Gå til innhold

[LØST] 5900X er utrolig varm selv på idle


Celusion

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en AMD Ryzen 9 5900X som jeg kjøler med en Corsair H100i Platinum SE og 2x120mm vifter som blåser ut. Kabinettet er Cooler Master MasterBox TD500 med 3x 120mm vifter i front, samt at jeg har festet nok en 120mm i bakkant for uttrekk. Det skal dermed være god luftflyt som vist på bilde.

PC'en har fungert veldig bra og vært kjølig i 2 år, men plutselig har temperaturen økt, nesten over natta føler jeg. Nå ligger jeg på 82 grader IDLE!!! med viftene på minimum, mens jeg klarer å presse pc'en ned til kanskje 75-76 grader idle med all blås på maks. 

Jeg har renset hele pc'en, inkludert kjøleribba til vannkjølingen uten at dette hjalp nevneverdig. Alt er stock - null clock.

Hva i alle dager er det som foregår? Skulle tro at kjølevannet holdt lenger enn 2 år?

pc.png

høy temperatur.png

Endret av Celusion
Problemet er løst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det kan stemme da jeg ikke hører en eneste lyd fra pumpa. Dog viser iCUE at den går på 2440rpm..

Forslag til alternative kjølere?

Har sett på CORSAIR iCUE H150i ELITE LCD, men jeg leser mye om at Corsair har problemer med høyfrekvente lyder fra pumpene sine, noen erfaringer her?

Takker så mye så langt.

Lenke til kommentar

Kan ikke man se pump speed i software ? Har en Kraken x73 og den skrek som en brent hamster etter bytte av HK, for den fikk ikke vann. Da kan man si jeg var rimelig kjapp å skru av. Men der leser jeg turtallet på pumpen på 2800 rpm eller noe sånt. Måtte vri kabinettet i alle retninger for å flytte "boblen" ut av pumpa, og den surklet i en uke etterpå. ER vel 5-6 år gammel.

Edit: Å ja du så turtall ja

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Celusion skrev (19 minutter siden):

Høres ut som det kan stemme da jeg ikke hører en eneste lyd fra pumpa. Dog viser iCUE at den går på 2440rpm..

Forslag til alternative kjølere?

Har sett på CORSAIR iCUE H150i ELITE LCD, men jeg leser mye om at Corsair har problemer med høyfrekvente lyder fra pumpene sine, noen erfaringer her?

Takker så mye så langt.

Kan du ikke bare reklamere på kjøleren også få en ny tilsendt?

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet til å reklamere dessverre da jeg kjøpte denne nybygd - og det manglet kvittering på kjøleren.

Har bestilt meg H150i så håper den fikser problemet, men jeg er likevel litt usikker. 
Vedlagt bilde viser temperaturen på kjølevannet slik jeg skjønner det? Hvis det er 33.6 grader så er det utrolig merkelig at CPU temperaturen er såpass høy. Jeg har vekslet på å kjøre quiet, balanced og extreme og hører at pumpa endrer lyd så den kjører faktisk.

Lurer litt på om det tyder på at kjølinga ikke sitter helt inntil CPU'en? Men samtidig har jeg prøvd å presse den mer inntil uten at dette endret noe som helst.

temp.png

Lenke til kommentar
horrorr skrev (10 minutter siden):

Ref. coretemp i første post - 107watt og 4,6 boost på 9 av 12 kjerner høres ikke veldig idle ut.

Hva sier BIOS om temp ved reel idle siden ingenting kjører på det tidspunktet?

DER var du på kornet. Sjekket raskt oppgavebehandling og fant "Razer central services" på topp. Avsluttet denne og da dunka CPU temperaturen rett ned til 45 grader. Hadde aldri trodd det skulle ha så mye å si for en enkel tjeneste som ikke skiller seg banebrytende ut.razer.png.798c7a8541746af8a3b9aac037870997.png

bedre.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Default PPT er vel 142 (142 watt). Det mulig å redusere max power ved å redusere PPT verdien. Det selvfølgelig redusere ytelsen noe også. Det kan likevel være greit hvis kjølingen er begrenset, men ikke helt nødvendig da cpu uansett vil klokke ned om temperatur er for høy.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...