smartfunksjoner (kjøp separat streamingboks). 
    • Unngå 75 tommer! Har problem med en mørk synlig horisontal stripe i øvre del av bildet.
  • TCL C835 (55" og 65")
    • Flere dimmingsoner enn alt fra Samsung og Sony.Veldig bra bildekvalitet. 
    • Dårlig på smartfunksjoner (kjøp separat streamingboks)
  • Samsung QN9[0-5]B (55" - 85") [Altså alt som er lik/høyere modellnr. enn Samsung QN90B].
    • Ofte dyrere enn TCLene og har dårligere bildekvalitet. (Vurder om du får den billigere enn C835 eller trenger 75"+ LCD)
    •  Mangler dolby vision. 




LCD-modeller å unngå (klikk 'spoiler' for å se modellene):

Spoiler
  1. TCL C935 i 75"-utgave. Hardware-feil med mørk horisontal stripe
  2. Samsung QN85B og lavere (eks. QN80B, QN70B, QN60B osv.) Dyre og dårlig bildekvalitet sammenliknet med andre LCDer.
  3. Samsung The Frame (I praksis en dyrere QN70B og rammer må kjøpes separat, min guide fokuserer primært på bildekvalitet (les: ikke estetikk)
  4. Sony X80K, X81K, X89K (low-end panel, dårlig bildekvalitet, lav kontrast, mangler lokal dimming bla.)


Ekstra store TVer (83"+): Her betaler man (etter min mening) alt for mye for størrelsen vs. bildekvalitet. Anbefaler å gå ned til 77" OLED eller 75" LCD hvis mulig. Mye bedre bildekvalitet for pengene her. 

Tilbud
Det lønner seg å kjøpe TVer på tilbud. Black Friday, Januarsalg, lagertømming av forårets modeller. Bruk prisovervåkningsverktøy/sammenlikning som prisjakt.no og prisguiden.no for referanse. 

Endret av Slaps
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Slaps endret tittelen til TV - Kjøpsguide 2022/2023
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Switters said:

Med de prisene som er så, særlig på de LCD modeller du anbefaler, er det da en nobrainer å kjøpe LG cs hvis man skal noe i 65"? Har lett etter gode tilbud på Finn en stund, men de er few and far between... Plutselig gikk cs ned med 10k, og sa ble plutselig ny tv aktuelt😄

Det er mer opp til deg. Men den har ikke vært billigere. 65" LG CS har blitt satt ned til 16k tidligere også

Prisene på de to TCLene har vært satt opp veldig mye i det siste. Men godt mulig de kommer ned igjen til 14k for C935 65" og 13k for C835 65"

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Innbrenning er en god grunn for å kjøpe LED. 

Har du unger som ikke slår av TVn. 
Eller du bruker den som PC skjerm eller annet som har mye statiske bilder, så egner det seg ikke med OLED.

Jeg har Chrome åpen med masse tabs, nesten hele dagen. Ser en del Youtube i Cinema mode, for jeg gidder ikke sette på fullskjerm, og kan da gjøre andre ting mens jeg hører på det de sier.

Bruker du TVn kun for film og serier, og ikke lar den stå på hele dagen, så er det klart OLED er vinneren.
Jeg ønsker meg en OLED for filmer, men ikke noe jeg har i budsjettet nå. 

Hvordan er det med TV-kanal logoer.  
Vil de brenne seg inn i skjermen om en ser mye på en kanal?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Hvordan er det med TV-kanal logoer.  
Vil de brenne seg inn i skjermen om en ser mye på en kanal?

JA! 
Jeg har en LG OLED som er snart 6 år gammel, dette er en LG OLED65E6V. Her er det tydelig merker etter NETFLIX-logo nede til høyre og YOUTUBE oppe til høyre samt to brede belter nede og oppe grunnet mye filmtitting.
Faktisk så irriterende at ny tv vurderes seriøst ja..   😞
Meeen det blir mok en ny oled..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dubious said:

Innbrenning er en god grunn for å kjøpe LED. 

Har du unger som ikke slår av TVn. 
Eller du bruker den som PC skjerm eller annet som har mye statiske bilder, så egner det seg ikke med OLED.

Jeg har Chrome åpen med masse tabs, nesten hele dagen. Ser en del Youtube i Cinema mode, for jeg gidder ikke sette på fullskjerm, og kan da gjøre andre ting mens jeg hører på det de sier.

Bruker du TVn kun for film og serier, og ikke lar den stå på hele dagen, så er det klart OLED er vinneren.
Jeg ønsker meg en OLED for filmer, men ikke noe jeg har i budsjettet nå. 

Hvordan er det med TV-kanal logoer.  
Vil de brenne seg inn i skjermen om en ser mye på en kanal?

Lær ungene å slå av "ting" som ikke er i bruk :)

Nyere OLED tv har "pixel shift", Logo dimming og ABL for å unngå problemer med innbrenning av statiske bilder og forlenger panelets "levetid".

Endret av bar1
rettelse
Lenke til kommentar
bar1 skrev (2 timer siden):

Lær ungene å slå av "ting" som ikke er i bruk :)

Nyere OLED tv har "pixel shift", Logo dimming og ABL for å unngå problemer med innbrenning av statiske bilder og forlenger panelets "levetid".

Jeg har ikke unger selv, men jeg har erfart at de er flinke til å slå på ting, men ikke så flinke til å slå de av.

OLED er fortsatt for de som ser mest på film, bytter ofte, eller bruker TVn lite.
Min TV har stått på 24/7 i over 1 år nå, ofte sovnet med Chrome åpen med de samme tabs. 

Men, som sagt, jeg ønsker meg OLED, for å se filmer, og serier, i beste kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fornøyd med at jeg rakk å kjøpe igår, før alle ble enige om å sette opp prisene LG CS 65" med 10k igjen!

Ser ikke på mye av det samme hele tida, og lar ikke TV stå på unødig, så innbrenning tror jeg ikke ernoe problem lenger. Lysstyrke bør vel være bedre enn min 10 år gamle LCD  vil jeg tro🙃🙂

Lenke til kommentar
2 hours ago, Switters said:

Fornøyd med at jeg rakk å kjøpe igår, før alle ble enige om å sette opp prisene LG CS 65" med 10k igjen!

Ser ikke på mye av det samme hele tida, og lar ikke TV stå på unødig, så innbrenning tror jeg ikke ernoe problem lenger. Lysstyrke bør vel være bedre enn min 10 år gamle LCD  vil jeg tro🙃🙂

Gratulerer med bra tv "deal".
Ikke sikkert lysstyrke er høyere på den nye tvn, men bildekvalitet vil være MYE bedre.
 

Endret av bar1
rettelse
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ser ikke ut til at det er forskjeller mellom paneler på Samsung QN90B i NA og Samsung QN90B i EU, slik det var på tidligere modeller (QN90A). Jeg oppdaterer guiden ovenfor.

Uheldige kjøpere i f.eks. Mexico og Australia får fortsatt IPS-panel når de kjøper QN90B. Ser ut til at EU, som NA nå får VA (som er ønsket). Jeg ville dobbeltsjekket at du får et VA-panel før du faktisk kjøper det. Jeg ville også tenkt igjennom om en vil støtte en leverandør som Samsung, som driver med slikt manipulerende tull.

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...