Gå til innhold

Helt umulig å slette konto hos CDON nå?


Gjest eb12a...7f7

Anbefalte innlegg

Gjest eb12a...7f7

For nærmere en måned siden sendte jeg en melding via kunde-service hos CDON hvor jeg skrev at jeg ønsket å slette hele kontoen som jeg hadde hos dem. Jeg fikk deretter en e-post med forskjellige "sikkerhetsspørsmål" som jeg måtte svare på. For eksempel navn og adresse, ordre-nummer på den aller siste bestillingen jeg hadde gjennomført hos dem, hva slags kundenummer jeg hadde, og så videre. Så jeg sendte en e-post til den epost-adressen de hadde oppgitt, hvor jeg gav alle disse opplysningene. Deretter gikk det så vidt over en uke, men uten at jeg hørte noe som helst fra dem. Så jeg forsøkte å logge inn på kontoen min igjen, og denne var tydeligvis aktiv fremdeles. Ergo den har aldri blitt slettet, selv om jeg ba om dette.   

Så jeg sende inn en ny melding via kundeservice, hvor jeg spurte hvorfor kontoen min ikke var slettet enda - og hvor lang tid dette mest sannsynlig kom til å ta. Men da fikk jeg bare en ny e-post med at de ønsket svar på de samme "sikkerhetsspørsmålene" som jeg allerede hadde gitt svarene på, og sendt inn til dem. Nå har det faktisk gått ett par uker uten noen som helst respons fra den kanten, og jeg forsøkte nylig å logge til på kontoen min en gang til. Jepp, den var fremdeles aktiv. 

Er det virkelig helt umulig å få slettet kontoen sin fra denne nettbutikken?? 

Anonymous poster hash: eb12a...7f7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg prøvde på det samme for sikkert 5-6 år siden. Jeg gav opp til slutt. Den dag i dag tror jeg faktisk jeg fortsatt har konto hos CDON. Jeg husker vagt at det var noen "sikkerhetsspørsmål" av samme typen som du skisserer, men det er mulig det faktisk var en annen løsning. Kan ikke huske at jeg måtte sende e-post.

Når det er sagt: Er dette riktig underforum for akkurat dette spørsmålet?

Lenke til kommentar

CDON er nærmest en svindelbedrift som bør unngås. Jeg fikk slettet kontoen min hos dem etter at jeg vant saken mot dem i FKU (noe som tok to og et halvt år), men hellert ikke sletting av konto var helt enkelt.

Jeg mener reglene sier at det skal være like enkelt å slette kontoen sin som det var å opprette den, men jeg kan ta feil her. Uansett kan sikkert en del forbrukerrettighetsorganisasjoner være behjelpelige, f.eks https://slettmeg.no/

Dessuten:

Datavernombud
Elin van Beesel
E-post: [email protected]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er lovpålagt å slette deg uten vanskeligheter hvis du ber om det. Dette i henhold til GDPR som gjelder i Norge fra 20. juli 2018.

To bestemmelser er imidlertid nye. Dette er for det første retten til å kreve sletting («retten til å bli glemt») som reguleres i artikkel 17.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/statlig-forvaltning/personvern/ny-personopplysningslov/id2340094/

Så her bryter CDON loven.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Anbefaler å gå direkte til tilsynsmyndighetene (Datatilsynet) og rapportere den dritten her. De har nå fått egne epostadresser for å kunne rette inn saker; Kontakt oss | Datatilsynet.

Og som folk sier over, det skal være enkelt å slette sin konto. Har man heller ikke brukt kontoen på flere år skal det være automatikk at konto deaktiveres, da du ikke har interesse (kalt berettiget interesse) i å ha konto der. Dette for å forhindre at bedrifter kan samle inn og horde data i evigheten. Data skal kun samles inn og bearbeides (prosesseres) så lenge det er et gjensidig samtykke og gyldig grunn som er relevant. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prøvde å slette konto hos steam for noen år siden, men det ga jeg bare opp til slutt. Så da fortsetter det å renne inn eposter om at bots har riktig passord og logger inn fra ulike deler av verden, pga en eller annen sikkerhetslekkasje for ørten år siden. Vet ikke passordet mitt selv engang, men det er det tydeligvis andre som gjør.

Ikke blir kontoer slettet automatisk heller. Har fått slike "advarsler" fra Photobucket i årevis, men ingenting skjer. Har ikke logget inn på shitebook (tror den heter det?) på 10+ år tenker jeg, vertfall ikke langt unna, men kontoen er jo der enda visstnok.

Alt slikt burde blitt mye lettere pga GDPR, men det virker som praksis på felt etter felt henger langt etter lovverket, for å si det pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Pangaea said:

Prøvde å slette konto hos steam for noen år siden, men det ga jeg bare opp til slutt. Så da fortsetter det å renne inn eposter om at bots har riktig passord og logger inn fra ulike deler av verden, pga en eller annen sikkerhetslekkasje for ørten år siden. Vet ikke passordet mitt selv engang, men det er det tydeligvis andre som gjør.

Ikke blir kontoer slettet automatisk heller. Har fått slike "advarsler" fra Photobucket i årevis, men ingenting skjer. Har ikke logget inn på shitebook (tror den heter det?) på 10+ år tenker jeg, vertfall ikke langt unna, men kontoen er jo der enda visstnok.

Alt slikt burde blitt mye lettere pga GDPR, men det virker som praksis på felt etter felt henger langt etter lovverket, for å si det pent.

Dessverre. Noe av utfordringen er at de store rettssakene som setter føringer for faktisk praktisering av GDPR tar årevis, så vi er nok fortsatt litt tidlig ute med å få GDPR i sin fulle prakt. Men, ting er i bevegelse, og frem til da er det opp til ildsjeler å ta kampene, for det er småkampene som leder til de store som blir utslagsgivende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest eb12a...7f7
Dubious skrev (10 timer siden):

 Hva er egentlig poenget md å slette kontoen?

 Bare å la være å handle der..

En konto er jo fremdeles aktiv, selv om man aldri logger seg inn der lenger (eller kjøper noe som helst derfra) 

Hva om en hacker / svindler skaffer seg tilgang til alle noen sånne kontoer hos en nettbutikk, og bestiller haugesvis med ting og tang derfra? Navnet og adressen til den virkelige eieren av kontoen står jo fremdeles oppført på kontoen, så en svindler kan vel bruke en hvilket som helst adresse som leveringsadresse. Samtidig som man fortsetter å bruke navn / adresse som allerede står på kontoen som faktureringsadresse. 

Ergo: Den virkelige eieren av kontoen risikerer å få en hel drøss med regninger i posten på grunn av ting som man aldri har bestilt. Samtidig som svindleren kanskje rekker å raske med seg en hel haug med ting og tang før dette endelig blir oppdaget og stoppet. 

Anonymous poster hash: eb12a...7f7

Lenke til kommentar
Gjest eb12a...7f7 skrev (31 minutter siden):

En konto er jo fremdeles aktiv, selv om man aldri logger seg inn der lenger (eller kjøper noe som helst derfra) 

Hva om en hacker / svindler skaffer seg tilgang til alle noen sånne kontoer hos en nettbutikk, og bestiller haugesvis med ting og tang derfra? Navnet og adressen til den virkelige eieren av kontoen står jo fremdeles oppført på kontoen, så en svindler kan vel bruke en hvilket som helst adresse som leveringsadresse. Samtidig som man fortsetter å bruke navn / adresse som allerede står på kontoen som faktureringsadresse. 

Ergo: Den virkelige eieren av kontoen risikerer å få en hel drøss med regninger i posten på grunn av ting som man aldri har bestilt. Samtidig som svindleren kanskje rekker å raske med seg en hel haug med ting og tang før dette endelig blir oppdaget og stoppet. 

Anonymous poster hash: eb12a...7f7

Det kan de gjøre uten konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...