Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Manglende støtte for IPv6 i offentlige tjenester


Anbefalte innlegg

Per Forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning skulle alle offentlige virksomheter ha gjort sine eksternt publiserte tjenester tilgjengelige over IPv6 fra og med 1. januar 2023. Jeg har sjekket et par offentlige nettsider, og det er fortsatt mange som ikke har IPv6 på stell. For eksempel et par kommuner i mitt nærområde:

lillestrom.kommune.no - laster ikke
ralingen.kommune.no - laster ikke
enebakk.kommune.no - laster ikke
lorenskog.kommune.no - laster ok (flott!)
nittedal.kommune.no - laster ikke
oslo.kommune.no - laster ikke

Et annet eksempel er NRK nett-TV hvor siden laster inn som den skal, men videoinnholdet kun laster inn over IPv4. I tillegg er altinn.no ikke tilgjengelig over IPv6, noe som er litt pinlig siden de er underlagt Digitaliseringsdirektoratet. Når det er sagt så er det mulig at alle disse virksomhetene har søkt om utvidet overgangsordning hos Digitaliseringsdirektoratet. Det kan man få i inntil 2 år ved spesielle behov ifølge forskriften.

Hvor mange av virksomhetene som ikke har IPv6 på stell har faktisk søkt om utvidet overgangsordning og fått det innvilget? Er det noen som håndhever eventuelle brudd på denne forskriften?

EDIT: Forskriften gjelder ikke for NRK da de er et heleid statsaksjeselskap og er ikke drevet av et forvaltningsorgan.

Endret av Lulzor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lulzor skrev (12 timer siden):

Har en følelse av at du har rett, men jeg er i hvert fall heldig nok som har en ISP (Vikenfiber) med IPv6-støtte. Hadde først 6rd en god stund, men har hatt dual stack et par år nå.

Ja, Altibox er da der selv om de ikke akkurat kastet seg på bølgen ved første og beste anledning.

Har og har hatt fiber fra Viken og Telenor, begge har IPv6, Sognenett hadde IPv6 på fiberen jeg fikk i 2016 så noen var mer på.

Lenke til kommentar

HomeNet (nå Global Connect) har ikke IPv6 som tilbud til privatkundene (de på "HomeNet" ihvertfall) sine ennå:
Q: Er det mulig å få IPv6 via HomeNet-abbonnementet mitt?
A: Per dags dato tilbyr ikke vi IPv6, kun IPv4. 
selv om de leverer IPv6 til bedriftskunder (tidligere Powertech). Selv om jeg skjønner årsaken, så er det litt irriterende at det er slik.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, handler reglene primært sett skal være krav om IPv6-støtte ved anskaffelse av nye tjenester. For en del eksisterende tjenester er det ikke hensiktsmessig å begynne omlegginger - det kan være at det er planer om å bytte ut løsninger, nye kontrakter for andre tjenestetilbydere osv. Det effektive blir å ta det i en slik sammenheng ofte.

At man får på plass krav som skal gå inn i nyanskaffelser blir det første og viktigste steget.

Lenke til kommentar
tingo skrev (På 21.1.2023 den 15.16):

HomeNet (nå Global Connect) har ikke IPv6 som tilbud til privatkundene (de på "HomeNet" ihvertfall) sine ennå:
Q: Er det mulig å få IPv6 via HomeNet-abbonnementet mitt?
A: Per dags dato tilbyr ikke vi IPv6, kun IPv4. 
selv om de leverer IPv6 til bedriftskunder (tidligere Powertech). Selv om jeg skjønner årsaken, så er det litt irriterende at det er slik.

HomeNet brukte argumentet med manglende etterspørsel hos privatkundene...

Lenke til kommentar
5 hours ago, NULL said:

Så vidt jeg har forstått, handler reglene primært sett skal være krav om IPv6-støtte ved anskaffelse av nye tjenester. For en del eksisterende tjenester er det ikke hensiktsmessig å begynne omlegginger - det kan være at det er planer om å bytte ut løsninger, nye kontrakter for andre tjenestetilbydere osv. Det effektive blir å ta det i en slik sammenheng ofte.

At man får på plass krav som skal gå inn i nyanskaffelser blir det første og viktigste steget.

Forskriften er ganske eksplisitt på at dette også gjelder eksisterende tjenester. I § 12 andre og tredje ledd står det følgende:

Offentlige virksomheter skal gjøre alle nye og eksisterende, eksternt publiserte tjenester tilgjengelig både på IPv4 og IPv6, med unntak av peer to peer kommunikasjon mellom offentlige virksomheter, der man kan legge om på best egnet tidspunkt.

Alle interne klienter i offentlige virksomheter skal ha tilsvarende tilgang til eksterne tjenester publisert på IPv4 og IPv6.

Og om når dette skal tre i kraft står det følgende i § 16 første ledd:

§ 12 andre ledd, eksisterende løsninger, og tredje ledd gjelder fra 1. januar 2023. Virksomheter med spesielle behov, kan søke Digitaliseringsdirektoratet om inntil 2 års utvidet overgangsordning.

Her ser du at de med spesielle behov kan søke om utvidet overgangsordning, men jeg sliter med å se at kommuner skal ha så store utfordringer med å få tjenestene sine over på IPv6 at de skal måtte ha behov for å gjøre det. Den aktuelle delen av forskriften med 1. januar 2023 fristen ble kunngjort gjennom en endring 16. oktober 2020, så offentlige virksomheter skal ha hatt mer enn nok tid til å ordne IPv6 til da.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
MindTooth skrev (1 time siden):

Det er jo bare dust å påstå.  Sitte på Global Connect sitt nettverk og ikke har IPv6 hindrer mitt arbeid når jeg er på hjemmekontor.

Selvsagt, men det er jo ett argument mange har brukt, kundene etterspør ikke IPv6 så da er det ingen vits i og tilby det. Vi ser jo på den trege utrullingen av IPv6 at dette har vært en helt bevist strategi.

Lenke til kommentar

For folk flest er ikke IPv6 noe de har et forhold til, og således ikke noe de etterspør.

Videre er det greit og forståelig at skiftet ikke gjøres så alt for fort. Det er uhorvelig mange problemstillinger og fallgruver med implementering av IPv6, og flere av disse kan resultere i betydelige sikkerhetsproblemer som er lettere å komme ut for og vanskeligere å avdekke grunnet manglende erfaring både på individuelt nivå og i markedet i sin helhet.

IPv6 introduserer også nye funksjoner, også på sikkerhet, men medfører også helt nye angrepsvektorer, og der erfaringen med IPv4 har bygget seg opp over 30 år med sammen med teknologien og utbredelsen. En plutselig overgang ville betydd at man ikke fikk denne oppbyggingen av erfaring og kompetanse. Selvsagt behøver man ikke bruke 30 år på nytt, men... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...