Gå til innhold

Ny 20TB HDD: Western Digital eller Seagate?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å bytte ut noen av mine gamle harddisker i serveren.
Dette er en Plex Media Server.

6x HDD 6TB
1x HDD 14TB
Western Digital Red NAS
Totalt: 50 TB

Jeg hadde tenkt å bytte ut de gamle 6TB diskene med 2 nye 20TB disker.

Jeg er også litt plaget med nå at en eller flere av disse harddiskene bråker veldig mye. Dem begynte å bråke under strømming, men etter jeg restartet serveren og det ikke var noe last, så begynte den likevel å bråke.

Jeg har kjørt smartctl -H test, og alle diskene har PASSED.

 

Jeg er ikke kjent med Western Digital UltraStar. Har vanligvis tidligere kjøpt WD Red.
Hvordan er den mot Seagate Exos eller Seagate IronWolf Pro?

https://prisguiden.no/produkt/western-digital-ultrastar-dc-hc560-20tb-0f38755-564101
https://prisguiden.no/produkt/seagate-exos-x20-st20000nm007d-256mb-20tb-620457
https://prisguiden.no/produkt/seagate-ironwolf-pro-20tb-st20000ne000-544474

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfatning av "støy" er veldig individuelt, men jeg har ikke merket noe til støy fra noen av mine Seagate Exos disker.

Har 72 TB i filhjemmeserveren oppe i stua med Exos disker i forskjellige størrelser (8 TB, 3x 10 TB, 16 TB og 18 TB) + en 4 TB i hoved PC-en 2 meter unna der jeg sitter.

Og utover villig knatring fra de eldre WD Black diskene som jeg prøver å få tynt det siste ut av før jeg bytter dem ut så har jeg hatt null problemer med Seagate Exos både mtp. støy og stabilitet. Har både 40K, 60K og 80K oppetimer på Exos diskene.

Har ingen personlige erfaringer med Barracuda-serien eller IronWolf / IronWolf Pro, men har hørt nok om Barracuda til at jeg styrer godt unna den serien, og Exos har passet bedre enn IronWolf Pro til min bruk. Pris og MTBF har også vært bedre på Exos-serien.

Rent personlig, når man handler i enterprise-sjiktet som privatperson uten kritiske krav til oppetid, men likevel ønsker "det beste", så tenker jeg at man velger disker i størrelsen som man er ute etter og så lar prisen bestemme.

Enten det er Seagate Exos eller IronWolf Pro, WD Gold eller Hitachi UltraStar (som nå WD eier). WD Gold har typisk vært mye dyrere vs. Exos for etter hva jeg har kunnet se identiske specs.

Anbefaler forøvrig en liten UPS hvis man kjører en egen maskin som server i huset. F.eks. APC Back-UPS CS 500:
https://www.dustinhome.no/product/5010032967/back-ups-cs-500

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk bestilt meg 1stk. Seagate Exos 20TB.
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X20-Harddisk-20-TB-7200-rpm-SATA-600-cache/3027230

Lurer på om jeg bestilte "riktig".
Ser det finnes 2 forskjellige på Prisguide
https://prisguiden.no/produkt/seagate-exos-x20-20tb-st20000nm000d-544471
https://prisguiden.no/produkt/seagate-exos-x20-st20000nm007d-256mb-20tb-620457

Den jeg bestilte var ST20000NM007D.
https://www.seagate.com/files/www-content/datasheets/pdfs/exos-x20-channel-DS2080-2111GB-en_EM.pdf

Ser ut som det kan ha noe forskjell med
Standard Model FastFormat (ST20000NM007D)
SED Model FastFormat (ST20000NM000D)

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid vært en Western Digial tilhenger. Har hatt kun harddisker fra WD.
Men tror kanskje jeg blir å bytte ut med Seagate denne gangen. Godt å lese noen som har gode erfaringer med Seagate Exos.

Det satt langt inne å bytte fra WD for meg også. Har utelukkende brukt WD Black i rundt 10 år. Har hatt diverse problemer med både WD Blue og WD Green (WD Purple, Red og Gold var ikke en ting på den tiden), men WD Black har alltid vært pålitelig.

Konstant knatring fra WD Black disker har omtrent vært et varemerke så det har jeg levd med. Men når jeg etterhvert ønsket en hjemmeserver - 8 harddisker ble en del å drasse på til LAN-parties - og jeg ønsket mer lagringsplass så fant jeg fort ut at WD Black ikke kom i de størrelsene jeg var ute etter.

Etter mye googlesøking frem og tilbake så ble det alltid WD Gold eller Seagate Exos jeg endte med. Og siden Exos var mye billigere så da ble det først kjøp av en 6 TB og så en 10 TB. Det gikk et par år og det var ALDRI noe problemer med dem, uansett hvor hardt jeg overførte filer frem og tilbake, så da ble det kjøp av flere Exos disker.

Jeg må tilstå at det er en av 10 TB diskene jeg ikke helt stoler på nå, men det var fordi strømmen gikk under en filoverføring over hjemmenettet. Hadde UPS på hovedmaskinen og switcher, men ikke på serveren.

Disken tilsynelatende fungerer fint, og det er ingen problemer i det daglige, men jeg får ikke gjort noen deep-test med Seagate Seatools - testen bare avbrytes på egenhånd. Samme test går fint på alle de andre diskene. Så derfor anbefalingen av en UPS.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (4 minutter siden):

Lurer på om jeg bestilte "riktig".
ST20000NM000D
ST20000NM007D

Den jeg bestilte var ST20000NM007D.

Jeg har flere ganger sett tilsvarende. Dette er ren gjetning fra meg, men jeg antar det er forskjellige revisjoner av samme disk.
Og at ST20000NM007D dermed er nyeste.

Men jeg har aldri fått tak i disker i samme størrelse, men med forskjellig modellnummer, for å sjekke om det er forskjeller i firmware.

Lenke til kommentar

Finn er blodprisa til de grader. Synes selv 500kr for 6TB er mye. Jeg kjøpte nettopp flere 8TB på Ebay for 350kr stykket og flere 14TB for 1150kr stykket. Det er uten MVA, men brukes i jobbsammenheng. De er som regel brukt i 20-40k timer, men er gode for 100k timer, og da bytter jeg de uansett fordi da bruker de nok for mye strøm i forhold til hva de er verdt. Solgte nettopp mine gamle 2TB av den grunn.

Prøv deg 700kr, så ser du hva du får i respons. Men tipper du vil ende på 500kr stykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var på høy tid jeg kjøpte nye harddisker.
Mye av det som ligger nå på de gamle harddiskene mine virker å være ødelagt.

Problemer å lese flere filer.

rsync: read errors mapping "/storage/storage1/files/file.mkv": Input/output error (5)
WARNING: files/file.mkv failed verification -- update discarded (will try again).
rsync --verbose --recursive --human-readable --progress --executability \
--acls --xattrs --perms --owner --group --times --devices --specials --links \
--remove-source-files --whole-file /storage/storage1 /storage/storage8

 

Dessverre har jeg ikke backup. Burde angre på det nå.
Men backup er jo dessverre dyrt.
Hvis man har 50TB med data, så må man ha ekstra harddisker med 50TB.

Så 3stk. Seagate Exos - ~14000kr
Dobbelt blir det nesten 30000kr.

Mesteparten av det jeg har kan jeg laste ned på nytt, men kjipt likevel.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg også var i samme situasjon som trådstarter. Jeg trengte mer intern hdd plass og jeg har bare hatt flere wd black 6 TB i over 10 år selv. Så jeg også var veldig i tvil å gå over til Seagate, men etter all det problematikken med WD Red, Red Pro, WD Red Plus så mistet jeg helt tilliten til WD. Og ikke bare det jeg har 8x 6TB WD red i min 8bay NAS og jeg kjøpte bare WD red, så seinere fant jeg ut at fantest EFAX og EFRX som tilsier at enten det er CMR eller SMR. Så jeg har nå 4 CMR og 4 SMR disker i NASen.

Jeg har kjøpt 2x x20 20TB exos HDD for mer lagring i 2023 og jeg har opplevd veldig få problemer så langt. Det eneste som er forskjellen med 18, 20 TB størrelse er det er 3 parkeringshoder som bråker. Jeg merker dette bråket bare i oppstarten i Windows i ca. 15 sekunder. Jeg hører ikke no bråk fra de når jeg ser på filmer fra den disken. Exos 20 TB skulle hatt 512 MB cache og det skjønner jeg ikke hvorfor seagate gått for 256 MB cache, men men.

Exos er jo enterprise og de er jo ment å være i drift 24/7 i RAID miljø. WD gold 20 TB har kostet 1700kr mer enn seagate exos 20 TB, men ser nå at prisen er nesten 900kr forskjell. jeg har litt lyst å prøve wd gold for å se hvordan EAMR teknologien er i forhold til seagate MAMR.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 28.1.2023 den 14.28):

Det var på høy tid jeg kjøpte nye harddisker.
Mye av det som ligger nå på de gamle harddiskene mine virker å være ødelagt.

Problemer å lese flere filer.


rsync: read errors mapping "/storage/storage1/files/file.mkv": Input/output error (5)
WARNING: files/file.mkv failed verification -- update discarded (will try again).

rsync --verbose --recursive --human-readable --progress --executability \
--acls --xattrs --perms --owner --group --times --devices --specials --links \
--remove-source-files --whole-file /storage/storage1 /storage/storage8

 

Dessverre har jeg ikke backup. Burde angre på det nå.
Men backup er jo dessverre dyrt.
Hvis man har 50TB med data, så må man ha ekstra harddisker med 50TB.

Så 3stk. Seagate Exos - ~14000kr
Dobbelt blir det nesten 30000kr.

Mesteparten av det jeg har kan jeg laste ned på nytt, men kjipt likevel.

Dette er grunnen til at jeg bare bruker ZFS og scrubber minst 1 gang i måneden.
Backup er veldig greit å ha, og du kan bruke gamle harddisker til det. Du kjører kanskje backup 1-2 ganger til dagen, og du kan konfiguere diskene til å gå i standby der de nesten ikke bruker strøm.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 1/28/2023 at 2:28 PM, DJViking said:

Det var på høy tid jeg kjøpte nye harddisker.
Mye av det som ligger nå på de gamle harddiskene mine virker å være ødelagt.

Problemer å lese flere filer.


rsync: read errors mapping "/storage/storage1/files/file.mkv": Input/output error (5)
WARNING: files/file.mkv failed verification -- update discarded (will try again).

rsync --verbose --recursive --human-readable --progress --executability \
--acls --xattrs --perms --owner --group --times --devices --specials --links \
--remove-source-files --whole-file /storage/storage1 /storage/storage8

 

Dessverre har jeg ikke backup. Burde angre på det nå.
Men backup er jo dessverre dyrt.
Hvis man har 50TB med data, så må man ha ekstra harddisker med 50TB.

Så 3stk. Seagate Exos - ~14000kr
Dobbelt blir det nesten 30000kr.

Mesteparten av det jeg har kan jeg laste ned på nytt, men kjipt likevel.

Raid-6 ftw :) (eller zfs)

Lenke til kommentar

Ironwolf kommer med data recovery-tjeneste så det er egentlig en NO-brainer.

 

Quote

Rescue Data Recovery Services come with your purchase of any of the following Seagate drives.

External Drives

  • Ultra Touch
  • One Touch
  • Expansion
  • Backup Plus
  • Photo Drive

Game Drives

  • Game Drive for Xbox
  • FireCuda Gaming Dock
  • FireCuda Gaming SSD

Internal Drives

  • IronWolf
  • IronWolf Pro
  • SkyHawk
  • SkyHawk AI
  • FireCuda

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...