Gå til innhold

Hvilket land i den arabiske gulfen er best for ferie?


Anbefalte innlegg

Har tenkt meg til midtøsten i April-Mai, og lurer på om noen har erfaringer med ferie i gulf landene? Spesifikt Qatar, Emiratene og Saudi Arabia. Hvilket av disse er best for ferie? Jeg reiser sammen med en kompis, vi fester ikke så mye og er ute etter å oppleve mest mulig. Dubai er jo svindyrt, men kanskje noen her som har vært i en av de andre emiratene? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også anbefale Jordan om dere skal oppleve noe i regionen. Etter Israel vil jeg så sette Oman på tredjeplass. Kamelridning ville jeg stått over. Ubehagelig og illeluktende.

I de andre sandkasse-statene går det veldig mye i shoppingsentre og prangende hoteller for sosiale arenaer og severdigheter.

Mange turister ser sandkasse-statene som en slags "luksuriøst syden" og da de ønsker turisme ser de gjennom fingene på samboende og noe drikke av alkohol, men dette er strengt forbudt og skulle det oppstå en konflikt vil man raskt finne ut at menneskerettigheter, rettssystem og kulturelle normer er ganske langt fra det man er vant med i Europa. Homofili er strengt forbudt og om to menn som ikke er i familie skulle dele rom så risikerer man at noen varsler politiet.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har besøkt alle land i Midtøsten uten om Yemen og Israel.

saudia arabia overrasket meg, utrolig mye og se og gjøre der, men der er 0 fest der og ekstremt store avstander. Så tar mye tid og komme seg rundt.

Jordan er bra og anbefales, Oman også 

både Irak og Iran er to utrolige land som er totalt motsatt av hva man ser i Media, verdens mest gjestfrie og velkommene folk. Man merker ikke noe til den forferdelige politikken som turist.

Men vær klar over at meste parten av Midt østen er dyrt, ofte rundt Norske priser og oppover,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
paatur skrev (53 minutter siden):

både Irak og Iran er to utrolige land som er totalt motsatt av hva man ser i Media, verdens mest gjestfrie og velkommene folk. Man merker ikke noe til den forferdelige politikken som turist.

Litt utrygt å reise til Iran for tiden, men utrolig gjestmildt folk.

Pass på at om du besøker Iran, Irak, Yemen eller Syria så vil du trenge visum for å slippe inn i USA, ESTA holder ikke.  Kjell Magne Bondevik med diplomatpass med påtrykket "Former Prime Minister of Norway" ble tatt inn på forhør og slapp bare under tvil inn i USA. Han skulle hatt visum etter å ha besøkt Iran.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 26.1.2023 den 20.42):

Litt utrygt å reise til Iran for tiden, men utrolig gjestmildt folk.

Pass på at om du besøker Iran, Irak, Yemen eller Syria så vil du trenge visum for å slippe inn i USA, ESTA holder ikke.  Kjell Magne Bondevik med diplomatpass med påtrykket "Former Prime Minister of Norway" ble tatt inn på forhør og slapp bare under tvil inn i USA. Han skulle hatt visum etter å ha besøkt Iran.

Bare bestille nytt pass hvis en skal inn i usa. Lettere enn visumsøknad, intervju i oslo og alt det tullet

Lenke til kommentar
PoseJaTakk skrev (3 timer siden):

Bare bestille nytt pass hvis en skal inn i usa. Lettere enn visumsøknad, intervju i oslo og alt det tullet

Såvidt jeg husker blir man spurt om det på ESTA-søknaden som de uten visum må gjennom. Ville ikke oppfordret noen til å lyge der.

Og engang stod en skjern litt feil vei i immigration i USA og der så jeg at de fikk opp en liste med land som jeg hadde vært innom.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...