Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lifesum og daglig kaloriinntak


Gjest ce909...113

Anbefalte innlegg

Gjest ce909...113

Hei.

Jeg har hatt Lifesum i noen dager nå, og bruker en måltidsplan som heter "16:8 Morgenfaste", ettersom jeg tester ut en periodisk faste en liten stund.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor de gjenværende kaloriene endrer seg som de gjør. For litt siden stod det at jeg hadde "800 kcal igjen", men nå har tallet plutselig endret seg til 1466.

Jeg har spist totalt 2583 kalorier og forbrent 1707 etter en lang og solid kveldstur.

Har ikke endret på noe, hverken justering av makronæringsstoffer eller daglige kalorier. Jeg bruker kun appen sine standarder for øyeblikket. Mitt mål er å gå ned i vekt (90 kg), og min nåværende vekt er 108 kg.

Håper noen her inne har peiling på hvordan Lifesum fungerer og kanskje kan komme med noen tips og erfaringer.

PS: Jeg er blitt gjort oppmerksom på at andre tjenester muligens kan være bedre og mer nøyaktige. Har lest masse rundt på nettet, for å si det mildt. Nå er det Lifesum jeg forsøker å forstå meg på.

På forhånd takk! 😊

Anonymous poster hash: ce909...113

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ingenting om denne appen, men jeg sverger til Keto. Å telle kalorier er ikke en måte jeg vil prøve å bevare en slank kropp på. Søk deg opp og les litt om keto, og se om dette kan være noe som passer deg. Jeg elsker salat, egg og bacon, så dette passer meg helt perfekt. Du slipper å tenke eller å bry deg om kalorier, spesielt hvis du kjører faste i tillegg, som de fleste som spiser keto gjør.

 

Jeg vil ikke prakke på deg noen diett, så jeg anbefaler deg å lese deg godt opp på dette og gjøre opp din egen mening, spesielt om du aldri har hørt om denne måten å spise på. Forskning viser at det er en av de sunneste, om ikke den sunneste måten å spise på.

 

Derfor jeg velger å spise sånn er: Aldri sultfølelse, sukker, brus, "fyfy" mat frister aldri, mer energi, bedre søvn, stabil og varig vektnedgang, tenker klarere, mer positiv, mye mindre negative følelser og tanker. Søk opp Dr. Berg på youtube. 

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det er alle tiders at det fungerer bra for deg. Kan si det samme med det opplegget jeg holder på med nå.

Har fra før av hatt et nullinntak på tilsatt sukker en ganske lang tid, og sulten har jeg under kontroll. Siden jeg er i oppstarten så kommer det fortsatt i bølger, men det er bare en liten følelse som jeg velger å overse til fordel for andre og potensielt gode helsegevinster.

Håper noen andre der ute faktisk har svar på det jeg lurer på, slik at vi kan holde denne tråden så relevant som overhodet mulig. Tipper det er flere enn meg som lurer på hvordan det fungerer.

 

Lenke til kommentar

Antar at årsaken til endringen er kveldsturen din og at du har koblet appen mot en smartklokke eller lignende og denne automatisk rapporterer til Lifesum. Det sagt så høres 1707 kalorier for en kveldstur, selv om den er lang, ekstremt mye ut selv for en person på 108kg. Dersom du har planer om å gå ned i vekt, og også om å faktisk spise kalorier du trener (noen gjør ikke det, men tar det som en bonus for raskere vektnedgang) ville jeg regnet med at 30-40% av de kaloriene er det som reelt ble forbrent. Det er selvsagt en antagelse basert på informasjonen "lang kveldstur". Intensitet/tid o.l har mye å si.

Endret av simen929
Lenke til kommentar

Lifesum funker bra for å bare tracke kalorier (har vel brukt den hver dag i ca 1 år nå, riktignok med noen custom instillinger), men hadde droppet å koble den opp mot trening/sensorer. Enkelt å greit fordi den kan fort beregne feil og hvis du trener/går ca like mye hver uke, så blir det bare støy i i forhold til hvor mye kalorier du skal ha. Da er det bedre å ta gjennomsnittet hver uke av vekt og se hvordan det utvikler seg over tid for å så justere kalorier.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (6 timer siden):

Kveldsturen må være rundt 4mil hvis den skal tilsvare over 1700kcal

Det var det som stod på Lifesum, men som du kan se så viser Samsung Health noe helt annet. Jeg er så lite kjent - og i tillegg helt fersk - med dette, så jeg forsøker å suge til meg all mulig info som kan bedre innsikten min.1723221651_Screenshot_20230208_193858_SamsungHealth.thumb.jpg.1dbfbf502c28b7de5a51f4ee69162e7d.jpg

Screenshot_20230208_193744_Lifesum.jpg

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 timer siden):

Lifesum funker bra for å bare tracke kalorier (har vel brukt den hver dag i ca 1 år nå, riktignok med noen custom instillinger), men hadde droppet å koble den opp mot trening/sensorer. Enkelt å greit fordi den kan fort beregne feil og hvis du trener/går ca like mye hver uke, så blir det bare støy i i forhold til hvor mye kalorier du skal ha. Da er det bedre å ta gjennomsnittet hver uke av vekt og se hvordan det utvikler seg over tid for å så justere kalorier.

Takk for innspill.

Nå vet ikke jeg hvordan jeg skal justere og sånne ting i forhold til vekt og hva som er "riktig" og sånt ennå, men jeg skal vurdere å koble fra tredjeparter hvis det skaper mer forstyrrelser for meg.

Hva tenker forresten du er anbefalt daglig kaloriinntak på en som nå veier 108 kilo og skal ned til 90 - som trener 3 dager i uken?

Lesing av artikler på ulike nettsider skaper bare mer forvirring for meg, ettersom det er så mye forskjeller, synsing, ny og gammel forskning osv.

Ble tidligere i dag stilt spørsmålet om hvor lang tid jeg hadde tenkt til å bruke på å nå målet mitt på 90 kilo, som om det var noe som var helt avgjørende for å få det magiske tallet.

Jeg har virkelig ingen anelse.

Lenke til kommentar
Christoffer M skrev (1 time siden):

Det var det som stod på Lifesum, men som du kan se så viser Samsung Health noe helt annet. Jeg er så lite kjent - og i tillegg helt fersk - med dette, så jeg forsøker å suge til meg all mulig info som kan bedre innsikten min.1723221651_Screenshot_20230208_193858_SamsungHealth.thumb.jpg.1dbfbf502c28b7de5a51f4ee69162e7d.jpg

Screenshot_20230208_193744_Lifesum.jpg

Har ikke erfaring med slike apper men virker som at det som vises som kcal igjen er hva som gjenstår for å nå vedlikeholdsinntaket og det som står som brent er kcal forbrent under registrert trening. Da blir vedlikeholdsinntaket 1476+1717. Kan hende jeg er helt på viddene men det var slikt jeg oppfattet skjermbildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (26 minutter siden):

Har ikke erfaring med slike apper men virker som at det som vises som kcal igjen er hva som gjenstår for å nå vedlikeholdsinntaket og det som står som brent er kcal forbrent under registrert trening. Da blir vedlikeholdsinntaket 1476+1717. Kan hende jeg er helt på viddene men det var slikt jeg oppfattet skjermbildet.

Har ikke engang vært bevisst på hva begrepet vedlikeholdsinntak betyr.

Selv om jeg har hatt, og fortsatt har relativt lav kompetanse når det kommer til kosthold og ernæring, så har jeg et veldig bevisst og sunt kosthold gjennom fasteperioden min.

Dette er selvsagt noe jeg også kommer til å fortsette med når jeg ikke faster.

Jeg går all-in når det kommer til å opprettholde denne livsstilen, ettersom jeg har begynt å kjenne på en helt rå økning i styrke, utholdenhet og helhetlig helse generelt.

Jeg gleder meg selvsagt også til å se resultatet, både i vektreduksjon og andre verdier som er målt før jeg startet med min tidsbegrensede faste.

Har nå tatt skjermbilde av det du skrev, og jeg kommer til å nevne det i et møte med ernæringsfysiolog, fastlege eller andre som muligens har noe innsikt å dele.

Når tiden er inne så kommer jeg til å dele svaret jeg har fått, så flere kan finne frem og muligens bli klokere på det store havet av tips, råd og eksperter fra ulike kilder.

Takk for tilbakemeldingen og dine tanker om dette.

Det er veldig verdifullt!

Lenke til kommentar
Christoffer M skrev (9 timer siden):

Har ikke engang vært bevisst på hva begrepet vedlikeholdsinntak betyr.

Selv om jeg har hatt, og fortsatt har relativt lav kompetanse når det kommer til kosthold og ernæring, så har jeg et veldig bevisst og sunt kosthold gjennom fasteperioden min.

Dette er selvsagt noe jeg også kommer til å fortsette med når jeg ikke faster.

Jeg går all-in når det kommer til å opprettholde denne livsstilen, ettersom jeg har begynt å kjenne på en helt rå økning i styrke, utholdenhet og helhetlig helse generelt.

Jeg gleder meg selvsagt også til å se resultatet, både i vektreduksjon og andre verdier som er målt før jeg startet med min tidsbegrensede faste.

Har nå tatt skjermbilde av det du skrev, og jeg kommer til å nevne det i et møte med ernæringsfysiolog, fastlege eller andre som muligens har noe innsikt å dele.

Når tiden er inne så kommer jeg til å dele svaret jeg har fått, så flere kan finne frem og muligens bli klokere på det store havet av tips, råd og eksperter fra ulike kilder.

Takk for tilbakemeldingen og dine tanker om dette.

Det er veldig verdifullt!

Takk for takknemligheten, man prøver å hjelpe der man kan, men når det gjelder apper&data så må jeg ærlig innrømme at jeg er helt dinosaur😂, sist jeg var god på data var i 1988-89, og det var for det meste på DOS kommandolinjen😄. Når det gjelder trening og vektreduksjon så lønner det ofte seg å koke det ned til det primitive. Vedlikeholdsinntaket er det du forbrenner totalt på en dag, altså all fysisk aktivitet + hvileforbrenningen. For personer med lav forbrenning er vedlikeholdsinntaket rundt 30 x kroppsvekt, da får du svaret i kcal. For personer med høy forbrenning/aktivitet så kan tallet de skal gange med være så høyt som 34-35. For at man skal være sikker på at man ikke mister muskelmasse av betydning under kaloriunderskudd så bør underskuddet ikke være mer enn rundt 500kcal, altså vedlikeholdsinntaket - 500.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...