Gå til innhold

Skatt på etterbetaling.


Duriello

Anbefalte innlegg

Hei. 

I 2022 fikk jeg en etterbetaling fra nav, denne ble det trukket 44% skatt på. 

Nå i januar fikk jeg etterbetalt renter på disse pengene, disse var det ikke trukket skatt på. Skatteetaten sa jeg måtte føre disse inn som renteinntekt på skattekort 2023, noe som fører til at skatt jeg skal betale går fra ca 23% til ca 30%.

Dette gjør at månedsbudsjettet mitt skakkjøres en god del.

Har skatteetaten mulighet for at jeg bare betaler inn det av disse pengene som skulle gått til skatt på en gang på noe vis, eller må jeg konstant drive å føre dette tilbake fra spare/bufferkonto hver måned for å unngå å gå i minus? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (3 timer siden):

Hei. 

I 2022 fikk jeg en etterbetaling fra nav, denne ble det trukket 44% skatt på. 

Nå i januar fikk jeg etterbetalt renter på disse pengene, disse var det ikke trukket skatt på. Skatteetaten sa jeg måtte føre disse inn som renteinntekt på skattekort 2023, noe som fører til at skatt jeg skal betale går fra ca 23% til ca 30%.

Dette gjør at månedsbudsjettet mitt skakkjøres en god del.

Har skatteetaten mulighet for at jeg bare betaler inn det av disse pengene som skulle gått til skatt på en gang på noe vis, eller må jeg konstant drive å føre dette tilbake fra spare/bufferkonto hver måned for å unngå å gå i minus? 

 

hvor mye er det snakk om i renter? 
Det å gå fra 23% til 30% er ett kjempehopp, har du fått 100 000+ i renteinntekt?

Har du sendt inn oppdatert skattekort enda? 
Hvis du ikke har sendt inn så er det vel bare å la være å oppdatere skattekortet ditt?

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

hvor mye er det snakk om i renter? 
Det å gå fra 23% til 30% er ett kjempehopp, har du fått 100 000+ i renteinntekt?

Har du sendt inn oppdatert skattekort enda? 
Hvis du ikke har sendt inn så er det vel bare å la være å oppdatere skattekortet ditt?

 

Rett i underkant av 100.000.

Har allerede endret skattekort som jeg ble fortalt jeg skulle. 

Prøver å få de til å gjøre så jeg kan betale en "lump sum" så jeg kan beholde gamnelt trekk. Men liten sammarbeidsvilje fra deres side. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Duriello skrev (På 13.2.2023 den 22.39):

Rett i underkant av 100.000.

Har allerede endret skattekort som jeg ble fortalt jeg skulle. 

Prøver å få de til å gjøre så jeg kan betale en "lump sum" så jeg kan beholde gamnelt trekk. Men liten sammarbeidsvilje fra deres side. 

Du kan jo bare endre skattekortet ditt igjen, slik at trekket blir lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...