Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fritak for moms ved import av bil fra USA


Anbefalte innlegg

hei

Jeg lurer på om det er noen regler for fritak for å betale moms på motorvogn importert fra USA.

Svigerbroren min og søsteren min ønsker å importeret eller rettere sagt "flippe" en bil som de kjøper i USA. De er i den oppfattning at de er fritatt fra å betale norsk moms på blien da søsteren min (norsk statsborger) som er gift med svigerbroren min har bodd i USA over et år.

Er de i riktig oppfattning eller dagdrømmer de, noen her inne som har erfaringer med en lignened sak? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
adolecent bloke skrev (42 minutter siden):

De er i den oppfattning at de er fritatt fra å betale norsk moms på blien da søsteren min (norsk statsborger) som er gift med svigerbroren min har bodd i USA over et år.

Det var tidligere en regel om avgiftsfritak hvis du hadde bodd i USA (eller utlandet generelt) i mer enn 10 år, men det ble borte for mange år siden. Mulig det er unntak for elbiler som koster under mva-grensen.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Kortversjon: LOL

Lengre versjon: Skal den registreres i Norge skal alle avgifter betales, uavhengig av hvor lenge de har bodd utenfor Norge. Om de ikke skal registrere den i Norge, men bare ha den på låven til pynt (eller i påvente av at den fyller 20 år, se under) kan de slippe billigere unna, men en fremtidig kjøper som vil registrere den for bruk (før den fyller 20 år) vil måtte betale de avgiftene som ennå ikke er betalt, og det vil gjenspeiles i hvor mye din svoger vil klare å selge bilen for. Mustangen hans med utestående avgifter vil nødvendigvis måtte prises vesentlig lavere enn en annen selgers Mustang hvor avgiftene allerede er betalt.

Som zanta over nevner var det tidligere en regel om at utenlandsboende kunne ta med bil hjem avgiftsfritt, det var 3 års botid og 1 års eietid av den spesifikke bilen (så man kunne ikke i siste liten før flytting kjøpe en bil, man måtte faktisk ha eid den i utlandet 1 år), senere innskjerpet til 5/1, og jeg mener den siste regelen før den forsvant var 5/2, men det var mange år siden.

Alternativet er å importere en bil som er minst 20 år gammel (redusert fra 30 år for noen år siden), da er det fritt frem uten avgifter, men Mustanger som i dag er rett over 20 år gamle er sørgelige saker for kun veldig spesielt interesserte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...